بدرود سلطان

مروارید سیاه برزیل سرانجام پس از چند سال مبارزه با بیماری تسلیم شد و چشم‌هایش را برای همیشه بست. درگذشت پله ۸۲‌ساله، فوتبال جهان را تحت تأثیر قرار داده و چهره‌های شناخته شده با انتشار پیام‌های تسلیت احساساتشان را بیان کرده‌اند. دولت برزیل به احترام درگذشت پله، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

برافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال برزیل را همه می‌شناختند و هواداران زیادی در سراسر جهان داشت. پله با اینکه کودکی سختی را پشت سر گذاشته بود، اما خیلی زود به ستاره فوتبال دنیا تبدیل شد تا رؤیاهایش در مستطیل سبز تعبیر شوند. او فقط ۱۷ سال سن داشت که قهرمانی در جام‌جهانی را تجربه کرد. پله در جام‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ قهرمان شد و هنوز هم تنها بازیکنی است که سه بار دستش به این جام معتبر رسیده است. در مجموع ۸۱۲ بازی ملی و باشگاهی، ۷۵۷ گل زد و با ۷۷ گل ملی در ۹۲ بازی رسمی بهترین گلزن برزیلی بود. (نیمار در جام‌جهانی قطر با زدن گل ۷۷ به رکورد پله رسید) پله همیشه به تیم سانتوس وفادار بود و شش قهرمانی در لیگ برزیل و دو قهرمانی لیبرتادورس را با این تیم تجربه کرد. او همچنین به عنوان ورزشکار و بازیکن قرن فیفا هم انتخاب شد.
مروارید سیاه مدت‌ها در بیمارستان آلبرت انیشتین سائوپائولو بستری بود و برای غلبه بر بیماری تا آخرین لحظه امید داشت. منتها بالاخره مقابل بیماری زانو زد و هوادارانش را تنها گذاشت. بعد از اعلام سه روز عزای عمومی گفته شده بامداد دوشنبه مراسم تشییع جنازه پله برگزار و در زادگاهش سانتوس به خاک سپرده می‌شود. قرار است تابوت او به ورزشگاه ویلابلمیرو این شهر برده شود تا هوادارانش بتوانند با این اسطوره فوتبال خداحافظی کنند.



برای نیمار از دست دادن اسطوره بسیار سخت بود. مهاجم برزیلی نتوانست در جام‌جهانی قطر آخرین رؤیای پله را محقق کند. نیمار امیدوار بود در جام ۲۰۲۲ قهرمانی از آن سلسائو شود و او جام را تقدیم الگوی فوتبالی‌اش کند. این بازیکن در پیام احساسی خود به شماره پیراهن پله اشاره کرده است: «قبل از پله «۱۰» فقط یک عدد بود. من می‌گویم قبل از پله، فوتبال فقط یک ورزش بود. پله همه چیز را تغییر داده است. او فوتبال را به هنر تبدیل کرد، به سرگرمی برای فقرا و سیاهپوستان. فوتبال و برزیل به لطف «پادشاه» جایگاه خود را بالا برده‌اند! او رفته،، اما جادویش باقی است. پله برای همیشه هست!»
کریس رونالدوی پرتغالی نیز طی پیامی درگذشت پله را به هواداران تسلیت گفت: «عمیق‌ترین تسلیت من به تمام برزیل و به‌ویژه به خانواده آقای ادسون آرانتس دوناسیمنتو. یک خداحافظی با پادشاه ابدی هرگز برای بیان درد و رنجی که در حال حاضر کل دنیای فوتبال را دربر گرفته کافی نخواهد بود. پله یک الهام برای میلیون‌ها نفر از دیروز تا امروز و همیشه است. محبتی که او همیشه نسبت به من نشان می‌داد در هر لحظه‌ای متقابل بود، حتی از راه دور. او هرگز فراموش نخواهد شد و یادش برای هر یک از ما عاشقان فوتبال جاودانه خواهد ماند. در آرامش باش، پادشاه پله.» لیونل مسی، بهترین بازیکن جام‌جهانی ۲۰۲۲ با گفتن جمله‌ای کوتاه احساسش را بیان کرد: «در آرامش بخواب.»
فرانس بکن‌بائر، اسطوره فوتبال آلمان، پله را برادر خود خواند: «فوتبال امروز بزرگ‌ترین مرد تاریخ خود را از دست داد و من یک دوست منحصر به فرد را از دست دادم. پله سه قلب داشت؛ برای فوتبال، برای خانواده و برای همه مردم. در سال ۱۹۷۷ به ایالات متحده رفتم، زیرا واقعاً می‌خواستم در تیمی با پله بازی کنم. ما بلافاصله با هم قهرمان ایالات متحده شدیم و پله من را برادر خود خواند. این افتخاری غیرقابل تصور برایم بود. فوتبال برای همیشه از آن تو خواهد بود!»
رئیس فیفا خود را در این غم شریک می‌داند. جیانی اینفانتینو از منحصربه‌فرد بودن پله گفت: «این برزیلی کار‌هایی انجام داده است که سایر بازیکنان فقط می‌توانستند رؤیای آن را داشته باشند. پله، اسطوره برزیلی از بسیاری جهات منحصر‌به‌فرد بود. پله حضور تقریباً مغناطیسی داشت. وقتی شما در اطراف او بودید به نظر می‌رسید که بقیه جهان ساکن هستند. او شبیه به هیچ‌کس دیگر نبود. پله یک اسطوره بود. علاوه بر خانواده‌اش، میلیون‌ها هوادار در سراسر جهان نیز عزادار هستند. مهارت و خلاقیت او غیرقابل مقایسه بود. پله کار‌هایی انجام داد که هیچ بازیکن دیگری حتی در خواب هم نمی‌دید. اسطوره برزیلی همیشه یک ورزشکار نمونه بود که به حریفان خود احترام واقعی می‌گذاشت. همه ما در سوگ مرگ پله محبوبمان عزادار هستیم، اما او مدت‌ها پیش به جاودانگی دست یافت، بنابراین برای همیشه با ما خواهد بود.»