دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا تنظیم نشده است

آرمان: وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست مجمع عالی‌رتبه سیاسی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد. قرار است محمدجواد ظریف در این سفر با اندیشمندان، مقامات و شخصیت‌های جهانی از کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کند.‌ حضور در اندیشکده شورای روابط خارجی ( CFR) با حضور ریچارد هاس رئیس این مرکز از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه کشورمان در آمریکا است. ظریف به همراه معاونانش به مدت یک هفته در نیویورک خواهد بود. بخشی از این سفر حضور در سازمان ملل است و دو سخنرانی در نشست سیاسی سالانه مجمع عمومی با حضور سران کشورها با شعار ریشه کنی فقر و ترویج رفاه برگزار می‌شود.
توافق چندجانبه
محمدجواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران در ارتباط با برجام تصریح کرد: توافق هسته‌ای، یک توافق چند جانبه است که در نتیجه سال‌ها مذاکره و همچنین فشار و البته شکست در دستیابی به نتیجه دلخواه از سوی کسانی که اعمال‌کننده آن فشارها بر مردم ایران بودند، حاصل شده است. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: متاسفانه آمریکا ضمن اینکه حداقل ماندگاری را در این توافق داشته است ولی با اجازه ندادن به ایران در بهره‌بردن از منافع کامل این توافق در عمل نمودن به روح این توافق شکست خورده است و ما بر این باوریم که آنان در موضع خودشان بازنگری کنند، زیرا این امر به سود پایداری این توافق نیست.
سیاست‌های کوته‌بینانه


ظریف در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اتهامات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر دخالت ایران در عراق و سوریه گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم در منطقه است و ما بسیار خوشحالیم که مردم منطقه، دولت عراق و سوریه و همچنین مردم عراق و سوریه و نیروهای نظامی این کشورها قادر بودند تروریسم و افراطی‌گری را از خاک خود، از شهرها و روستاهای خود به بیرون رانده و آنها را آزاد سازند.
توسعه پایدار
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برنامه و دیدارهایی که در این سفر خواهد داشت، تصریح کرد: سفر به نیویورک به دلیل اجلاس شخصیت‌های برجسته سیاسی برای بررسی اهداف توسعه پایدار است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که قبل از این تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی، به دلیل مواضع ملی و فرهنگی خودش در همه این حوزه‌ها اسناد بالادستی قابل توجهی دارد در زمینه محیط زیست، آموزش، فقرزدایی و سایر 17 حوزه اهداف توسعه پایدار، مبتنی بر دیدگاه‌های خودش برنامه‌هایی را تنظیم کرده است که لازم است جامعه بین‌المللی از این برنامه‌ها آگاهی داشته باشد. وی افزود: این سفر همچنین فرصتی را برای بنده و همکارانم فراهم می‌کند که با جامعه نخبگان در محل، افراد تاثیرگذار کانون‌های فکری و دیگر رسانه‌ها و سایر تاثیرگذاران بر افکار عمومی جامعه غربی گفت‌وگوهایی داشته باشیم و در واقع درباره واقعیات منطقه، سیاست‌های بسیار خطرناکی که به توسعه افراطی‌گرایی در منطقه انجامیده، سیاست‌هایی که امروز در منطقه خلیج فارس حتی باعث شده است که متحدان ایالت متحده در برابر یکدیگر قرار بگیرند و امنیت و ثبات منطقه را یک‌بار دیگر با خطر جدی مواجه کنند، در این زمینه‌ها گفت‌وگو کنیم و روشنگری صورت بگیرد.
دیدار، نه!
یکی از موضوعاتی که از سوی برخی رسانه‌ها درباره برنامه‌های ظریف در آمریکا مطرح می‌شد دیدار او با تیلرسون همتای آمریکایی‌اش بود، اما دیروز محمدجواد ظریف در پاسخ به اینکه آیا طی این سفر با نمایندگان کنگره یا احتمالا با همتای آمریکایی خود دیداری خواهید داشت، گفت: هیچ دیداری بین من و همتای آمریکایی‌ام برنامه‌ریزی نشده است. ما در گذشته و البته نه با وزیر خارجه تیلرسون بلکه با وزیر خارجه سابق آمریکا درباره موضوعات هسته‌ای دیدارهایی داشتیم و مذاکرات ما بر موضوعات اتمی محدود می‌شد، ولی در این سفر هیچ دیداری برنامه‌ریزی نشده است. در نظر دارم البته نه با مقام‌های آمریکایی بلکه با جامعه خردمندان که در سیاستگذاری آمریکا تاثیرگذار هستند دیدارهایی داشته باشم. طرف آمریکایی هم همین موضع را دارد، چنان‌که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در وزارت امور خارجه آمریکا به این پرسش پاسخ داد که آیا رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از زمانی که وزیر خارجه شده با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرده است؟ هیثر نوئرت پاسخ داد: فکر نمی‌کنم گفت‌وگو کرده باشد اما کانال‌های دیپلماتیک گوناگون وجود دارد که می‌توان از آن برای برقراری ارتباط با دولت ایران استفاده کرد.