آغاز ششم نتانیاهو با زمزمه پایان

به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو، که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در تاریخ رژیم صهیونیستی دارد بار دیگر کابینه این رژیم را به دست گرفت تا برنامه‌های ناکام مانده خود را اجرایی کند. نتانیاهو که با حضور رهبران راست افراطی، تندرو‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی را تشکیل داده است، در جلسه رأی اعتماد پارلمان، از کابینه خود دفاع کرد. به گزارش الجزیره، نتانیاهو در نشست ویژه کنست گفت دولت او حکومت‌داری، صلح و امنیت شخصی را به شهروندان اسرائیل بازخواهد گرداند. وی برنامه‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. تمرکز اصلی دولت نتانیاهو بر توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری است. حزب لیکود در بیانیه‌ای تأکید کرد که یهودیان حقی غیرقابل تصرف در سرتاسر اراضی اشغالی دارند. در این بیانیه آمده است که دولت جدید در راستای توسعه شهرک‌سازی در سراسر اراضی اشغالی ازجمله الجلیل، النقب، جولان و کرانه باختری قدم برمی‌دارد. نتانیاهو همچنین با تکرار ادعا‌های سابق خود علیه ایران مهم‌ترین وظیفه دولتش را مقابله با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران خواند و در عین حال وعده داد که این دوره توافق‌های عادی‌سازی بیشتری صورت می‌گیرد. نتانیاهو که در هفته‌های اخیر از سوی دیگر احزاب تحت فشار قرار گرفته بود و روی کار آمدن او را تهدیدی برای اسرائیل می‌دانستند در این باره گفت: «من مرثیه‌های مداوم مخالفان را در مورد «پایان دولت» و «پایان دموکراسی» می‌شنوم. اعضای اپوزیسیون، شکست در انتخابات، پایان دموکراسی نیست، این جوهر دموکراسی است.»
کابینه نگران‌کننده
با وجود پیام‌های تبریک از سوی برخی رهبران کشور‌ها به نتانیاهو، در داخل سرزمین‌های اشغالی دیدگاه‌های منفی نسبت به کابینه جدید در حال افزایش است. نگرانی داخلی و بین‌المللی وجود دارد که تشکیل چنین کابینه‌ای باعث شعله‌ور شدن درگیری با فلسطینی‌ها، آسیب رساندن به دستگاه قضایی و محدود کردن حقوق اقلیت‌ها خواهد شد. نتانیاهو قول داده است که دنبال صلح باشد و از حقوق مدنی محافظت کند، اما رهبران سایر احزاب و شهروندان آینده تاریکی را برای خود متصور هستند. انتخاب برخی از صهیونیست‌های تندرو و راست افراطی از سوی وی موجب شده است بسیاری نسبت به سیاست‌های این رژیم در آینده ابراز نگرانی کنند.
گزارش‌ها حاکی است که شماری از نمایندگان کنست در جلسه رأی اعتماد علیه نتانیاهو شعار داده‌اند. همزمان با تنش در پارلمان، صد‌ها نفر از صهیونیست‌های معترض نیز در خارج از کنست به معرفی کابینه نتانیاهو اعتراض کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، صد‌ها معترض پرچم‌های اسرائیل و دست‌نوشته‌هایی با مضامین «شرم»، «خطر» و «مرگ بر نژادپرستی» با خود داشتند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعار‌هایی نتانیاهو را دروغگو خوانده و از احتمال تصویب قوانینی برای بی‌اثر کردن قوه قضائیه یا علیه شهروندان در راست‌گرا‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند. یک معترض زن به بی‌بی‌سی گفت: «من اینجا هستم، چون کشورم در حال جدا شدن از ارزش‌های دموکراتیک خود است. من به عنوان یک زن آسیب می‌بینم و دوستانم به عنوان زنان، جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو و عرب‌ها آسیب می‌بینند.»


تعیین چهره‌های بسیار افراطی و تندرو از جمله «ایتامار بن‌گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی صدای خود صهیونیست‌ها را هم درآورده است. آن‌ها بن گویر را جزئی از «اراذل و اوباش آشوبگر» و خطری برای این رژیم قلمداد می‌کنند. او دشمن درجه یک فلسطینی‌ها است و ریختن خون آن‌ها را مباح می‌داند و گفته که قصد دارد یک تشکیلات جدید ۲۰۰ هزار نفری را برای مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطین تأسیس کند که می‌تواند آتش جنگ را در کرانه باختری شعله‌ور کند.
به عقیده تحلیلگران، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد بحران و شکاف‌های داخلی در مرحله پیش رو در رژیم صهیونیستی به شدت گسترش یابد و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز با توجه به اختیارات زیاد کابینه افراطی رژیم صهیونیستی برای کنترل کرانه باختری، نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داده است. روزنامه هاآرتص گزارش داد، این هشدار با توجه به تغییراتی است که حزب لیکود به همراه دو حزب صهیونیسم دینی و «قدرت یهود» برای سلب مسئولیت ارتش جهت کنترل کرانه باختری و انتقال مسئولیت آن به رؤسای دو حزب مذکور یعنی بزالل اسموتریچ و ایتمار بن گویر انجام داده است.
باتوجه به اینکه نتانیاهو شهرک‌سازی در کرانه باختری را در اولویت سیاست‌های خارجی خود اعلام کرد به نظر می‌رسد این اقدام جنجالی تنش‌ها بین اشغالگران و فلسطینی‌ها را تشدید کند. در ماه‌های اخیر کرانه باختری به دلیل افزایش عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها به نقطه جوش رسیده است که به اذعان صهیونیست‌ها در آستانه انتفاضه جدید قرار دارد و به همین منظور نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داده‌اند؛ لذا رهبران افراطی که خواستار توسعه شهرک‌های صهیونیستی هستند، به درگیری‌ها دامن خواهند زد که می‌تواند اسرائیل را ناامن‌تر از گذشته کند. سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات دولت خودگردان فلسطینی روز پنج شنبه هشدار داد که طرح‌های توسعه شهرک‌سازی در کرانه غربی خطرناک است و گفت: «چنین اقدامی عواقبی برای منطقه خواهد داشت». چیزی که تحلیلگران صهیونیستی هم به آن اعتراف کرده‌اند که تشدید تنش با فلسطینی‌ها به آوارگی هزاران صهیونیست منجر خواهد شد.
تسریع فروپاشی اسرائیل
هرچند برخی بر این باورند که با حضور احزاب راست افراطی شاید این بار کابینه منسجم در تل‌آویو روی کار باشد و به بی‌ثباتی سیاسی و انتخابات پی در پی سال‌های اخیر پایان دهد، اما مقامات سابق این رژِیم نظر متفاوتی دارند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی روز جمعه پیش‌بینی کرد که کابینه افراطی نتانیاهو مدت زیادی دوام نخواهد آورد. به گزارش خبرگزاری «شهاب» فلسطین، لاپید گفت: «چیزی که من در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کنم این است که سال بسیاری بدی برای اسرائیل خواهد بود، این مسئله به خاطر وجود سه موضوع منفی است که اقتصاد اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.» وی افزود: «نخستین عامل، یک بخش از جمعیت اسرائیل است که در بازار کار هیچ مشارکتی ندارد که آن بخش مذهبی «حریدیم» است. لاپید گفت که این کابینه می‌تواند برای جایگاه بین‌المللی و انسجام اجتماعی اسرائیل در سال ۲۰۲۳ مشکل‌ساز شود. هرگونه تغییر در هریک از این سه عامل، موجب آسیب جدی به اقتصاد اسرائیل خواهد شد.» لاپید گفت: «من فکر می‌کنم که بن گویر و اسموتریچ تلاش می‌کنند که به استثنای ماه رمضان، که امکان تغییر وضعیت در مسجدالاقصی وجود دارد، شرایط را آرام کنند، اما ما با یک محیطی پرتنش و بدبینانه روبه رو خواهیم بود.» همچنین ۱۰۰ نفر از سفرای سابق اسرائیل طی نامه‌ای به نتانیاهو نسبت به متضرر شدن روابط خارجی این رژیم در سایه روی کار آمدن دولتی راست‌گرا و افراطی اظهار نگرانی کردند.
در هفته‌های اخیر مقامات سابق تل‌آویو بار‌ها نسبت به فروپاشی از درون این رژیم هشدار داده‌اند و معتقدند که حضور راست‌های افراطی می‌تواند روند فروپاشی در سرزمین‌های اشغالی را تسریع کند. رهبران سایر احزاب که روی کار آمدن افراطی‌ها را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند، هم‌قسم شده‌اند که با همه توان با برنامه‌های کابینه نتانیاهو مقابله کنند.