تئاتر و سینمای فجر با جوانان باشکوه با انگیزه

جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر امسال با همه سمپاشی و دروغ‌پراکنی شبکه‌های معاند و اطوار‌های برخی سلبریتی‌های حسود و رفاه‌زده به دلیل حضور فیلمسازان و سینماگران و هنرمندان تئاتر جوان، جزو یکی از بهترین دوره‌های این جشنواره‌ها محسوب می‌شود. واقعیت این است که همه سینما و تئاتر همین چند سلبریتی پرمدعا نیست و تجربه ۴۰ دوره برگزاری این رویداد‌ها نشان می‌دهد همواره شگفتی‌سازان و خط‌شکنان اصلی در ادوار مختلف آن، سینماگران فیلم اولی و بازیگران مستعد و ناشناخته‌ای بوده‌اند که امروز در آسمان سینما و تئاتر کشور می‌درخشند. یقیناً فجر امسال هم از این قاعده مستثنا نیست و بر مدار جوانان آینده‌دار می‌گردد. در جشنواره تئاتر فجر امسال ضمن عبور از سلبریتی‌محوری، فرصت هنرنمایی برای هنرمندان جوان و شهرستانی پیش آمد. اغلب سینماگران، هنرمندان و مخاطبان سینما در کشورمان معتقدند جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین و آوردگاه درخشش هنرمندان و آثار سینمایی است، به همین علت با تعبیر «بهار سینمای کشور» از آن یاد می‌کنند. کمتر از دو روز دیگر و همزمان با شروع برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر، چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز آغاز به کار خواهد کرد، جشنواره‌ای که در طول این ۴۰ دوره صرف‌نظر از حواشی و اتفاقات پیرامونش همیشه تبدیل به بزرگ‌ترین گردهمایی دست‌اندرکاران سینما، اصحاب رسانه و گروه‌های مختلفی از اقشار جامعه یا همان مخاطبان پرطرفدار هنر هفتم شده است.
موج مرده چند سلبریتی
رفتار فاشیستی برخی سلبریتی‌ها یا به قول بهروز افخمی، سینماگران شناخته شده کشورمان، دیکتاتور‌های فرهنگی با آثار و هنرمندان حاضر در آن یکی از حواشی امسال جشنواره فجر است که همین مسئله باعث بالا رفتن اهمیت آن شده است. ماجرا از این قرار است که برخی از بازیگران یک فیلم سینمایی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر امسال حضور دارد با انتشار یک استوری از عدم حضورشان در این رویداد عظیم بین‌المللی که جمعیت کثیری از هنرمندان و مردم در آن حاضر می‌شوند، خبر دادند. این افراد که پیش از این بار‌ها و بار‌ها در ادوار مختلف این جشنواره حضور داشتند و حتی برخی از آن‌ها سال گذشته هنگام دریافت جایزه در اوج شادی و احساسات روی سن جشنواره روی پایشان بند نبودند و مدام از مسئولان جشنواره و هیئت داوران قدردانی و تشکر می‌کردند، با انتشار این استوری گمان می‌کردند عدم حضور آن‌ها به ثلمه‌ای بس عظیم و خسرانی جبران‌ناپذیر برای جشنواره و هنر هفتم و مردم تبدیل می‌شود. هیجان کاذب و تب تندی که با بی‌اعتنایی دیگر سینماگران حاضر در جشنواره و مخاطبان سینما در طرفه‌العینی به عرق نشست!
در این بین برخی مخالفان و شبکه‌های رسانه‌ای معاندی مثل اینترنشنال سعودی، صدای امریکا، بی‌بی‌سی‌فارسی و من و تو با میدان‌داری تعدادی از کانال‌های تلگرامی معلوم‌الحال سعی کردند با تولید اخبار دروغ و انتشار محتوا‌هایی با محوریت اقدام دو، سه نفره این بازیگران، آن را فروپاشی سینمای ایران و از دست رفتن هنر هفتم القا کنند. هیجان‌آفرینی کاذبی که به دلیل حضور تعدادی زیادی فیلم در بخش‌های اصلی و حتی رزرو جشنواره فجر امسال و همچنین کثرت بازیگران شناخته شده با کارنامه و سابقه هنری مشخص در کنار چهره‌های جوان و خوش‌آتیه تبدیل به یک موج مرده خبری شد و در سطح همان کانال‌های خبرپراکنی و شبکه‌های معاند متوقف شد.


دن کیشوت‌های خودشیفته
در طول ۴۳ سال گذشته همواره از جشنواره فجر با عنوان بهار سینمای ایران یاد شده است و مواهب این بهار پرتکاپو بر دامان هنر هفتم نمایان بوده و در هیچ دوره‌ای متوقف به حضور هیچ فرد یا جریانی نبوده، همانطور که چهل و یکمین دوره آن نیز منتظر اعلام حضور یا عدم حضور هیچ سینماگر و هنرمندی نمی‌ماند که البته این به‌خاطر عرصه وسیع و فعالیت هزاران نفر از چهره‌های مختلف هنری، فنی و اقتصادی کشورمان در آن است. جشنواره فیلم فجر از ابتدای پیروزی انقلاب و برگزاری اولین دوره آن که نهالی نوپا بود تا به امروز که به درختی تناور و ریشه‌دار تبدیل شده، حوادث زیادی را از سر گذرانده است که اقدام غیرحرفه‌ای و ضدهنری چند بازیگر که همه چیزشان را از این جشنواره و سینمای انقلاب اسلامی کسب کرده‌اند، حتی نمی‌تواند شاخه‌ای از آن را به تکان وادارد. یک قصه قدیمی و جالبی در رابطه با این اقدام خام‌دستانه، ضدهنری و غیرحرفه‌ای این چند بازیگر خودشیفته در تقابل دن‌کیشوتی و خیالی‌شان با سینمای ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر وجود دارد؛ می‌گویند یک روز گنجشکی می‌خواست از روی یکی از شاخه‌های پرتعداد یک درخت تناور پرواز کند. گنجشک خطاب به درخت تناور گفت: خودت را محکم نگه دارد که می‌خواهم از روی شاخه‌ات بپرم! درخت با نگاه عاقل اندر سفیهی به گنجشک و در‌حالی‌که لبخند معناداری هم بر لب داشت، گفت: من اصلاً متوجه آمدن تو نشدم، چه برسد به رفتنت!
حمایت از صنوف سینما
اوضاع این روز‌های جشنواره ریشه‌داری مثل فجر با این چند نفر دقیقاً مصداق این مطایبه گنجشکی است. همه ناظران و هنرمندان فعال در سینمای کشورمان می‌دانند که چنین اقداماتی به جز محروم کردن شخص تحریم‌کننده و بی‌نصیب شدن از مواهب سرشاری که سالیان متمادی از آن بهره‌مند بوده، نتیجه دیگری ندارد. البته در این اثنا حتماً به آن دسته از عوامل سینما که هیچ درآمدی به جز فعالیت در پروژه‌های سینمایی ندارند، فشار‌های اقتصادی وارد می‌شود. به واقع وجود این دن‌کیشوت‌های خودشیفته در سینما برای دیگر صنوف فعال و زحمتکش آن همچون ویروس کروناست، به همین دلیل مسئولان باید همان حمایت‌ها و مساعدت‌هایی را که در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا از این افراد آبرومند و شریف انجام می‌دادند تا ریشه‌کنی منابع انتشار این ویروس منحوس ادامه دهند.
نکته بسیار مهمی که در این دوره از جشنواره همانند ادوار گذشته خودنمایی می‌کند، میدان‌داری و حضور هنرمندان و سینماگران جوانی است که آینده هنر هفتم و تولیداتش را در دست خواهند داشت. بسیاری از سینماگران شناخته شده و صاحب‌امضای امروز سینمای کشورمان همان بازیگران و کارگردان‌های جوان و ناشناخته ادوار قبلی جشنواره فجر بودند و قطعاً چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال نیز مستثنای از این قاعده همیشگی نیست، چه اینکه درصد بسیار بالایی از فیلمسازان، بازیگران، تهیه‌کنندگان و حتی عوامل بخش‌های متنوع تولید را جوانان پرانگیزه و آینده‌دار تشکیل می‌دهند که حضور پررنگ آن‌ها نویدبخش روز‌های درخشان سینمای کشورمان است و بلاشک اقدام حسادت‌آمیز تحریم‌کنندگان امروز این جریان عظیم هنری، محرومان آینده هستند.
چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر نیز با عبور از مرکزگرایی و سلبریتی‌محوری صحنه نمایشی به گستردگی همه کشور ایجاد کرد. ابتکارعمل برگزار کنندگان این جشنواره نه‌تن‌ها باعث رونق بیشتر تئاتر شد بلکه فرصت مناسب و برابری مقابل هنرمندان سراسر کشور قرار داد که می‌توان آن را نمود تازه‌ای از عدالت فرهنگی دانست.