فرصت مجدد به اروپا برای اصلاح «اشتباه»


گروه سیاسی: مناسبات ایران و اروپا در بدترین وضعیت خود طی چند دهه گذشته قرار گرفته است. اقدام خصمانه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، دایره تنش‌ها میان بروکسل و ایران را در سطحی گسترده افزایش داده است. همین امر واکنش جدی مقام‌های سیاسی کشورمان را به همراه داشته است.
به گزارش تجارت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز یکشنبه (۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ با مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی، روشن شد که جریان حامی صهیونیسم دستگاه محاسباتی کشورهای اروپا را دچار خطای فاحش کرده است و این کشورها مسیر اشتباهی را علیه منافع ملی کشورهایشان در پیش گرفته اند. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ابتدا باید روشن کنم بعد از تحریم‌های گسترده و طولانی که جبهه غرب خصوصا آمریکا علیه مردم ایران انجام داده است، این قبیل اقدامات، تاثیرات حقوقی گسترده جدی‌تری نخواهد داشت و جریان حامی صهیونیزم، بیشتر بدنبال فضاسازی رسانه ای برای مرعوب ساختن مردم ایران و کشورهای مستقل دنیا است اما همه بدانند مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بخشی از خود می داند که امنیت آن ها را تامین کرده است و در همه سختی ها، از بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و بیماری فراگیر کرونا گرفته تا سازندگی و محرومیت زدایی این نهاد مقدس را در کنار خود می بینند و این قبیل هجمه ها بیشتر باعث همبستگی اجتماعی در حمایت مردم از سپاه پاسداران برای حفظ عزت و امنیت ملی کشورشان می شود.
وی اضافه کرد: سپاه، منحصر به فردترین نهاد ضدتروریستی در جهان است که علی رغم همه حمایت های آمریکا، با کمک مردم منطقه حکومت داعش را ساقط کرد و خطر جهانی این جریان تروریستی را از بین برد. سپاه، نه تنها در راه مبارزه با تروریسم، چندین نفر از جمله یکی از بزرگترین فرماندهانش یعنی شهید سلیمانی را قربانی تروریسم دید بلکه برای مقابله با تروریسم بین‌المللی، ده ها شهید داد که فضای صحن مجلس امروز به اسامی ۳۰نفر از این شهدا زینت پیدا کرده است.
قالیباف تصریح کرد: ما گرایش خطرناکی را در مجموعه کشورهای غربی بویژه اروپایی ها به سمت رفتارهای تروریستی و حمایت از تروریسم علیه ملت ایران مشاهده می کنیم که می تواند منجر به تصمیم گیری ایران برای طیفی از اقدامات متقابل بشود. اروپا در همه سال های گذشته جنایت کارترین تروریست ها علیه ملت ایران، یعنی منافقین، را پناه داد و از آنها حفاظت کرده است. رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: با وجود اینکه در روزهای گذشته چندین بار تصریح کردم، بار دیگر در اینجا تکرار می کنم که مجلس شورای اسلامی به هر اقدامی که به معنای لیست گذاری سپاه در فهرست گروه های تروریستی یا فهرست های تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد. ما ارتش های کشورهای اروپایی در منطقه را گروه ها و سازمان های تروریستی شناسایی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را در دستور کار خواهیم گذاشت.



علاوه بر قالیباف، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دیروز –یک‌شنبه- در خصوص اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته است و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است.
وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل تلاش‌هایی را داشتیم که اتحادیه اروپا مسیر و دیدگاه خودش را اصلاح کند، نتیجه و خروجی کار این شد که آنها به این جمع بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود چراکه مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام آور است اما آنها در سطح پارلمان اروپا برای اینکه یک نمایشی اجرا کنند، این قطعنامه را تصویب کردند.
وی در گفت‌وگو با خانه ملت، یادآور شد: اقدام امروز مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است. البته در شکل آرایش نظامی نیروهای نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به گفت وگوهایی که با آقای بورل و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا داشتم، آنها اظهار داشتند که دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و قطعنامه صرفا بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از NPT یا اخراج بازرسان آژانس جزو رفتارهای تقابلی ایران خواهد بود، گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه‌ای در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفته‌اند از جمله وزیر خارجه آلمان، لذا اگر آنها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است. علاوه بر این مقامات، وزیر اطلاعات نیز طی بیانیه ای در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران هشدار داد که وزارت اطلاعات و جامعه‌ی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، اقدام متقابل در صورت هر عمل مُغایر امنیّت ملّی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مُسلّم کشور می‌داند. در سطحی محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در همین ارتباط گفت: اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان‌ تروریستی توسط پارلمان اتحادیه اروپا، که در اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی نظامی رسمی کشور شناخته شده است، تبعیت کورکورانه از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و بی‌حرمتی به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ساختارهای برآمده از آن به حساب می‌آید. وی با بیان اینکه همراهی اروپا با سیاست‌های ایالات متحده آمریکا امروز این قاره را به میدان جنگی تبدیل کرده که از زمان پایان جنگ دوم جهانی بی‌مانند است، تاکید کرد: تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر خلاف مقررات حقوق بین‌الملل و ناقض استقلال سیاسی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی اتحادیه اروپایی را فراهم می‌کند. معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به نقش سپاه در تأمین امنیت منطقه‌ای و مبارزه با گروه‌های تروریستی اظهار کرد: سپاه پاسداران پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه با رعایت موازین حقوق بین الملل است.