سرگیجه برجامی اروپا


گروه سیاسی: در ادامه مواضع دو قطبی و متناقض غربی‌هاپیرامون پرونده هسته‌ای و مذاکرات با ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تاکید کرد که برجام هنوز نمرده است. این موضع در شرایطی اتخاذ می‌شود که در چند وقت اخیر مواضع ضدایرانی کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران به طور متناوب ادامه داشته است.
به گزارش تجارت، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی زبان خاطر نشان کرد که برجام هنوز نمرده است. بورل در مصاحبه اختصاصی خود با columnadigital در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: خود این توافق که به معنای عدم تبدیل شدن (ایران) به یک قدرت هسته‌ای در ازای مشارکت این کشور در تجارت بین‌الملل و به‌ویژه صادرات نفت بود، به‌طور عملی بازسازی شده بود.
وی ادامه داد: ترامپ بدون هزینه آن را نابود کرد. اگرچه توافق به درستی کار می‌کرد اما (ایالات متحده) از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملا به پایان رسید، هرچند پس از آن امکان رسیدن به نقطه پایان وجود نداشت. اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای ساختگی غرب مبنی بر سرکوب معترضان در ایران و همچنین ادعای بی‌اساس کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین مدعی شد که این‌ها دلایلی است که احیای توافق هسته‌ای با ایران را سخت‌تر می‌کند.



وی در پاسخ به این سوال که آیا برجام کاملا متوقف شده است؟ تاکید کرد: متوقف شده اما نمرده است. بورل افزود: نه ، (نمرده است) اما بستگی به من دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم. این را می‌دانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر کرده است.
اظهارات بورل در شرایطی مطرح می‌شود که اخیرا، معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ایران در معادله برجام مدعی است و بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است، گفت: ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌دهد. امیدوارم روند تلاش‌ها در مسیر مذاکرات، به نتایج مثبتی نیز ختم شود.
علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه اینسایت شبکه پرس تی وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم، قدرت‌های فاتح جنگ مذکور، میان خود نوعی توازن ایجاد کردند که مبنای تشکیل نظمی بین‌المللی شد. در این چارچوب، سازوکارهای سیاسی و فراگیری نظیر سازمان ملل متحد و یا شورای امنیت (با حق وتوی پنج قدرت جهانی) و در عین حال، سازمان‌های اقتصادی نظیر بانک جهانی و یا صندوق بین‌الملل پول و غیره نیز با توجه به موقعیت برتری که دولت آمریکا برای خود قائل بود، ایجاد شدند.
باقری کنی افزود: اگرچه این نهادها عنوان سازمان‌های بین المللی را یدک می کشیدند، با این حال عملا نقشی که مثلا کشوری نظیر آمریکا در قبال آنها بازی می‌کرد، قابل توجه و مسلط بود و عملا آنها در خدمت منافع این کشور قرار داشته و دارند. بنیان اصلی این نظم بین المللی، قدرتِ طرف هایی بود که به آن شکل داده بودند. ماهیت اصلی قدرتشان نیز نظامی بود که در جریان جنگ جهانی دوم به منصه ظهور رسیده بود. البته که قدرتهای فاتح جنگ جهانی دوم(همان پنج عضو دائم شورای امنیت) با گذشت زمان به قدرت‌های اصلی اتمی جهان نیز تبدیل شدند.
معاون وزیر خارجه عنوان کرد: با این همه با گذشت زمان، نظم بین‌المللی ایجاد شده توسط قدرت‌های غربی پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه پس از فروپاشی شوروی دچار آسیبهای جدی شد و عملا فضایی جدید را پیش روی خود مشاهده کرد. در این فضا، آمریکاییها مدعی ایجاد نظام تک قطبی شدند. البته که پس از سقوط شووری بسیاری از ناظران و تحلیلگران با توجه به فاصله قدرت آمریکا با دیگر کشورها در عرصه بین المللی، این ادعای واشنگتن را چندان هم گزاف نمی‌دیدند. با این همه، در این مسیر یک اتفاق قابل تامل در عرصه بین‌المللی روی داد که آن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشورمان بود.
علی باقری کنی عنوان کرد: از این رو، ایران، هم به واسطه روابط رو به رشدش با قدرت های نوظهور و هم با توجه به الگوی حکمرانی خود، از ظرفیت‌های بالایی جهت ایفای نقش در دوره‌گذر از نظم بین المللی کنونی و حرکت به سمت نظم جدید برخوردار است. خوب ما می‌بینیم که الگوی حکمرانی و اندیشه‌ای انقلاب اسلامی عملا ضربه‌های جدی را به رویکردها و رویه های غیرقانونی و زیاده خواهانه قدرت‌های غربی و متحدان منطقه ای آن ها وارد کرده و می‌کند.
باقری کنی در پایان تصریح کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها که در دولت کنونی کشورمان از ابتدا ادامه پیدا کرد و تا به امروز ادامه دارد، در چارچوب خطوط قرمز کشورمان و با هدف استیفای منافع و حقوق ملت ایران ادامه دارد و ایران همواره در قالب آن جدیت داشته است. ایران همچنان در این مذاکرات جدیت دارد با این حال، آنچه که البته به صورت خاص مورد تاکید دولت و مقام معظم رهبری نیز بوده این است که سرنوشت کشور نباید به مساله مذاکرات گره بخورد با این حال، مذاکرات بخش مهم سیاست خارجی دولت را شکل داده و شکل می‌دهد و هیچ اهمال و کوتاهی در مسیر مذاکرات را از سوی دولت کشورمان مشاهده نمی‌کنیم و خودِ آقای رئیس جمهور به صورت جدی پیگیر مساله مذاکرات است.
وی تاکید کرد: با این حال، طرف مقابل بعضا همچون قبل بهانه‌هایی واهی می آورد و به دنبال مباحثی خارج از دستورکار است. ایران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است. در حال حاضر که من سخن می‌گویم، ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌دهد و مذاکرات به بخش‌های مختلف تقسیم شده و به پیش برده می‌شود. من امیدورام که روند تلاش‌ها و هم افزایی‌ها در مسیر مذاکرات، به نتایج مثبتی نیز ختم شود.