حیرت نشریه هیل از سکوت در برابر جنایات بن سلمان؛ چرا هیچ کس این قاتل ظالم را محاکمه نمی‌کند؟

  سرویس خارجی-ماشین جنایت رژیم سعودی در دوران ولی‌عهدِ جدید و سودایی این رژیم شتابی عجیب پیدا کرده است و به نظر می‌رسد فرقی برای این ماشین نیست و هر که مخالف بپندارد را در داخل یا خارج به خشن‌ترین شکل سرکوب می‌کند. در پی تأسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 2006، وضعیت حقوق بشر در عربستان تحت حکومت رژیم سعودی در موارد متعددی مورد توجه شورا قرار گرفته است. بازداشت‌های خودسرانه، عدم آزادی مذهب (به ویژه فشارهایی که بر اقلیت شیعه وارد می‌شود)، خشونت علیه زنان، نادیده گرفتن حقوق بشر مهاجران، ناپدید شدن شهروندان، وضعیت اسفناک مدافعان حقوق بشر، شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز با مخالفان و همچنین عدم آزادی‌اندیشه و بیان بخشی از فهرست بلند بالای سیاهی‌های رژیم آل‌سعود است. اما روشن است که غرب به دلیل روابط استراتژیکش با رژیم سعودی همواره این فهرست را نادیده گرفته است و یا اقدام مؤثری در مورد آن انجام نداده است و در حد لفاظی بحث را متوقف کرده است.
در همین مورد، روزنامه آمریکایی «هیل» در گزارشی درباره جنایات رژیم سعودی به ویژه در یمن و سرپوش گذاشتن آمریکا بر این جنایات و فروش سلاح‌های بیشتر به آن با وجود خطراتی که چنین اقدامی دارد، نوشت، ریاض در طول دوره ولی‌عهدی «محمد بن سلمان»، بیش از ۳۷۷ هزار یمنی را به قتل رسانده و بیش از ۵۲۳ سعودی را اعدام کرده است. این روزنامه آمریکایی نوشت، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره که در دست دموکرات‌ها است، فرصت‌های متعددی برای محاکمه رژیم سعودی بابت این جنایات داشتند اما تنها وقت را تلف کردند.
هیل در ادامه، موضعگیری دولت آمریکا را در تضاد با موضعگیری حزب سیاسی‌اش دانست که در نیمه پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا منتقد ارتباط باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین این کشور با عربستان بود و نوشت، این موضعگیری برای بایدن به معنای زیر پا گذاشتن وعده‌های انتخاباتی در دفاع از حقوق بشر و تعامل با عربستان با عنوان یک کشور طرد شده است. همچنین این روزنامه آمریکایی نوشت، اهداف عربستان در یمن ساده بوده و آن تعیین یک رهبر دست‌نشانده و ایجاد مشکلات برای هرگونه مخالف سیاسی حتی غیرنظامیان است، عربستان سال ۲۰۱۵ ائتلافی را تشکیل داد و این ائتلاف به رهبری ریاض جنگی متشکل از حمله هوایی و محاصره علیه یمن را آغاز کرد. به گزارش ایسنا از روزنامه هیل، این جنگ باعث شد بیش از ۱۷.۶ میلیون یمنی به کمک‌های غذایی نیازمند شوند و در کل بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن از مجموع کشته‌ها و زخمی‌ها در یمن را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند. این روزنامه در ادامه تأکید کرد، با این وجود، ریاض برای ۱۳ سال متوالی خریدار شماره یک سلاح‌های آمریکایی بوده زیرا سه دولت پیاپی آمریکا سود قراردادهای تسلیحاتی را بر حقوق بشر اولویت دادند. این روزنامه آمریکایی در پایان نیز با اشاره به این‌که عربستان توسط ظالمی اداره می‌شود که در خارج از این کشور و در داخل آن مردم را به قتل می‌رساند و میان گروه‌های تروریستی اسلحه پخش می‌کند و کشوری را اداره می‌کند که ناقض آزادی است، از کنگره آمریکا خواست از رژیم سعودی درباره قربانیانش در یمن سؤال کند.