هشدار درباره احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز

علی زیار به خبرگزاری مهر گفت: اکنون صادرات بنزین به‌صورت جدی وجود ندارد، زیرا افزایش ۲۱ درصدی مصرف را پیش رو داریم در حالی که اگر چنین افزایش مصرفی وجود نداشت می‌توانستیم نیمی از این سوخت را صادر کرده و ارزش افزوده داشته باشیم.
زیار ادامه داد: میانگین تولید بنزین در کشور بین ۱۰۷ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است اما این عدد متناسب با تعمیرات اساسی شدن پالایشگاه‌ها متغیر است؛ به‌عنوان مثال ستاره خلیج‌فارس در ماه آینده اورهال می‌شود که این موضوع باعث کاهش تولید روزانه می‌شود که ممکن است این عدد به ۹۸ میلیون لیتر در روز برسد.
وی اضافه کرد: همیشه در نیمه دوم سال کاهش مصرف بنزین داشتیم اما متأسفانه در سال جاری با افزایش مصرف بنزین رو‌به‌رو شده‌ایم به‌طوری که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به گذشته داشته‌ایم به‌طوری که از مصرف ۸۴ میلیون لیتر به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز رسیده
است.


زیار در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال واردات بنزین در ایام نوروز وجود دارد، گفت: در صورتی که ذخایر ما به حد قابل قبولی برسد دیگر نیازی به واردات نداریم.
وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در ایام نوروز افزایش پیدا می‌کند خاطرنشان کرد: اکنون مصرف روزانه ما ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است در صورتی که در ایام نوروز این عدد به ۱۲۶ میلیون لیتر می‌رسد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مصرف در سال جاری به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز برسد تا بتوانیم ایام نوروز را سپری کنیم که تنها در صورت ذخیره‌‌سازی امکان‌پذیر خواهد بود.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در خاتمه یادآور شد: اکنون با تمام توان و حداکثر توان تولید و ذخیره‌‌سازی در حال انجام است اما در صورتی که ذخیره‌‌سازی وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد با کمبود بنزین مواجه می‌شویم و در این صورت باید برای ایام نوروز بنزین خریداری کنیم.
هشدار‌ واردات 5 میلیارد دلار بنزین
در همین حال خبرگزاری فارس هم نوشت بررسی روند تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سبد سوخت کشور نشان می‌‌دهد که دولت طی سال‌‌های آتی با یک چالش جدید روبه‌رو خواهد شد. از این‌رو شناسایی دلایل افزایش مصرف بی‌‌رویه سوخت و اولویت‌بندی برای یافتن راهکار جلوگیری از آن، چاره‌اندیشی برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت و ایجاد الگوی بهینه‌‌سازی مصرف سوخت حمل‌ونقل کشور از مهم­‌ترین کارهای پیش‌روی حوزه انرژی کشور در مورد سبد سوخت خواهد بود.
در صورت بی‌توجهی به افزایش تولید بنزین یا بهینه‌‌سازی مصرف، براساس برخی سناریوها دولت مجبور خواهد بود با احتساب نرخ 60 سنت به ازای هر لیتر بنزین به منظور پوشش کسری 22 میلیون لیتر در روز بنزین، سالانه 5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین تا افق 1420 کند.
مصرف روزانه بنزین در استان تهران
دو برابر ترکیه است
از سوی دیگر، سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت هم گفت: مصرف روزانه بنزین در استان تهران حدود 20 میلیون لیتر است که دو برابر کشوری مثل ترکیه است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا نواز، در پاسخ به این سؤال که از این میزان مصرف چقدر بنزین معمولی است، چقدر یورو2 و چقدر یورو4 است؟ گفت: کلانشهرها که 95 درصد یورو4 دارند یعنی در کلانشهرها الزام محیط‌زیستی است که سوخت یورو4 توزیع شود و بنزین معمولی هم در تهران نداریم، ولی با شرایط سینوسی در حال حاضر بین 600 الی 700 هزار لیتر از این میزان به بنزین سوپر اختصاص دارد.
وی افزود: براساس استانداردهای ملی که وجود دارد و قانون هوای پاک و الزاماتی که وجود دارد 50 درصد بنزین توزیعی کشور یورو4 است و در کلانشهرها کلاً یورو4 توزیع می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز خودزنی اروپا پایان خویشتن‌داری ایران (یادداشت روز) اخبار ویژه تیراندازی و خشونت در دو شهر آمریکا / معترضان خشمگین به پلیس حمله کردند هشدار درباره احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز سکه فروشی و ارزپاشی، راهکار کنترل بازار نیست تظاهرات و هرج و مرج بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی وزیر جنگ سابق علیه نخست‌وزیر اعلان جنگ کرد! گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی‌... (نکته) کلیات لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس تصویب شد احتمال خروج ایران از NPT در صورت اصلاح نشدن موضع اروپا اختلاف سؤال‌برانگیز قیمت تخم‌مرغ از در مرغداری تا فروشگاه راهکار مطمئن برای بهبود کیفیت هوا در تهران استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است تکرار اهانت به قرآن کریم در سوئد جهان اسلام با قاطعیت محکوم کرد نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز نگاه روزنامه‌های زنجیره‌ای به زن نژاد‌پرستانه و تحقیرآمیز