وداع با مرد روزهای مقابله با تحریم

گروه سیاسی/ رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی بعد از تحمل یک دوره بیماری، صبح پنجشنبه در روز شهادت حضرت زهرا(س) به همرزمان شهیدش پیوست.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام تسلیت خود با بیان اینکه درگذشت مدیر توانمند، خدمتگزار متعهد و یار و همکار پرتلاش، مرحوم مهندس رستم قاسمی، موجب تأثر و اندوه فراوان شد، نوشت: کارنامه پربار آن جانباز سرافراز و مدیر انقلابی در دوران مسئولیت‌های مهم اجرایی در دولت‌های مختلف و پیش از آن، گواه این است که آن مرحوم زندگی کاری خود را در جایگاه‌های مهم مدیریتی و اجرایی وقف خدمت به میهن اسلامی و پیشرفت و آبادانی کشور نمود که بی‌شک نزد خدا توشه‌ای گرانبها برای ایشان خواهد بود. در ادامه پیام رئیس‌جمهور به این مناسبت آمده است: «اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه آن مرحوم، مصیبت وارده را به خانواده مکرم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با همرزمان شهیدش و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.»
در قامت یک رزمنده
پیوستن به سپاه پاسداران تنها یک سال پس از آغاز جنگ تحمیلی نخستین مسئولیت و وظیفه‌ای بود که رستم قاسمی، ‌زاده «سرگاه» از روستاهای استان فارس وقتی تازه 17 ساله شده بود انجام آن را بر خود ضروری دانست و  به یگان‌های رزمی مهندسی‌ سپاه پیوست. بر اساس توانمندی و سختکوشی خود مدتی بعد فرماندهی همان یگان‌ها را عهده‌دار شد و جنگ که خاتمه یافت به نهاد تازه‌تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء رفت. او که در جنگ به درجه جانبازی رسیده بود با تحصیل مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی شریف و بعدها کارشناسی‌ارشد این رشته به یک نیروی خبره در حوزه عمران و سازندگی تبدیل شد. فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح و پس از آن فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء مسئولیت‌هایی بود که بر اساس همین پیشینه بر عهده او گذاشته شد.
وزیر موفق سال‌های تحریم
انتخاب رستم قاسمی برای برعهده گرفتن مسئولیت وزارت نفت دولت دهم در سال 1390 اگر چه پایان حضور او در قرارگاه خاتم بود اما او را در موقعیت خدمتگزاری در جبهه مهم دیگری قرار داد. نام او به عنوان وزیر نفت ایران در ماه‌های پایانی وزارتش در حالی در فهرست ۵۰۰ نفره نشریه «فارن پالیسی» منتشر شد که از آغاز تحریم‌های شدید نفتی با هدف محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی‌اش بیش از یک سال می‌گذشت و با این حال مرحوم قاسمی توانسته بود به بهترین نحو کشور را از پیچ تحریم‌ها عبور دهد و «دور زدن تحریم‌ها» به عنوان باطل السحر ترفندهای تحریمی غرب برای اعمال فشار بر ایران را به‌عنوان راهکاری مؤثر عملی سازد. طبیعی بود که دولت آیت‌الله رئیسی بهره گرفتن از چنین نیروی توانمندی را از دست ندهد. این‌بار اما به جهت تخصص قاسمی در عمران و سابقه حضورش در قرارگاه سازندگی او با مسئولیت بزرگ حل مشکل مسکن در جایگاه وزارت مسکن، راه‌ و شهرسازی قرار گرفت.برنامه دولت برای برخوردار ساختن اقشار ضعیف جامعه با طرح «جهش تولید مسکن» که تا امروز به اعطای زمین و تسهیلات به تعداد قابل توجهی از متقاضیان منتهی شده و نیز آغاز روند تکمیل پروژه‌های معطل مانده مسکن مهر در کنار سرعت گرفتن انجام بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده در حوزه حمل و نقل و ساخت جاده که اغلب از سوی مسئولان دولت قبل به بهانه تحریم و محدودیت‌های بودجه‌ای نیمه‌کاره رها شده بود، بخشی از اقداماتی بودند که قاسمی در عمر 15 ماهه مسئولیت‌اش به انجام رساند.اما متأسفانه درگیر شدن با بیماری و شدت گرفتن آن از حدود ماه شهریور سبب شد او ابتدای آذرماه امسال از حضور در وزارت راه و شهرسازی استعفا کند. استعفایی که به دلیل احتمال ناتوانی او در انجام وظایفش در وزارتخانه با موافقت رئیس‌جمهور همراه شد. تقریباً دو هفته پس از این کناره‌گیری و در حالی که از رأی اعتماد مجلس به وزیر جایگزین او تنها یک‌روز می‌گذشت، خبر فوت رستم قاسمی بر اثر بیماری سرطان در ۵۸ سالگی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.   هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی مسئولان کشوری و لشکری ازجمله محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و اعضای هیأت دولت نیز در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی را تسلیت گفتند.