ایران یکی از پنج قدرت برتر پهپادی جهان

گروه سیاسی/ دو روز پس از ادعای فرمانده سنتکام مبنی بر تلاش امریکا برای مقابله با پهپادهای ایرانی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اعلام اینکه «ایران یکی از پنج قدرت برتر پهپادی جهان است» بر اثر نداشتن فشارها در اراده ایران برای توسعه قدرت پهپادی خود تأکید کرد. سردار سرلشکر محمد باقری با بیان این واقعیت که قرار داشتن ایران در میان پنج قدرت پهپادی جهان حاصل 37 سال تجربه بهره‌گیری پهپادها از اوایل دفاع مقدس تا امروز است، گفت: پهپادهای ما از جهت بُرد و عملکرد در بیش از 15 رشته عملکردی و از جهت دقت، ماندگاری و مأموریت در سطح بالای جهانی قرار دارند و جوسازی‌هایی که امروز درباره استفاده از پهپادهای ایرانی می‌شود، فارغ از اینکه بسیاری از آنها ممکن است دروغ باشد، اما نشان از تأثیرگذاری، اهمیت و رتبه بالای پهپاد در جمهوری اسلامی ایران دارد.
به گزارش ایرنا، سردار محمد باقری که روز گذشته و در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای قرآنی نیروهای مسلح سخن می‌گفت به اظهارات اخیر فرمانده نیروهای تروریست امریکایی در غرب آسیا (سنتکام) درباره قدرت پهپادی ایران با یادآوری اعتراف فرمانده سابق سنتکام پاسخ داد و یادآور شد: فرمانده سابق سنتکام تروریست امریکایی در منطقه گفته بود که «برای اولین بار در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، برتری هوایی امریکا برهم خورده و نمی‌توانیم در صحنه‌ای که ایرانی‌ها با پهپاد حضور دارند، برتری هوایی داشته باشیم»؛ این اعتراف بزرگ و تحقیرآوری برای امریکایی‌ها است و واقعیت دارد که آنها برتری هوایی خود در منطقه را از دست داده‌اند.
به رشد پهپادی ادامه می‌دهیم
سردار باقری در ادامه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در آمادگی و اقتدار کامل توصیف کرد، و در واکنش به تلاش این روزهای امریکا برای مواجهه با قدرت گرفتن ایران در حوزه پهپادی، گفت: ما به رشد پهپادی ادامه می‌دهیم و در هر موردی که مطابق مصالح و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی باشد، با سایر کشورها به همکاری در زمینه پهپادی می‌پردازیم.


وی با بیان اینکه در چند سال اخیر صهیونیست‌ها در کنار نیروهای امریکایی درصدد هستند که در محدوده پیرامونی جمهوری اسلامی حضور نظامی پیدا کنند و بتوانند قدری از عقب‌ماندگی خود و تهدیدات فراوانی را که از سمت جهان اسلام احساس می‌کنند جبران کنند، افزود: مقامات نظامی و سیاسی صهیونیست‌ در این ایام که این رژیم اوج دوران افول و درهم ریختگی خود را سپری می‌کند، گاهی سخنانی می‌گویند که ارزش واکنش ندارد. سردار سرلشکر باقری در عین حال تأکید کرد: ما به هرگونه تجاوز نسبت به سرزمین و منافع خود با قاطعیت تمام پاسخ خواهیم داد و هیچ درنگی در این موضوع نداریم. هم قدرت و هم اراده داریم و همچنین هر کشوری که مبدأ تهاجم به جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، فارغ از اینکه آنها اعلام کنند که از این قضایا اطلاع داشتند یا خیر، آن مبدأ هم مورد تهاجم سنگین و پاسخ دندان‌شکن جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.
موضع‌گیری صریح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره قدرت پهپادی کشورمان پس از آن مطرح شد که «مایکل کوریلا» فرمانده مرکزی نیروهای امریکایی در غرب آسیا با طرح این ادعا که «پهپادهای ایرانی یک خطر در منطقه هستند» و «ایران زرادخانه‌ای از این پهپادها را از جمله یگان‌های پهپادی برد کوتاه شناسایی و نظارتی و یگان‌های پهپادی اطلاعاتی را فرماندهی می‌کند و در حال ساخت پهپادهای بزرگتری هستند که می‌توانند با محموله‌های مرگبار بیشتر پرواز کنند»، از تلاش ارتش امریکا برای دستیابی به فناوری‌های جدید برای مقابله با پهپادهای ایرانی خبر داد.
پروژه شکست خورده مهار پهپادی
پروژه غرب برای مهار توسعه قدرت ایران که در سال‌های گذشته بر موضوعاتی نظیر جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و نیز مقابله با برنامه موشکی کشورمان تمرکز داشت حالا در مرحله‌ای جدید بر مهار ایران در حوزه توسعه قدرت پهپادی متمرکز شده است. با این حال ناگفته پیدا است که به قیاس ناکامی در به ثمر رساندن پروژه‌های پیشین که سابقاً به «برجام‌های چندگانه» مشهور شده بود، حال می‌‌توان تلاش برای مقابله یا مهار پهپادی ایران را نیز امری از پیش شکست خورده ارزیابی کرد.
به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه ادعایی بود که از سوی امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی به‌عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد این پروژه مطرح شد. در جدیدترین این اظهارنظرها «دیوید بارنئا» رئیس موساد با بیان اینکه اسرائیل به متحدان خود اطلاعاتی درباره تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه داده است، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی در اختیار دارد که حاکی از تلاش تهران برای گسترش ارائه این تسلیحات به مسکو است.
جبهه مقابله با قدرت پهپادی ایران در ابتدا مدعی آن بودند که نفس فروش پهپاد به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. این ادعا در حالی بود که تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران بر اساس آن قطعنامه در اکتبر ۲۰۲۰ به پایان رسیده و به ایران این امکان را می‌دهد که به خرید و فروش این تسلیحات بپردازد. در مورد فروش پهپاد به روسیه نیز مقامات کشورمان بارها تأکید کرده‌اند که قرارداد فروش پهپاد حدود یک سال پیش از آغاز جنگ اوکراین و در چهارچوب همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو منعقد و اجرا شده است. با این حال مشخص است که ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در عملیات‌های تهاجمی و حمله به اهداف خاص در اوکراین بیش از آنکه به موضوع جنگ اوکراین ارتباط داشته باشد متمرکز بر جلوگیری از قدرت‌یابی ایران در عرصه این فناوری نظامی تأثیرگذار است که منجر به تضعیف قدرت غرب در خاورمیانه خواهد شد.
ایران صادرکننده پهپاد
نمایش شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزاری رزمایش‌های پهپادی و رونمایی از پهپادهای پیشرفته ایران که از نظر ارتفاع و برد پروازی، دقت و قدرت تسلیحات، میزان مداومت پروازی و قابلیت‌های سامانه‌های هدایت می‌توانند با پیشرفته‌ترین پهپادها به رقابت بپردازند، برای غرب واقعیت هراس‌انگیزی بوده که تلاش دارد با آن مقابله کند.
این در حالی است که ایران حالا نه فقط نیازهای پهپادی خود را تولید می‌کند که در زمره معدود کشورهای صادرکننده قرار گرفته است تا آنجا که جز روسیه، تاجیکستان و ونزوئلا به تصریح سرلشکر صفوی 22 کشور جهان تقاضای خرید هواپیمای بدون سرنشین از ایران دارند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ ایران بتواند ۲۵ درصد ارزش بازار جهانی پهپادها یعنی چیزی معادل ۶.۵ میلیارد دلار را از آن خود کند. ظهور چنین رقیب بلامنازعی در بازار یک فناوری پیشرفته نظامی قطعاً موضوعی نیست که کشورهای غربی به‌عنوان تأمین‌کننده‌های ردیف نخست تسلیحات در جهان بتوانند بسادگی از آن عبور کنند.
همچنین مشخص است که قدرت پهپادی ایران در افزایش توان پهپادی گروه‌های مقاومت بازتاب خواهد یافت. چنانکه خبرگزاری تسنیم در گزارشی با مقایسه پهپادهایی که از سوی حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های محور مقاومت تولید و به‌کار گرفته می‌شوند از آن تحت عنوان «یکپارچه‌سازی شبکه پهپادی محور مقاومت» نام برد. دلیل غرب برای تلاش درجهت مانع شدن از پیشرفت بیشتر ایران در فناوری پهپادی هر چه باشد با این واقعیت مواجه است که حاصل تمام فشارها و تحریم‌های پیشین برای متوقف ساختن ایران در مسیر دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که در واقع با هدف سد کردن مسیر توسعه صنعتی ایران بوده و نیز همه تلاش‌ها برای جلوگیری از پیشرفت موشکی ایران اکنون چیزی جز شکست در پی نداشته و این همان پایانی است که به‌سهولت می‌توان برای پروژه مهار پهپادی ایران نیز پیش‌بینی کرد.