غیرمنتظره خانم نخست وزیر، فایل لورفته تاج و ادامه یکه تازی سرخ ها


 
 
 


جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند، در اوج محبوبیت به صورت ناگهانی از منصبش کناره گیری کرد 
غیرمنتظره خانم نخست وزیر 
 
جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که به زودی از سمت خود کنار خواهد رفت و صندلی خود را به فرد دیگری واگذار می‌کند.آردرن در یک نشست خبری و در حالی که بغض داشت  با اعلام این مطلب تاکید کرد که ۵ سال و نیم گذشته برای او به عنوان نخست وزیر ، سخت گذشته و از آن جایی که او هم یک انسان است تصمیم دارد از سمت خود کناره‌گیری کند. او که هم اکنون ۴۲ سال دارد، در ادامه گفت: «این تابستان، امیدوار بودم راهی پیدا کنم که نه فقط برای یک سال دیگر، بلکه برای یک دوره دیگر آماده شوم، اما نتوانستم این کار را انجام دهم.»آردرن در عین حال تصریح کرد که کناره‌گیری‌اش از نخست‌وزیری به دلیل دشواری این مسئولیت نیست، بلکه معتقد است که اکنون، دیگران بهتر از او می‌توانند به این وظیفه عمل کنند.وی افزود: دخترم اواخر امسال به مدرسه می رود و می خواهم وقتم را صرف وی کنم.خانم آردرن در سال ۲۰۱۷ و در ۳۷ سالگی به عنوان جوان‌ترین رئیس دولت زن جهان به قدرت رسید. اوبه دلیل مدیریت خوبش در همه‌گیری کووید-۱۹ که باعث شد کشور با برخی از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات در سطح جهانی مواجه شود، از سوی همه جریان‌های سیاسی تحسین شد و در نهایت یکی از کمترین میزان تلفات در این کشور به ثبت رسید.  بن توماس، مفسر سیاسی به رویترز گفت که اعلام استعفای خانم آردرن غافلگیری بزرگی بود، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که او همچنان به عنوان نخست‌وزیر مطلوب کشور در رده نخست قرار دارد. حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره چه کسی به عنوان جانشین این نخست وزیر جوان و محبوب، قدرت را در نیوزیلند برعهده خواهد گرفت؟
 
 
 
 
ماجرای لو رفتن فایل صوتی رئیس  فدراسیون فوتبال در مشهد
سناریوی عجیب تاج برای دفاع از اصولی! 
 
در حالی که هفته گذشته برخی منابع خبری از برکناری احسان اصولی مرد چند شغله فدراسیون فوتبال،  از سمت سخنگویی فدراسیون فوتبال خبر دادند و گفته شد امیرمهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال با حفظ سمت مسئولیت سخنگویی را هم بر عهده خواهد گرفت، اما در سفر مهدی تاج به مشهد برای انتخابات ریاست هیئت فوتبال این کلان شهر با لو رفتن فایل صوتی مشخص شد که برکناری اصولی شایعه بوده است!
کمتر کسی تصور می کرد حضور مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مجمع هیئت فوتبال مشهد و در پی آن حضور در جلسه با رئیس اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تا این حد جنجالی بشود.خبرگزاری مهر در این باره نوشته است:«تاج در این سفر نهایت تلاش خود را برای دور زدن رسانه ها و نشان دادن حمایتش از احسان اصولی به کار برد. اصولی علاوه بر فعالیت به عنوان رئیس هیئت فوتبال مشهد، یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، سخنگوی این فدراسیون، رئیس کمیته فوتسال و ... هم هست اما عملکرد او در بخش های مختلف با انتقادات فراوانی روبه روست.» از آن جا که هاشمی جواهری مدیر کل اداره کل ورزش و جوانان یکی از منتقدان احسان اصولی بوده و با او اختلافات زیادی دارد، وی در جلسه هیئت فوتبال استان حاضر نشد. به همین دلیل مهدی تاج تصمیم گرفت نشستی را هم به صورت جداگانه با هاشمی برگزار کند؛ اما در حالی که اصولی هم قصد داشت وارد ساختمان اداره کل ورزش و جوانان استان بشود، از ورود او جلوگیری به عمل آمده و این عضو فدراسیون را به جلسه راه ندادند. پس از برگزاری نشست رئیس فدراسیون فوتبال و مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان که طی آن صحبت هایی درباره احسان اصولی و انتقادات از عملکردش مطرح می شود، این عضو هیئت رئیسه از تاج می خواهد که از فرصت حضور در مشهد استفاده کند و حمایت های لازم را از وی انجام دهد.
به خصوص این که از چند روز قبل زمزمه هایی مبنی بر کنار گذاشتن اصولی از سخنگویی فدراسیون فوتبال هم مطرح شده   و همین امر   سوال خبرنگاران رسانه های مختلف هم  بود.با این حال تاج درخواست می کند تنها یک خبرنگار در اتاق بماند و سوالات هماهنگ شده ای را بپرسد؛ در حالی که دیگر خبرنگاران را از اتاق خارج کردند. بعد از بیرون رفتن خبرنگاران و حضور تنها رسانه مدنظر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال می خواهد که تنها دو سوال هماهنگ شده از او پرسیده بشود. متن مکالمه تاج با خبرنگار حاضر در اتاق به این ترتیب است:تاج: یکی می پرسی که گفته شده آقای اصولی از سخنگویی فدراسیون تغییر کردند؛ بنده می گویم نه  چنین چیزی نیست و همچنان سخنگوی ماست. چیز دیگه ای هم جواب نمی دهم. فقط دو تا کلام. یکی سخنگو همونه و دوم هم این که سوال کن امروز بعد از مجمع، شما به اداره ورزش و جوانان رفتید. خواهشمند است بگویید که آن جا چطور شد و بعدش هم من بگویم و دیگر توضیح اش با خودم است.در این هنگام احمدرضا براتی دیگر عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که به همراه تاج و اصولی در اتاق حضور دارد، خطاب به خبرنگار می گوید که اصولی در هیئت فوتبال هم دارد با قدرت کار خودش را انجام می دهد.مهدی تاج پس از صحبت درباره تغییر سخنگوی فدراسیون فوتبال، فراموش می کند که درباره راه ندادن اصولی به جلسه اداره کل ورزش و جوانان صحبت کند که با تذکر خبرنگار دوباره شروع به گفت وگو می کند:تاج: اصلا بنا نبود آقای اصولی بیاید. اصلا هم نیامد که نخواهند راه بدهند. کذب است.در ادامه قرار می شود برای این که خبرنگاران بیرون از اتاق «دست خالی» آن جا را ترک نکنند، با آن ها هم مصاحبه ای صورت بگیرد اما نه مهدی تاج بلکه دیگر اعضای فدراسیون.تاج در این زمان خطاب به براتی می گوید: حالا شما یه صحبتی باهاشون بکن ولی داغش نکن! تاج و دوستانش در فدراسیون فوتبال در سفر به مشهد به هیچ عنوان تصور نمی کردند انتشار یک فایل صوتی از جلسه خصوصی سناریوهای آن ها را نقش بر آب کند.نکته حائز اهمیت این فایل این است که دفاع از سخنگوی فدراسیون فوتبال با آن همه منتقد و کارنامه منفی؛ از اتفاقات بازی ایران و لبنان در مشهد گرفته تا سقوط تیم های مشهدی از لیگ برتر و ...؛ چه منفعتی برای مهدی تاج دارد؟ این سوالی است که شاید نهادهای نظارتی با ورود دقیق تر به ماجرا بتوانند به پاسخ آن برسند.
 
 
 
 
استقلال با پنالتی مشکوک از کورس جا ماند؟ 
ادامه یکه تازی سرخ ها با تعویض های طلایی
 
گروه ورزش/ مهم ترین اتفاق هفته شانزدهم لیگ برتر را شاید بتوان بازگشت تماشاگران به روی سکوها با صدور مجوز رسمی آن از سوی نهادهای مربوط به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بیان کرد.
پس از گذشت چندین ماه از غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌های فوتبال، پنج شنبه مس رفسنجان شاهد حضور تماشاگران خود در دیدار خانگی با نساجی بود. در واقع بازی‌های لیگ برتر که از هفته هفتم  مطابق با  ۱۶ مهر بدون تماشاگر برگزار می شد، سرانجام در هفته شانزدهم این محدودیت لغو شد. اما هفته شانزدهم مسابقات لیگ برتر که هفته نخست دور برگشت بود مثل آغاز لیگ اصلا به کام استقلال قهرمان فصل گذشته و ساپینتو سرمربی پرتغالی اش نبود. آبی ها که در بازی افتتاحیه لیگ بیست و دوم مقابل سپاهان با دو گل باخته بودند می خواستند در بازی برگشت جبران مافات کنند اما ساپینتو که چند مهره تاثیرگذارش را نداشت همان چند مهره باقیمانده چون قائدی و محبی را هم از ابتدای بازی روی نیمکت نشاند و با ترکیب عجیب تیم اش را به مصاف شاگردان مورایس هموطنش فرستاد. در چند صحنه که تیرک دروازه مانع گلزنی سپاهانی ها شد و سرانجام روی سیو اشتباه رضایی دروازه بان جوان استقلال گل اول بازی به ثمر رسید و در ادامه هم تلاش استقلالی ها برای جبران با گلزنی مطهری، همراه شد و این نتیجه تا دقایق پایانی پابرجا بود تا این که اکرمی داور بازی که چند تصمیم جنجالی و تاثیرگذار گرفته بود، خطای یزدانی روی مغانلو را به سود سپاهان پنالتی گرفت و رضائیان گل دوم زردپوشان را به ثمر رساند و مثل بازی رفت، سپاهان استقلال را برد.
با این شکست، استقلال از صدر جدول و کورس قهرمانی دورتر شد و حتی به زعم برخی فصل برای آبی ها به پایان رسید اما ساپینتو که به شدت از داوری شاکی بود اعتقاد داشت هنوز 14 بازی مانده و جا برای جبران وجود دارد چرا که رقبا هم امتیاز از دست خواهند داد. اما درباره داوری بازی ساپینتو و استقلالی ها به شدت اعتراض داشتند و معتقد بودند دو تصمیم جنجالی داور در نتیجه بازی تاثیرگذار بوده است.
ابتدا صحنه دقیقه 38 بازی که تکل خشن مغانلو روی حردانی به زعم استقلالی ها مستحق اخراج بود اما این بازیکن در زمین ماند تا ثانیه های پایانی از مدافع استقلال پنالتی بگیرد! صحنه دوم هم دقیقه 79 بازی رخ داد و تکل کریمی روی محبی مهاجم استقلال به اعتقاد استقلالی ها خطای پنالتی بود که داور نادیده گرفت. البته کارشناسان داوری نظرات مختلفی درباره این دو صحنه داشتند و بیشتر آن ها روی اخراج مهاجم سپاهان در نیمه نخست نظر مثبت تری ارائه داده اند تا روی صحنه دوم.  از جمله نوید مظفری که معتقد است مغانلو به خاطر تکل خشن باید اخراج می شد.
3 امتیاز حیاتی با تعویض طلایی
دیروز در ادامه مسابقات هفته شانزدهم دیگر تقابل سرخابی های پایتخت با نمایندگان اصفهان را در ورزشگاه آزادی شاهد بودیم جایی که پرسپولیس صدرنشین میزبان ذوب آهن بود. یحیی گل محمدی که پس از هفته ها مصدومی در تیم اش نداشت و حتی شیخ دیاباته هم به این بازی رسیده بود برای دومین بازی متوالی نمی توانست از مهدی ترابی بازیکن محروم استفاده کند و همین مسئله باعث شد ترکیب تیم چند تغییر داشته باشد.
نیمه نخست دو تیم بیشتر به محک زدن هم و امتحان شانس گلزنی با شوت پرداختند اما نیمه دوم گل محمدی که از بازی خانگی سه امتیاز را می خواست چند تعویض انجام داد و تیم‌اش را هجومی تر کرد و یکی از همین تعویض ها که سروش رفیعی بود پایه گذار تک گل بازی شد.
در دقیقه ۶۹ این دیدار، پرسپولیس موفق شد گل اول این بازی را به ثمر برساند. سروش رفیعی بلافاصله پس از تعویض و حضور در میدان، مامور زدن یک ضربه کاشته از سمت چپ نیمه زمین ذوب‌آهن بود. او با سانتر خود موفق شد امید عالیشاه را صاحب موقعیت کند و این بازیکن با ضربه سر توانست گل اول سرخ‌پوشان را به ثمر برساند. این نتیجه تا پایان باقی ماند تا پرسپولیس با 35 امتیاز همچنان یکه تاز لیگ باشد و سپاهان با 30 و گل گهر با 28 امتیاز در رده دوم و سوم قرار بگیرند.
 تابلوی نتایج 
مس رفسنجان یک -نساجی یک
ملوان یک -پیکان صفر
سپاهان 2 - استقلال یک
مس کرمان 2 - نفت مسجد سلیمان صفر
پرسپولیس یک - ذوب آهن صفر
نفت آبادان صفر -  فولاد صفر
 
برنامه بازی های امروز
هوادار- آلومینیوم اراک ساعت 14
تراکتور-گل گهرسیرجان ساعت 15