«پله» هم بازی مارادونا شد!

 آرمان ملی:  ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، اسطوره برزیلی دنیای فوتبال پنجشنبه 8 دی در سن 82 سالگی و پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روده بزرگ از دنیا رفت. 
  زندگینامه 
پله که متولد 23 اکتبر 1940 در شهر میناس گرایس بود، فوتبال خود را در باشگاه سانتوس آغاز کرد و 19 فصل برای این تیم به میدان رفت که حاصل آن انجام 659 بازی و ثبت 643 گل بود. وی همچنین سه فصل نیز برای نیویورک کاسموس به میدان رفت و در 107 بازی موفق به زدن 66 گل شد. اسطوره فقید فوتبال برزیل که بسیاری از کارشناسان از او به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می‌کنند، 92 بار پیراهن سلسائو را بین سال‌های 1957 تا 1971 بر تن کرد. 
  آمار‌ها 


اسطوره فوتبال جهان رکوردهای ماندگاری از خود ثبت کرد: سه عنوان قهرمانی جام‌جهانی را با برزیل در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ به دست آورد و تنها بازیکنی که سه بار قهرمان شد. در ۱۷ سالگی به جوانترین بازیکن تاریخ تبدیل شد که جام‌جهانی را برده است، رکوردی که هنوز پابرجاست. در ۸۱۲ بازی رسمی برای باشگاه و کشورش ۷۵۷ گل به ثمر رساند، رکوردی که برای چندین دهه پابرجا بود تا اینکه کریستیانو رونالدو پرتغالی رکورد او را تحت‌الشعاع قرار داد. اتحادیه فوتبال برزیل (CBF) و سانتوس می‌گویند پله در مجموع ۱۲۸۳ گل در ۱۳۶۷ بازی به ثمر رساند در حالی که فیفا این رقم را ۱۲۸۱ گل در ۱۳۶۶ بازی اعلام کرده است. ۷۷ گل در ۹۲ بازی رسمی برای برزیل باعث شد تا او بهترین گلزن تاریخ این کشور در کنار نیمار باشد که هفتاد و هفتمین گل خود را در جام‌جهانی ۲۰۲۲ به ثمر رساند. در بازی‌های جام‌جهانی ۱۲ گل زد. ثبت ۶ پاس گل در مکزیک ۱۹۷۰ -  یک رکورد برای یک جام‌جهانی بود. در بازی‌های رسمی و غیر رسمی ۹۲ هت تریک کرد. در سال ۱۹۵۹ توانست ۱۲۷ گل برای سانتوس به ثمر رساند که تصور می‌شود بیشترین گل زده توسط یک بازیکن در یک سال تقویمی باشد. با ۶۴۳ گل در ۶۵۹ بازی به عنوان بهترین گلزن سانتوس شناخته شده است. شش بار با سانتوس قهرمان سری آ برزیل شد و سانتوس را به دو قهرمانی کوپا لیبرتادورس (۱۹۶۲ و ۱۹۶۳) رساند. 
  عزای عمومی
دولت برزیل به دلیل فوت ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، اسطوره برزیلی دنیای فوتبال که پنجشنبه شب فوت کرد، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. رسانه‌های برزیلی طی روزهای گذشته گزارش داده بودند که شیمی درمانی روی اسطوره فوتبال برزیل دیگر جواب نمی‌دهد و به همین دلیل پزشکان بیمارستان آلبرت انیشتین این روش درمانی را متوقف کردند. 
  یادآوری پیام به مرگ دیه‌گو
پس از درگذشت پله اسطوره برزیلی فوتبال، پیامی که او حدود دوسال پیش برای مارداونا گذاشته بود بار دیگر مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. پله که احترام زیادی برای مارادونا قائل بود پس از مرگ او در توییتی احساسی نوشت: «امیدوارم بتوانیم روزی در بهشت با یکدیگر فوتبال بازی کنیم.» 
  واکنش‌ها 
- جانی اینفانتینو، رئیس فیفا: غیرممکن است که میراث پله را در کلام خلاصه کنیم. به خانواده، دوستان، فدراسیون فوتبال برزیل، کشور برزیل و به همه هواداران فوتبال که او را دوست داشتند، تسلیت عمیق خودم را ابراز می‌کنم. سوگوار از دست دادن حضور فیزیکی پله عزیزمان هستیم، اما او مدت‌ها پیش به جاودانگی رسید و برای همیشه کنار ما خواهد بود. 
 الکساندر چفرین، رئیس یوفا: او اولین سوپرستار فوتبال است و به‌خاطر دستاوردهایی که درون و بیرون از زمین کسب کرد، طلایه‌دار رشد فوتبال برای تبدیل شدن به محبوب‌ترین ورزشگاه جهان را ایفا کرد. جای خالی او واقعاً احساس می‌شود. 
 توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک: با درگذشت پله، جهان یک اسطوره عالی ورزشی خودش را از دست داد. او معتقدی واقعی نسبت به ارزش‌های المپیک و حامل سربلند مشعل المپیک بود. اهدای نشان المپیک به پله یک افتخار محسوب می‌شد. 
 لیونل مسی: روحت شاد؛ پله. 
- فرانتس بکن‌باوئر: فوتبال بزرگ‌ترین فرد خود در تاریخش و من یک دوست منحصر به فرد را از دست دادم. فوتبال همیشه برای تو خواهد بود؛ روحت شاد. 
 کریستیانو رونالدو: تسلیت عمیق من به برزیل، به ویژه خانواده ادسون آرانتس دوناسیمنتو. یک خداحافظی باشکوه برای «شاه پله» جاودان، برای بیان دردی که سراسر جهان فوتبال تحمل می‌کند، به هیچ وجه کافی نیست. او الهام‌بخش میلیون‌ها نفر و یک مرجع برای دیروز، امروز و همیشه است. 
 کیلیان امباپه: شاه فوتبال ما را ترک کرد، اما میراث او هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. 
 اوسین بولت، قهرمان دوی سرعت: یک اسطوره ورزشی. روحت شاد شاه پله. 
 گابریل باتیستوتا: ممنون به‌خاطر تمام چیزی که به جهان فوتبال دادی. 
 ارلینگ هالند: هر حرکتی که بازیکنان فوتبال انجام می‌دهند، پله ابتدا آن را انجام داده است. روحت شاد. 
 نیمار: شماره 10 قبل از پله فقط یک عدد بود. من این جمله را در برهه‌ای از زندگی‌ام خواندم، اما این جمله زیبا کامل نیست. می‌خواهم بگویم فوتبال قبل از پله تنها یک ورزش بود که پله آن را عوض کرد. او فوتبال را به هنر، سرگرمی تبدیل کرد. پله صدایی به مردم فقیر و سیاه‌پوست و به برزیل یک دیدگاه داد. فوتبال و برزیل سپاس خود را نسبت به شاه نشان می‌دهند. او رفته اما جادویش می‌ماند. پله جاودان است. 
 باشگاه رئال مادرید: رئیس و هیات‌مدیره باشگاه رئال مادرید عمیقا از درگذشت اسطوره فوتبال جهان و یکی از بهترین بازیکنان ادوار مختلف ابراز تأسف می‌کند. رئال مادرید تسلیت خودش را به خانواده، عزیزان و باشگاه‌های پله، کنفدراسیون فوتبال برزیل و تمام هواداران فوتبال در برزیل و سراسر جهان تسلیت می‌گوید. 
 باشگاه بارسلونا: باشگاه بارسا تأسف عمیق خود را بابت درگذشت شاه پله، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ابراز می‌کند. فوتبال با او بزرگ‌تر شد. 
 روزنامه فرانسوی «اکیپ» تیتر زده «پله پادشاه بود.» روزنامه انگلیسی میرر نیز تیتر «بهترین» را برای توصیف پله انتخاب کرد. روزنامه ایتالیایی «کوریره دلو اسپورت» هم تیتز «پادشاه درگذشت» را برگزید.