حضور حماسی مردم و مسئولیت کارگزاران

مراسم جشن و اجتماع مردمی روز ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان یک شاخص برای تعیین میزان وفاداری، همراهی و حمایت مردم از انقلاب، ارزش‌ها، دستاورد‌ها و حفظ اتحاد و انسجام برای دفاع از آن دانست.
از این رو، همه‌ساله شاهد حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های کشور‌های مختلف در این مراسم هستیم که بعضاً پوششی برای کارشناسان سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های رقیب و معاند نیز محسوب می‌شود. خبرنگاران و رسانه‌هایی که فقط برای انعکاس خبری این رویداد، زحمت حضور در مراسم را نداشته، بلکه بعضی از آنان، احتمالاً مأموریت ارزیابی و برآورد وضعیت از میزان محبوبیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران در بین مردم یا به عبارتی سنجش اقتدار مردمی آن را دنبال می‌کنند.
مشارکت مردم در مراسم روز ۲۲ بهمن امسال و در ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی، در مقایسه با دوران پیش از کرونا نه‌تن‌ها از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار بود، بلکه نوع شعار‌های خودجوش و استفاده از علائم و نشانگانی، چون پرچم جمهوری اسلامی ایران، آرم سپاه پاسداران، تصاویر شهیدان امنیت، گویای جهت‌گیری و نگرش شرکت‌کنندگان در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و برائت از رویکرد و عملکرد اغتشاشگران و آشوب‌طلبانی بود که در چندماهه گذشته، نه‌تن‌ها علیه انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن هتاکی و جسارت کرده بودند، بلکه هویت ملی و یکپارچگی ارضی کشور را نیز هدف گرفته و مورد خدشه قرار داده بودند.
از این رو برگزاری این مراسم با این سطح از مشارکت مردمی و تأکید بر ارزش‌های بنیادی انقلاب اسلامی، آن‌هم پس از ماه‌ها اغتشاش و آشوب در کشور و هجمه‌های سنگین و فضای سیاسی سهمگین علیه انقلاب اسلامی، نظام و ارکان آن و تشدید تهاجم ترکیبی دشمن، خود حماسه‌ای بزرگ محسوب می‌شود که تنها از مردمی مثل ملت بزرگ و برخاسته از هویتی محکم و بصیرتی عمیق و نافذ برمی‌آید.


اینک مردم شریف ما با زمان‌شناسی و وظیفه‌شناسی از یک‌سو و بزرگواری و ایثار از دیگر سو به تکلیف خویش عمل کرده و دشمن را در توهم دامن زدن به شکاف حاکمیت و مردم با جداسازی مردم از حاکمیت، مأیوس ساخته و اقتدار مردمی نظام را به اثبات رسانده‌اند. درحالی که همین مردم از برخی مسائل و مشکلات به‌ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد در رنج و زحمت بوده و نگران روند گرانی‌ها و تورم لجام‌گسیخته هستند. گرچه وجدان آنان نسبت به ارزش‌های بنیادین انقلاب و ضرورت‌های صیانت از هویت و حساسیت نسبت به هرگونه تهدید و اهانت نسبت به میهن اسلامی و توهمات تجزیه‌طلبانه دشمنان و معاندان، درکنار برخی اهانت‌ها، بی‌پروایی‌ها و اقدامات خائنانه اغتشاشگران، در شکل‌گیری این جتماع بزرگ و حماسی نقش اساسی داشته، اما هرگز موجب چشم‌پوشی آنان از برخی کاستی‌ها، ضعف‌ها، غفلت‌ها و سوءتدبیر‌ها نمی‌شود.
از این رو انتظار می‌رود، کارگزاران و مسئولان نظام، از این حضور هوشمندانه مردم، قدردانی نمایند که قدردانی اصلی هم تلاش جهادی برای رفع مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی و معیشتی است.
گرچه این حضور مردمی، تکلیف‌گرایانه است، اما حقی هم پدید می‌آید که بر گردن مسئولان و کارگزاران نظام می‌افتد که نباید از هیچ تلاشی برای ادای این حق، فروگذار بوده و آنچه را که رقم خورده تنها وظیفه مردم تلقی کنند، بلکه بهترین اقدام و حتی ضرورت این است که به همین مردم در همه عرصه‌ها، ازجمله عرصه اقتصادی نیز اعتماد شده و از حضور آنان برای حل مشکلات استفاده شود. به طور مثال با گذشت حدود یک‌سال و نیم از عمر دولت آقای رئیسی، آیا برای تحقق شعار ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، نباید به مردم و شرکت‌های بخش خصوصی اعتماد کرد و از همین الان واگذاری زمین و اعتبارات برای ساخت را آغاز کرد؟ آیا بدون مشارکت دادن مردم، می‌توان شعار افزایش تولید را به سرانجام رساند؟ ولی مردم تا کی باید در پیچ و خم دریافت مجوز اشتغال و راه‌اندازی بنگاه‌های دولتی سرگردان بمانند. مبارزه با فساد که در انتخابات مورد اقبال رأی‌دهندگان قرار گرفت، همچنان از ناحیه مردم به‌عنوان یک اولویت به حساب آمده و انتظار می‌رود، پس از انتخابات شکل عملیاتی به خود گرفته و از بدنه نظام اداری کشور رخت برنبندد. امام (ره) با پشتوانه همین مردم، دولت تعیین فرمود و رژیم سیاه و طاغوت پهلوی را برانداخت و الان هم همین مردم در صحنه حاضر و آماده‌اند. حال نوبت مسئولان و کارگزاران است که با اعتماد به مردم، برخی میدان‌ها را به آن‌ها به‌ویژه جوانان واگذار و به سرعت نسبت به کوچک‌سازی و حذف برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و فاقد کارآمدی اقدام و مولدسازی را در اختیار مردم قرار دهند.