تخلفات انتخاباتی به قوه قضائیه گزارش شد

آرمان: فضای سیاست در ایران گاهی آلوده به بی‌اخلاقی می‌شود. رؤسای جمهور در طول دوران مسئولیتشان مورد آماج هجمه‌ها از سوی مخالفان قرار می‌گیرند. هجمه‌هایی که هر آنچه می‌توان آن را نام نهاد جز نقد. هر چند نوع هجمه‌ها تغییر می‌کند اما بی‌اخلاقی سیاسی در ذات خود موضوعی تکرار شونده می‌تواند باشد. به این معنی که بی‌اخلاقی سیاسی ربطی به تفاوت در روش‌ها ندارد. حسن روحانی هم در معرض این بی‌اخلاقی‌ها قرار دارد، طوری که روحانی قصد بازسازی مشکلات باقیمانده از اعمال دولت قبل را دارد، اما از سوی دلواپسان مورد هجمه قرار گرفته و تخریب می‌شود. هرچند این تخریب‌ها در طول چهار سال گذشته فزاینده بود اما بعد از رای مجدد مردم در اردیبهشت 96 بود که روحانی دو بار و در فواصل کم در روز قدس و از تریبون نماز عید فطر مورد هجمه قرار گرفت که طبیعی است باید به این مساله رسیدگی شود، اما مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه از عدم شکایت روحانی از توهین کنندگان خبر داد.
شناسایی عوامل
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری از شناسایی عوامل موثر توهین به رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس خبرداد و گفت: رئیس‌جمهور از هیچ شخصی شکایت نکرده‌اند. حجت‌الاسلام انصاری، در پاسخ به این پرسش که آیا شکایت از ائمه جمعه، فرماندهان نظامی و برخی رسانه‌ها به خاطر تخلفات انتخاباتی از سوی شخص رئیس‌جمهور بوده است، گفت: رئیس‌جمهور از کسی شکایت نکرده‌اند، ایشان به قدری شخصیت والا و تحمل بالایی دارند که از کسانی که آشکارا به ایشان توهین کرده‌اند، همواره گذشت کرده‌اند. به گزارش ایلنا او خاطر نشان کرد: ما در جهت رسیدگی عادلانه و فراگیر به تخلفات انتخاباتی، شکایاتی از جاهایی که تخلف و جرم آشکار انجام داده بودند تقدیم قوه قضائیه کردیم که حتما هم رسیدگی خواهند کرد.
طبق روال


معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما خواهان رسیدگی دقیق و عادلانه به همه موارد تخلف از قوانین هستیم، آن هم به منظور صیانت بخشی و پیشگیری از وقوع این جرایم. مجید انصاری در مورد مرجع رسیدگی به این شکایت‌ها اظهار کرد: اگر شخصی بر خلاف قانون عمل کند علیه او شکایتی تنظیم می‌شود. اگر فرد در لباس روحانی باشد، طبعا شکایت علیه او در دادگاه روحانیت ویژه رسیدگی خواهد شد، اگر رسانه مرتکب جرم شده باشد، دادگاه رسانه مسئول رسیدگی به آن است و اگر فرد از نیروهای مسلح و نظامی باشد، دادگاه نظامی به آن رسیدگی‌ می‌کند. روال رسیدگی به این پرونده‌ها در قوه قضائیه مشخص می‌شود.
شکایت دادستان
مجید انصاری درباره آخرین وضعیت توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: جرم این افراد آشکار بوده و دادستان تهران هم اعلام کردند که رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها احتیاج به شکایت ندارد. او تاکید کرد: عناصر موثر در این جرم آشکار شناسایی و پرونده در حال بررسی است. این شکایت در حالی صورت گرفته است که یکی از وظایف دادستان بر اساس قانون این است که اگر جرمی در جامعه صورت بگیرد که خاطر جامعه از آن جرم مکدر شود باید علیه مسبب آن اعلام جرم کند. در مورد اخیر نیز به دلیل اینکه توهین آشکاری به رئیس‌جمهور که برطبق قانون منتخب رای دهندگان و نماینده کل جامعه ایران است، صورت گرفته دادستان بر طبق قانون علیه برخی افراد اعلام جرم کرده است و بر اساس شنیده‌ها تا کنون برخی افراد به دادگاه احضار شده‌اند.