مرد بی‌پایان

«مرد بی‌پایان» عنوانی مبالغه‌آمیز نیست؛ و «بی‌پایان» صفتی دست‌نیافتنی و رؤیاانگارانه نیست. ما فقط می‌گوییم قاسم سلیمانی شهید شد و خداوند درباره شهیدانش گفته است «مپندارید آنان که در سبیل خداوند کشته شدند، مرده‌اند، آنان زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی می‌خورند». حاج‌قاسم نزد پروردگار خویش است و کسی که آنجاست، تمام‌شدنی نیست. زنده است، بیدار است، اثرگذار است، ملت را و خون ملت را به جوشش آورده است. حس حاج‌قاسم شدن و حاج‌قاسم بودن را زنده نگه می‌دارد. حس شرمسار حاج‌قاسم نبودن را تا ابد در رگ غیرت یک ملت به خروش می‌آورد. این است که حاج قاسم بی‌پایان است.
اسطوره باید مثل حاج‌قاسم باشد، جان‌فدا برای ملت، خالص، صادق، باهوش، با نهایت ترس از خدا و نهایت شجاعت مقابل دنیا. این اسطوره، بی‌پایان است و بادکنکی و بادبادکی مثل آن‌ها که می‌خواهند از خودشان قهرمان بسازند نیست که با سوزنی بترکد و با نسیمی به این سو و آن سو برود. حاج‌قاسم محکم در میان ما ایستاده است و تا دهه‌ها و سده‌ها قلوب و اذهان را تسخیر کرده است.
او اکنون نه‌تن‌ها بر دل همه آزادیخواهان جهان حکمرانی می‌کند، بلکه معادلات سیاسی - نظامی جهان را هم مستمراً تغییر می‌دهد. جبهه مقاومت، لشکر اوست که جان تازه‌ای گرفته است. حکمرانی اعتقادی حاج قاسم سلیمانی، مسیر خودش را می‌پیماید؛ پلید‌ترین انسان‌ها هم که بانی شهادتش شدند، اگر حتی ذره‌ای گمان می‌کردند شهید حاج قاسم سلیمانی، مکتب می‌شود و آن مکتب دودمان استکبار و استعمار را به باد خواهد داد، هرگز دست به آن غلط بزرگ در بامداد ۱۳ دی‌ماه ۹۸ نمی‌زدند. اما این اراده لایتغیر الهی بود که کابوس سلیمانی بر سر اهریمن‌های زمانه باقی بماند؛ و برای این منظور چه شیوه‌ای مؤثر‌تر از شهادت مظلومانه اسطوره فراموش‌نشدنی پس از یک عمر مجاهدت؟ حالا دیگر طرف‌حساب استکباریون عالم، یک حاج قاسم نیست، دل‌های حاج‌قاسمی‌شده ده‌ها میلیون دلداده آزادی و آزادگی است. قاسم سلیمانی که در طول عمر پربرکتش همیشه از دیده شدن پروا داشت، حالا دیگر در روز‌های منتهی به ۱۳ دی‌ماه، تصاویر این ابرقهرمان در گوشه‌گوشه جهان برافراشته می‌شود و همه به‌پاس فداکاری‌ها و خیرخواهی‌های ماندگارش سر تعظیم فرود می‌آورند. حاج قاسم ما، از آن اسطوره‌های دست‌نیافتنی، هالیوودی و کارتونی نیست که یا در لابراتور‌های انیمیشن‌سازی ساخته شده‌اند و یا با داستان‌های پوشالی در رمان‌های خیالی پرورانده شده‌اند. حاج قاسم ما خیلی نزدیک است. جای او در قلب هاست، دستاوردهایش عیان است و ادامه دارد، همه به او تشبّه می‌کنند. مانایی حاج قاسم، الهی است و ماندگاری الهی زوال‌ناپذیر است. شهید سلیمانی تاریخ‌ساز شده است، بر تارک تاریخ می‌درخشد و تاریخ تا همیشه از او به نیکی یاد می‌کند.
بامداد تقویمی دیشب، سه سال از شهادت قهرمان ایران و جهان اسلام گذشت. اما حاج قاسم همچنان زنده و در دل‌ها جای دارد و کسی باور ندارد که او از میان ما رفته است. آمران و عاملان جنایت تروریستی ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ شاید تصور می‌کردند که با ترور او، برای همیشه بزرگ‌ترین مانع سلطه بر جغرافیای جهان اسلام را از بین بردند، اما گذر زمان نشان داد، او امروز زنده‌تر از هر زمان دیگری به کابوس دشمنان ایران و اسلام تبدیل شده است. شاید از این روست که بعد‌ها گفته شد: «شهید سلیمانی» از «سردار سلیمانی» برای دشمنان خطرناک‌تر است.


تشییع میلیونی سید‌الشهدای محور مقاومت در ایران و عراق و سپاس بزرگداشت‌های گسترده برای حاج قاسم و یاران شهیدش در دیگر ملت‌های اسلامی و بلکه غیر اسلامی نشان داد که این مرد خداباور، که اکنون به مدد اخلاصش
بیش از پیش نزد ملت‌های مختلف شناخته‌تر شده است، نمرده، بلکه زنده است و مکتب و مرام و مجاهده او الهام بخش جوانان جهان اسلام شده و دور نیست روزی که تربیت یافتگان این مکتب، انتقام خون این شهید سعید را از جنایتکاران این اقدام تروریستی بگیرند؛ و سرانجام آنانی که توهم پایان او را داشتند مبهوت و هراسان شاهد تکثیر مرام و مکتبش در میان حق‌طلبان جهان در گوشه گوشه این کره خاکی هستند. اگر سه سال پیش میلیون‌ها نفر در سوگ فراقش گریستند، از قطره‌های اشک آنان هزاران نهال سلیمانی رویید و در این سه سال بالنده شد، و بی‌تردید درختان تنومند فردا، شجره سردار دل‌ها را جاودانه خواهد کرد. فرهنگ سلیمانی، چونان رودی در این دیار پاکان جاری و نام مظلومش بر زبان‌ها ساری است. رودی زلال که به اقیانوس متعالی‌ترین آرمان‌های الهی و انسانی می‌پیوندد و او را، و مرام و مکتب او را جاودانه می‌کند. آری! آنانی که توهم پایان او را داشتند، مبهوت و هراسان، شکوه و عظمت تمام‌ناشدنی یک اسطوره را می‌بینند، یک مبارز خستگی‌ناپذیر، یک همیشه‌قهرمان، یک مرد بی‌پایان!