صحبت‌هاي مهم اعضاي برجسته مجمع روحانيون مبارز در حرم امام(ره)

اعضاي مجمع روحانيون مبارز شامگاه دوشنبه با حضور در حرم امام خميني (س) با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق كردند.
به گزارش جماران، در اين مراسم كه محمد موسوي‌خوئيني‌ها دبير كل و محمد خاتمي رييس شوراي مركزي حضور داشتند، اعضاي مجمع روحانيون مبارز با حضور بر مزار امام راحل به مقام شامخ ايشان اداي احترام كرده و ضمن قرائت فاتحه ياد و خاطره ايشان را در چهل‌وچهارمين فجر انقلاب اسلامي گرامي داشتند.
در حاشيه اين مراسم، جلسه مجمع روحانيون مبارز با حضور سيد حسن خميني برگزار شد.
گراميداشت ياد آيت‌الله خلخالي و آيت‌الله توسلي از سوي مجيد انصاري
در ابتداي اين جلسه، دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در سخناني يادآور شد: مجمع روحانيون مبارز در حقيقت با تاييد فكري و معنوي حضرت امام و به خصوص با عنايت يادگار گرانقدر ايشان، مرحوم حاج سيد احمد آقا تشكيل شد و رسالت اين مجمع پاسداري از اهداف بلند انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي حضرت امام بوده و در طول اين مدت طولاني تشكيل، بحمدالله اين توفيق را داشته كه در فراز و فرودهاي تاريخ انقلاب و حوادث بعد از رحلت حضرت امام، به‌رغم همه محدوديت‌ها و مسائلي كه بوده، در حد مقدور سعي كند در اعلام مواضع و حضور سياسي - و گاهي هم كه مشكلات حضور رسمي بوده، با سكوت توام با تشكيل جلسات غير رسمي و غيرعلني- به حيات سياسي خودش ادامه بدهد و در تاريخ سياسي كشور اثرگذار باشد.


مجيد انصاري افزود: افتخار مجمع در طول اين مدت حركت در صراط مستقيم حضرت امام و پافشاري بر آرمان‌ها و ارزش‌هاي والايي بوده كه امام و مردم ايران در انقلاب اسلامي دنبال آن بودند؛ هرچند با مسائل و مشكلاتي هم مواجه بود.
وي در پايان سخنان خود گفت: بايد ياد كنيم از اعضاي مجمع كه در جمع ما بوده‌اند و امروز در ميان ما نيستند؛ مثل مرحوم آيت‌الله توسلي، آيت‌الله خلخالي و آقايان درچه‌اي، محتشمي و صدوقي كه واقعا جاي همه آنها خالي است. از خداوند علو درجه براي همه آنها و حشر با امام و شهدا را خواستاريم. ( مشروح صحبت‌هاي اعضاي مجمع را مي‌توانيد در اعتماد آنلاين بخوانيد).
سيد حسن خميني: امام براي اولين‌بار در تاريخ، «جمهوريت» و «اسلاميت» را جمع كرد 
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در مراسم تجديدميثاق فرماندهان و كاركنان نيروهاي مسلح با آرمان‌هاي امام گفت: امام براي اولين‌بار در تاريخ، «جمهوريت» و «اسلاميت» را جمع كرد. پاسداري از اين نهال در ابتدا وظيفه همه دلبستگان اين سرزمين است. استقلال، آزادي، جمهوريت، اسلاميت و معنويت «با هم‌ديگر» باقي مي‌مانند.
يادگار امام با تأكيد بر اينكه مردم بيش از اينكه از سخن امام پند بگيرند از عمل او درس گرفتند، گفت: امام براي اولين‌بار در تاريخ، «جمهوريت» و «اسلاميت» را جمع كرد. قبل از او همه حرف از «حكومت اسلامي» مي‌زدند. ولي امام پيوند دين را با معنويت آحاد مردم گره زد. جمهوري اسلامي وديعه خدايي بود و در سال 57 بعد از انقلاب شكوهمند مردم، تحقق پيدا كرد. پاسداري از اين نهال در ابتدا وظيفه همه است.
به گزارش خبرنگار جماران حجت‌الاسلام سيد حسن خميني ديروز در مراسم تجديد ميثاق نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با آرمان‌هاي امام خميني(س)، گفت: براي كساني كه با شخصيت امام آشنايي دارند، يا توفيق داشته‌اند كه از نزديك آن بزرگوار را ببينند يا با متون مختلف نوشتاري و گفتاري ايشان سر و كار دارند، واقعا گزافه نيست اگر بگوييم ايشان شخصيتي بسيار بزرگ و دست نيافتني هم در حوزه علم و هم در حوزه عمل بودند.
يادگار امام افزود: رهبري معظم انقلاب تعبيري دارند و من كرارا از ايشان شنيده‌ام كه مي‌فرمايند، «مثلا اگر ما 100 سال ديگر به دنيا مي‌آمديم و مي‌خوانديم كه چنين شخصيتي 100 سال پيش بوده، خيلي غبطه مي‌خورديم كه چرا در دوره او نبوده‌ايم». امام در هر حوزه‌اي كه پانهادند با استعدادي بسيار ويژه و عزمي ستودني يك قله‌اي را فتح كردند.
وي ادامه داد: باز هم تعبيري رهبر معظم انقلاب دارند كه مي‌فرمايند، «فلز وجود انسان‌ها با هم فرق مي‌كند». مثلا فلز وجود بعضي‌ها آهن است؛ البته مي‌شود از آهن يك شيء بسيار ارزشمند درست كرد و هم مي‌توان از آن حلبي ساخت. ولي يك فلزهاي وجودي در تاريخ و جغرافيا كم و نادر هستند. نمي‌خواهم وارد حوزه‌هاي مختلف فقه، اصول، فلسفه و عرفان شوم؛ اما كتاب‌هاي امام در عرفان نظري و عرفان عملي مثل «سرّالصلاه» و «آداب الصلاه» مثال زدني است. يا در حوزه اخلاق، شهيد بزرگوار مرحوم آيت‌الله مطهري كه قبل از انقلاب تعبير لطيفي دارند و مي‌فرمايند «آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست» صبح‌هاي پنجشنبه در مدرسه فيضيه درس اخلاقي داشت و يك هفته در شعاع اخلاق او بوديم.
سيد حسن خميني يادآور شد: امام جمله‌اي دارند كه بر سر در مدرسه دارالشفاء نقش بسته است كه مي‌فرمايند، «رفتار استاد درس مي‌دهد؛ نه گفتار استاد». خود ايشان همين گونه بود و با مردم سخن گفت، ولي بيش از اينكه از سخن او پند بگيرند از عمل او درس گرفتند. به هيچ عنوان نمي‌توانيد بگوييد امام سخنور توانايي بود؛ تا بعدها نگويند با سرّ كلامش مردم را جادو كرد. او مردم را جذب كرد، ولي با رفتار، آرمان و دل؛ آن دو برابر آنچه كه به استقبالش آمدند به بدرقه‌اش رفتند. چه بسيار از كساني كه فرزند و برادر دادند تا پيرمرد خم به ابرو نياورد.
وي يادآور شد: شايد ذكر آنچه كه دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد در جمع نيروهاي مسلح، زيره به كرمان بردن باشد. ما به اندازه سن خودمان لمس كرديم، ولي كساني كه سني از آنها گذشته به درجه سرداري و اميري رسيده‌اند، عشق و حميتي كه دوران دفاع مقدس شكل گرفت را مي‌دانند؛ امروز بايد سعي كنيم همان را ادامه بدهيم. اما امام يك موجودي را براي ايران و مردم ما به يادگار گذاشتند و آن «جمهوري اسلامي» است؛ همان چيزي كه فرمود نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش. امام آمدند و خلقي را بر دوش خود حمل كردند؛ نهالي را غرس كردند و دو سه ماه بعد از پيروزي مردم رأي دادند و نظامي با عنوان «جمهوري اسلامي» پديد آمد كه صد پله عميق‌تر از چيزي كه در ظاهرش مي‌بينيم، در باطنش وجود دارد.