تهران- لندن در مسير تقابل

عليرضا اکبري که از او به عنوان ابرجاسوس نام برده‌شده اعدام شد
تهران- لندن در مسير تقابل
ادعاي وزيرخارجه انگليس: بي‌پاسخ نخواهد ماند
ايران: دخالت موقوف


مرکز رسانه قوه‌قضائيه نوشت: «حکم عليرضا اکبري فرزند علي، داراي تابعيت مضاعف ايراني-انگليسي که به اتهام افساد في‌الارض و اقدام گسترده عليه امنيت داخلي و خارجي کشور از طريق جاسوسي براي دستگاه اطلاعاتي دولت انگليس در ازاي دريافت دستمزد به مبالغ 1.805.000 يورو، 265.000 پوند انگليس و 50.000 دلار آمريکا به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌هاي گذشته عليه امنيت ملي کشور، جاسوسي به نفع کشور انگليس، ارتباطات با سرويس جاسوسي MI6 و تعداد ملاقات‌هاي وسيع با افسران اطلاعاتي دشمن در کشورهاي مختلف و مدت طولاني جاسوسي، مصداق جنايت گسترده عليه امنيت داخلي و خارجي کشور است، به‌گونه‌اي که موجب اخلال شديد در نظم عمومي کشور در حد وسيع شده است. همچنين اقدامات سرويس جاسوسي انگليس در اين پرونده نشان‌دهنده ارزش محکوم، اهميت دسترسي‌هاي او و اعتماد دشمن به وي بوده است.
فرار اکبري از ايران با سناريوي سکته ساختگي
اکبري در سال 88 با کمک رابط و به توصيه افسر اطلاعاتي انگليسي، براي چند سال از کشور خارج شد. اکبري در ابتدا تمايلي براي خروج کامل از کشور نداشته، اما در ملاقات‌هايي که رابط با افسر اطلاعاتي دشمن در دوبي هماهنگ مي‌کند، افسر سرويس وي را قانع مي‌کند که بايد از کشور خارج شود. مقرر مي‌شود طبق سناريو MI6 مبني بر سکته ساختگي، خانواده وي نيز از کشور خارج شوند. همچنين به او گفته شد تا زماني‌که از بيمارستان مرخص مي‌شود، درخواست کند به يک مرکز درماني موسوم به «کور» منتقل شده و تا دستور نداده‌اند، آنجا بماند. اين نقشه براي چند هدف طراحي شده بود، اول عادي‌سازي خروج وي و خانواده‌اش از ايران، قانع کردن خانواده اکبري براي حضور در اتريش و اقامت آنها در اروپا و دوم براي توجيه اقامت اکبري در اروپا براي انجام کارهاي درماني و اينکه وي در پاسخ به سوال‌ها در مورد علت ماندن در اتريش بيماري و عدم امکان پرواز را عنوان کند. اکبري پس از اخذ تابعيت انگليس و استعلام وضعيت سفيد خود، دوباره به ايران باز مي‌گردد و به همکاري با سرويس اطلاعات مخفي انگليس ادامه مي‌دهد و در نهايت پس از اشراف اطلاعاتي، با دستور قضائي توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت مي‌شود. پس از صدور کيفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع شده و جلسات دادگاه با حضور محکوم و وکيل وي برگزار شد..»
اظهارات مداخله‌جويانه آمريکا و انگليس
ريشي سوناک، نخست‌وزير انگليس با انتشار پيامي در حساب کاربري خود در توئيتر به اعدام عليرضا اکبري، جاسوس انگليسي واکنش نشان داد. وي در اظهاراتي مداخله‌جويانه نوشت که از اعدام عليرضا اکبري شهروند ايراني- انگليسي متحير شده است. سوناک در ادامه بدون هيچ‌گونه اشاره به اين موضوع که عليرضا اکبري براي دستگاه‌هاي جاسوسي انگليس فعاليت و به کشور خود خيانت مي‌کرده است، اين اقدام را بي‌رحمانه توصيف کرد. جيمز کلورلي وزير امورخارجه انگليس نيز به اعدام عليرضا اکبري جاسوس انگليسي واکنش نشان داد. کلورلي ادعا کرد: اين اقدام بي‌پاسخ نخواهد ماند و ياد من با خانواده عليرضا اکبري است. ودانت پاتل، معاون سخنگوي وزارت امورخارجه آمريکا در ادامه مداخله‌جويي واشنگتن در امور داخلي کشورمان به صدور حکم اعدام براي عليرضا اکبري معاون اسبق وزير دفاع ايران به جرم جاسوسي واکنش نشان داد و آن را ناعادلانه خواند.
احضـــار سفير انگليــــس به وزارت‌خارجه
در واکنش به مداخلات نامتعارف انگليس ازجمله در قلمرو امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران، سايمون شرکليف، سفير اين کشور در تهران توسط مدير کل غرب اروپا به وزارت‌خارجه احضار شد. در اين نشست مراتب اعتراض کشورمان نسبت به اقدامات خرابکارانه و مغاير با امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران به دولت انگليس منعکس شد. مديرکل غرب اروپاي وزارت امورخارجه با اشاره به اطلاعات متقن به‌دست آمده در خصوص دام طراحي شده براي عليرضا اکبري از سوي طرف انگليسي، خاطرنشان ساخت: دولت انگليس بايد پاسخگوي برقراري ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران باشد.