من امام رضایی‌ام؛ آقا مسیر را نشانم داد

  [ فاطمه عسگری نیا ]  بی‌شباهت به کاراکتر حاج «طاها» در سریال تلویزیونی «آزادی مشروط» نیست؛ بی‌تعارف اهل کار خیر است، اهل کار جهادی. در مورد غلامحسین اینانلو، جهادگر شصت‌ساله شهرستان آوج حرف می‌زنم. خودش می‌گوید امام رضا(ع) مسیر را به او نشان داده است. درست در زمانی که شیوع کرونا و تبدیل‌شدن آن به یک بحران بسیاری از مردم ایران را همراه با نهادهای مختلف اجرایی، داوطلبانه به میدان کشاند تا برای شکست کرونا و همیاری با کادر درمانی که به‌ عنوان مدافعان سلامت از آنها یاد می‌شود، آستین بالا بزنند؛ غلامحسین اینانلو نیز وارد میدان شد.

«داوطلبی» فعالیتی پسندیده است که همواره با «خدمت» می‌آید و تردیدی نیست که خدمت داوطلبانه برطرف‌‌کننده بسیاری از مشکلات در جوامع بشری به حساب می‌آید. در سراسر دنیا، گروه‌های وسیعی از مردم وقت خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه می‌كنند، با انگیزه‌های متفاوت. تمامی این افراد صرف‌ نظر از نوع فعالیت‌شان، در یک هدف که آن كمك به دیگران و در عین حال كسب منافع معنوی است، اشتراک دارند؛ موضوعی که غلامحسین اینانلو، جهادگر داوطلب شهرستان آوج  نیز به آن اشاره دارد. او می‌گوید: «من را ارادت به امام هشتم به این مسیر کشاند. در طرح گروه خادم یاری آستان قدس رضوی شرکت کردم و به واسطه این طرح و با همکاری ستاد فرمان امام و نهادهای همسو همچون جمعیت هلال احمر در دوران کرونا به ارائه خدمت پرداختم.» تهیه سبد غذایی در دوران فراگیری کرونا و توزیع آن با ارزش بیش از یک میلیارد تومان، بخشی از فعالیت‌هایی به شمار می‌آید که به همت غلامحسین اینانلو و نهادها و خیرین شهرستان آوج صورت گرفته است.

آمدیم داوطلبانه برای ایران
انتشار عکس‌هایی از جهادگران خندان که آستین خود را برای فعالیت داوطلبانه بالا زده‌اند، آن روزها با واکنش‌های بسیاری از جمله در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. برخی از کاربران در توصیف خود این اتفاقات را تابلویی دوست‌داشتنی از مردم ایران دانستند که نشان‌دهنده وحدت میان آ‌نهاست. غلامحسین اینانلو که یکی از این جهادگران بود، به «شهروند» می‌گوید: «آستین‌هایمان را بالا زدیم برای زدودن غم از سیمای ایران. ما در این حرکت جهادی بسته‌های معیشتی و بهداشتی را تهیه و میان نیازمندان و اقشار کم‌برخوردار توزیع کردیم. سعی‌مان این بود که عدالت را در توزیع رعایت کنیم.»

اشتراک‌گذاری کار خوب
راهبرد اساسی این طرح‌ها و پویش‌ها اغلب به‌گونه‌ای پی‌ریزی شده است که رفتارها و اخلاق خوب به اشتراک گذاشته شود؛ یعنی فرد خیّر هم در یک فعالیت خیرخواهانه سهیم می‌شود و هم در ترویج آن؛ موضوعی که غلامحسین اینانلو نیز به آن اشاره دارد. او فعالیت‌های خیرخواهانه را بخشی از فرهنگ غنی ایران اسلامی می‌داند و معتقد است که ایرانیان از نوع‌دوست‌ترین مردمان جهان هستند؛ موضوعی که آمار بین‌المللی نیز بر آن صحه می‌گذارد. موسسه نظرسنجی گالوپ در یکی از گزارش‌های منتشر شده خود  به بررسی میزان بخشندگی و مشارکت‌ اجتماعی مردم دنیا در فعالیت‌های خیرخواهانه پرداخته است. بر اساس این گزارش، نتایج بررسی‌ها بیانگر این است که ایرانیان در زمینه نیکوکاری، بخشش و مشارکت اجتماعی در امور خیرخواهانه در رتبه ۲۹ از میان ۱۴۶ کشور دنیا قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین شاخص در این رتبه‌بندی تعداد افراد نیکوکار در یک جامعه بوده است؛ شاخصی که با جامعه ما سازگاری بسیاری دارد.

مشارکت مذهبی در طرح‌های نوع‌دوستانه
این سازگاری باعث شده است تا در بحران‌های چند‌ سال اخیر، خیرین، خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بسیاری با همراهی هلال‌ احمر به ارائه خدمت بپردازند. به‌طور نمونه در چند سالی که ایران درگیر بود، فعالان اجتماعی و مدنی بسیاری در عرصه‌های مختلف تولید لوازم بهداشتی، توزیع و تهیه اقلام معیشتی مشارکت‌ داشته‌اند.یکی از این‌ گروه‌ها هیأت‌ها و گروه‌های جهادی و مذهبی بوده‌اند. گروه غلامحسین اینانلو نیز جزو این دسته‌ها به شمار می‌آید. گروهی که بنا به گفته این داوطلب، با حمایت‌های آستان‌ قدس رضوی و ستاد فرمان امام و همچنین نهادهایی مثل هلال احمر به ارائه خدمات بهداشتی و معیشتی در طول کرونا پرداخته است. آنها با جمع‌آوری بسته‌های غذایی و توزیع میان نیازمندان در این حرکت نوع‌دوستانه فعالیت‌ داشته‌اند. او معتقد است که این فعالیت‌ها در پرتو معنویت دینی شکل گرفته است و اگر شاخص‌های مذهبی در جامعه افزایش یابد، نیکوکاری و خیرخواهی نیز عمیق‌تر خواهد شد.

کوتاه درباره یک طرح



غلامحسین اینانلو را علاقه به امام مهربانی‌ها به میدان داوطلبی کشاند. داوطلبی 60 ساله که در سال 1395 با عضویت در طرح کانون‌های خادم‌یاران رضوی وارد این عرصه شد و  در ادامه در دوره کرونا علاوه بر کانون‌های خادم‌یاری با مساعدت بنیاد احسان ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) گروه‌ جهادی برای ارائه خدمت تشکیل داد و به صورت سازمان یافته با همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها‌ی خدمات‌رسان و مشارکت‌های مردمی به ارائه خدمت پرداخت.
او درباره این طرح می‌گوید: «بسیاری از مردم در هر قشر از جامعه علاقه‌مند هستند که حداقل یک‌بار در طول عمرشان، به عنوان خادم در مشهد مقدس خدمت کنند. در سال‌های اخیر نحوه ثبت نام برای شرکت در طرح خادم‌یاران رضوی تغییرات بسیار زیادی داشته است.» سامانه خادم‌یاری آستان قدس رضوی با هدف تسهیل و تسریع در امور خادم‌یاران رضوی راه‌اندازی شده است و قرار است خدمات مختلفی به خادم‌یاران یا افرادی که متقاضی شرکت در طرح خادم‌یاری هستد، ارائه ‌دهد. این سامانه می‌تواند به عنوان یک سامانه اطلاع‌رسانی جامع در رابطه با طرح خادم‌یاری و قوانین و شرایط مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد.
چند سالی است طرح خادم‌یاران رضوی از طرف آستان قدس رضوی با هدف محرومیت‌زدایی و رفع نیاز محرومان و نیازمندان، اجرا می‌شود و همچنان به قوت خود باقی است. خادم‌یاران رضوی در شهرستان محل سکونت خود پس از فعالیت و خدمت‌رسانی در زمینه‌های مختلف و در صورت عملکرد مطلوب، افتخار خدمت در کشیک‌های حرم مطهر رضوی را کسب می‌کنند.