عاملان ترور و خشونت به عدالت سپرده می‌شوند

امریکا و برخی کشورهای غربی بار دیگر در ادامه سیاست خود در حمایت از ناامنی و آشوب در ایران دست به اقدامات سیاسی زدند. محسن شکاری یکی از آشوبگرانی که در خیابان ستارخان با قمه کشی مبادرت به مجروح کردن مأموران حافظ امنیت، ایجاد رعب و وحشت و بستن خیابان‌ها کرده بود با حکم دستگاه قضایی محکوم به اعدام شد و حکم وی صبح پنجشنبه به مرحله اجرا درآمد. این خبر باعث شد تا دشمنان ایران آن را بهانه‌ای جدید برای اظهارات ضدایرانی قرار دهند. بیانیه سیاسی و تحریم‌‌های نمایشی برخی افراد از جمله اقدامات آنها بود.

گروه سیاسی/ امریکا و برخی کشورهای غربی بار دیگر در ادامه سیاست خود در حمایت از ناامنی و آشوب در ایران دست به اقدامات سیاسی زدند. محسن شکاری یکی از آشوبگرانی که در خیابان ستارخان با قمه کشی مبادرت به مجروح کردن مأموران حافظ امنیت، ایجاد رعب و وحشت و بستن خیابان‌ها کرده بود با حکم دستگاه قضایی محکوم به اعدام شد و حکم وی صبح پنجشنبه به مرحله اجرا درآمد. این خبر باعث شد تا دشمنان ایران آن را بهانه‌ای جدید برای اظهارات ضدایرانی قرار دهند. بیانیه سیاسی و تحریم‌‌های نمایشی برخی افراد از جمله اقدامات آنها بود.
امریکا تمام قد در حمایت از اوباش


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در صفحه توئیترش ضمن این ادعا که اعدام محسن شکاری برای ما تکان‌دهنده بود در اظهارات مداخله جویانه گفت: ما به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.
علاوه‌بر این، رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران که در مسئولیت اصلی خود یعنی باجگیری از ایران در مذاکرات ناکام مانده است در پیامی توئیتری مدعی شد: اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای ساختگی، پیشروی در تلاش‌های این رژیم برای سرکوب عقاید مخالف است. ما به همکاری و هماهنگی با متحدان شرکایمان برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط ایران ادامه خواهیم داد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در این باره اعلام موضع کرد تا حمایت کامل امریکا از جریان آشوب را نشان دهد. وی در صفحه توئیترش نوشت: اعدام غیرعادلانه و بی‌رحمانه محسن شکاری تلاشی برای ترساندن مردم شجاع ایران است. با خانواده او ابراز همدردی می‌کنیم. ما رژیم ایران را به خاطر خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار می‌بندد، پاسخگو می‌کنیم. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره در صفحه توئیترش نوشت: از اعدام محسن شکاری در شوک هستیم که اولین مورد مرتبط با اعتراضات در ایران بود. ما با وزرای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی در این باره بحث خواهیم کرد. بورل افزود: اتحادیه اروپا با اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.
علاوه‌بر این، وزرای خارجه امریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزیلند، جمهوری کره و سوئد در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند. وزارت امور خارجه آلمان نیز سفیر ایران در این کشور را فراخواند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در پی اجرای این حکم، در صفحه توئیترش مدعی شد: محسن شکاری به‌دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای نابکارانه محکوم و اعدام شد اما تهدید اعدام میل مردم برای دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد.
جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه در توئیتی با بیان اینکه از خبر اولین اعدام یکی از معترضین در ایران خشمگین هستم، مدعی شد که دنیا نباید خشونتی که ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد را نادیده بگیرد و انگلیس با هرگونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت خارجه این کشور کاردار ایران در لندن را احضار کرده است.
تحریم به بهانه حقوق بشر
در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه‌ نسبت به امور داخلی ایران، دولت کانادا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود. دولت انگلیس نیز اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه ۳۰ نفر در سراسر جهان، از جمله مقامات روسی و ایرانی به‌دلیل مسئول بودن در قبال اقداماتی از جمله آن چه «شکنجه، خشونت جنسی و سرکوب خشونت‌بار اعتراضات خیابانی» عنوان کرده، اعمال کرده است.
قطعنامه سنای امریکا در حمایت از جریان آشوب
یک روز پیش از این اقدامات و جاری شدن حکم یکی از محاربان نیز کمیته روابط خارجی سنای امریکا قطعنامه‌ای را در حمایت از ناآرامی‌ها در کشورمان به تصویب رساند تا نشان دهد جریان‌های مختلف این کشور فارغ از بهانه‌جویی اخیر از اغتشاشگران حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز چهارشنبه یک قطعنامه فراحزبی در حمایت از آنچه اعتراضات در ایران عنوان کرده است، به تصویب رساند. این قطعنامه از دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا می‌خواهد که تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی به بهانه این ناآرامی‌ها وضع کند. 
غرب در جایگاه توصیه به ایران نیست
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز جمعه در یک موضع‌گیری رسانه‌ای تصریح کرد: همانگونه که «اجرای قانون» و «برقراری امنیت عمومی» وظیفه دولت‌هاست، مقابله مؤثر و بازدارنده در قبال هرگونه قانون‌شکنی، ایجاد آشوب و ترویج ناامنی در جامعه نیز از جمله مسؤلیت بدیهی و ضروری دولت‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران است.
کنعانی ادامه داد: دولت‌هایی که در مقابل مطالبات مدنی و مسالمت‌آمیز مردم کشور خود، به خشونت متوسل شده و به‌صورت رسمی و علنی دستور سرکوب شدید معترضان را می‌دهند، حق ندارند در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای قوانین کشور و صدور احکام در مجرای کاملاً قانونی به منظور مقابله با خشونت آشکار و حفظ نظم و امنیت عمومی کشور و مردم ایران اظهارنظر کنند.
گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای هلندی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی با «ووپکه هوکسترا» وزیر خارجه هلند از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال موضوع حقوق بشر و زنان و مواضع مداخله جویانه آنها در قبال مسائل داخلی ایران انتقاد کرد و گفت: تلاش برای تحریک جوانان و زنان ایرانی از سوی برخی مقامات و محافل غربی و استفاده ابزاری از رسانه‌ها به این منظور، اقدامی غیرسازنده در عرصه دیپلماتیک بود که به گسترش خشونت‌ها و اقدامات تروریستی در ایران منجر شد.
وی افزود: بی‌تردید اغتشاشگران و عاملان ترور و خشونت و بکارگیری سلاح گرم و سرد علیه پلیس و امنیت جامعه، طبق قوانین قضایی کشور به عدالت سپرده می‌شوند.