نگهداری سگ‌های خانگی حرام و غیرقانونی است و مجازات دارد

 آرمان ملی: ممکن است تعجب کنید اگر در میانه انبوهی از اخبار مربوط به بالارفتن قیمت ارز و سکه و متعاقبا کالاهای اساسی و مورد نیاز روزانه مردم و گرفتار آمدن در چنبره طاقت فرسای تامین معیشت‌، اخباری مبنی بر نظر مسئولان در مورد سگ‌ها و گربه‌های مردم بشنوید. با این مضمون که رواج سگ‌های خانگی جزو ماموریت‌های سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است. این جمله از سوی استاندار مازندران مطرح شده است؛ محمود حسینی‌پور که در جلسه کارگروه عفاف و حجاب استان سخنرانی کرده بود. به گزارش فارس، او با اشاره به افزایش سگ در شهر‌های این استان گفته: «رواج سگ‌های خانگی جزو ماموریت قطعی سرویس‌های اطلاعاتی  بیگانه است که شاید برای خیلی‌ها این مهم یک مساله عادی باشد، ولی براساس احکام شرعی نگهداری سگ‌های خانگی حرام و غیرقانونی است و مجازات دارد که باید برخورد سلبی با این موضوعات شود و بدون تردید بساط سگ‌های خانگی در مازندران جمع می‌شود.» استاندار مازندران ادامه داده است که: در استان مازندران بخش اعظمی از ناهنجاری‌هایی که گریبان ما را گرفته است به دلیل مقوله گردشگری و مسافرخیز بودن این استان است که حالا خانواده‌های روستایی مازندران تمایل به نگهداری سگ‌های خانگی دارند. حسینی در خصوص بحث حجاب و عفاف هم اینگونه گفته: «در استان مازندران با مباحث پیچیده اجتماعی به ویژه در بخش حجاب و عفاف مواجه هستیم که در سال‌های گذشته اقدامات راهبردی صورت نگرفته است و مهم‌ترین روش برخورد با چنین پدیده‌ای اقدامات ایجابی است که اثرگذارتر است البته بخش مختصری که با ماموریت جریان‌های بیرونی فعالیت می‌کنند با اقدام سلبی باید با آن‌ها برخورد شود.» او ادامه داده: «با هنجارشکنان ظاهری باید با قدرت برخورد کنیم به ویژه مقوله کشف حجاب که اگر امروز با ملاحظات دقیق در مقابل گرفتن روسری برخورد نکنیم در آینده نزدیک با برهنگی مواجه خواهیم بود و با عناصر کشف حجاب علنی می‌بایست با قدرت برخورد کنیم.»
  اولین کاری که مجلس کرد
بحثی که استاندار مازندران به آن اشاره کرده است البته مساله مورد نظر نمایندگان مجلس با ریاست محمدباقر قالیباف هم بوده است. نمایندگان مجلس پیش از اینکه بر کرسی‌های مجلس بنشینند، به مردم سراسر کشور وعده‌هایی در خصوص بهبود اوضاع معیشت و ترمیم وضعیت اقتصادی به گفته آن‌ها آسیب دیده از دوران روحانی(رئیس‌جمهور قبل از ابراهیم رئیسی) دادند و نکته‌ای که توجه خیلی از همان مردم را به خود جلب کرد بحث و طرح مقابله و مبارزه با حیوانات خانگی بود. در جلسه روز هجدهم آبان 1400، مجلس شورای اسلامی، طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر، اعلام وصول شد. این طرح در همان آغاز حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت و پس از آنکه متن آن منتشر شده، حواشی مربوط به آن به اوج رسید. در این طرح برای نگهداری حیواناتی مانند «کروکودیل (تمساح)، مار، سوسمار، موش و میمون، لاک‌پشت، گربه، خرگوش و سگ» جزای نقدی «معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری» تعیین شده و البته آن حیوان نیز ضبط خواهد شد. 
 دغدغه مردم
باید گفت که مبارزه با سگ‌ها و گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی، یکی از دغدغه‌های  برخی مسئولین بوده؛ پلیس تهران در بهمن 1397 با اعلام اینکه «با هرگونه سگ گردانی داخل شهر تهران، معابر و پارک‌ها برخورد می‌شود» از تلاش برای برخورد با شهروندانی که در منازل خود از سگ و گربه نگهداری می‌کنند، خبر داده بود. حسین رحیمی، دلیل این ممنوعیت را «ترس و دلهره» شهروندان از وجود سگ در خیابان‌ها دانسته بود و همچنین اعلام کرد: خودروهای متخلف در این زمینه متوقف می‌شوند و با آنها برخورد خواهد شد. البته ناگفته نماند که این طرح از سوی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد اقداماتی صورت گیرد. اعضای شورا گفته بودند: «با وجود ممنوعیت حضور حیوانات در بوستان‌ها عملا در تمام آنها حیوان‌گردی انجام می‌شود و حیوانات در کنار شهروندان حضور دارند، شاید بسیاری حضور سگ‌ها را دوست نداشته و نسبت به آنها فوبیا داشته باشند. ما باید جایی برای بازی کودکان و حضور آرامش بخش برای خانواده‌ها را فراهم کنیم و برای تأمین سلامت شهروندان این جداسازی لازم است.» گفتنی ا‌ست که همان زمان هم بسیاری از شهروندان نسبت به مطرح شدن طرح «صیانت از حقوق عامه مردم در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» از سوی نمایندگان مجلس مخالف بودند و در فضای مجازی و عمومی این مخالفت خود را اعلام کردند. در حال حاضر که استاندار مازندارن با گفته‌هایش دوباره این طرح را زنده کرده است، به نظر نمی‌رسد حتی مخالفتی هم با گفته‌های او صورت بگیرد، آن قدر که مردم درگیر مسائل اقتصادی و تامین معیشت خود هستند.