بیماری دریچه قلب را بشناسید

  حدود 5 میلیون آمریکایی به بیماری دریچه قلب (HVD) مبتلا هستند که شامل آسیب به یک یا چند دریچه قلب می شود. درست است که برخی از انواع این بیماری، جدی نیست، اما برخی دیگر می تواند به عوارض عمده از جمله مرگ منجر شود. هر سال حدود 22 هزار نفر در آمریکا  بر اثر HVD جان خود را از دست می دهند.20 تا 26 فوریه به عنوان هفته آگاهی سازی درباره این بیماری انتخاب شده ‌است.به همین مناسبت به بررسی این بیماری می‌پردازیم.
 
  بیماری دریچه قلب (HVD) چیست؟
بیماری دریچه قلب (HVD) یک بیماری جدی و شایع است که در آن یک یا چند دریچه در قلب به درستی باز یا بسته نمی‌شود که این موضوع می‌تواند به مشکلاتی در جریان خون منجر شود. HVD می‌تواند در بدو تولد وجود داشته باشد یا در اثر آسیب‌های بعدی در زندگی ناشی از کلسیفیکاسیون، دیگر بیماری‌ها و شرایط قلبی عروقی یا عفونت ایجاد شود. سن، بزرگ ترین عامل خطر است که از هر هشت نفر،یک نفر در سن 75 سال و بالاتر به HVD متوسط تا شدید دچار می‌شود.
   علایم و عوارض را شناسایی کنید


علایم می‌تواند شامل یکی از این موارد باشد:
   تنگی نفس، به‌ویژه در حین فعالیت بدنی
   خستگی
   تپش قلب (احساس تپش یا تپش قلب)
   درد قفسه سینه یا ناراحتی
    تورم مچ پا، پاها، شکم یا قفسه سینه
    سرفه یا خس خس سینه
     سرگیجه
   غش
   سوفل قلبی (صدای غیرطبیعی که هنگام گوش دادن به قلب با گوشی پزشکی شنیده می شود)
   کاهش وزن غیرقابل توضیح
البته گاهی برخی از افراد مبتلا به این بیماری اصلاً هیچ علامتی را تجربه
 نمی کنند.وقتی HVD تشخیص داده نشود، می تواند به عوارضی مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و مشکلات ریتم قلب منجر شود، اما تشخیص زودهنگام و درمان به موقع (به عنوان مثال، داروها، تغییر شیوه زندگی یا جراحی) می تواند طول عمر را افزایش دهد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به HVD را بهبود بخشد.
   آیا در معرض خطر هستید؟
 افراد در هر سنی ممکن است به بیماری دریچه قلب مبتلا شوند، اما عوامل زیر خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  سن بالای 65 سال
   سابقه خانوادگی بیماری دریچه قلب
   بیماری های قلبی
   فشارخون بالا
    انجام جراحی قلب باز
    سیگار کشیدن
   ابتلا به عفونت‌های خاصی مانند تب روماتیسمی یا اندوکاردیت
   بیماری دریچه‌ قلب چگونه تشخیص داده می‌شود؟
پزشک ممکن است هنگام گوش دادن به قلب ما، صدایی غیرمعمول بشنود. بسته به محل و کیفیت شنیدن این صدا، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کدام دریچه تحت تاثیر قرار گرفته است و چه نوع مشکلی دارد.ممکن است پزشک برای تشخیص از اکوکاردیوگرافی هم استفاده کند.
   چگونه درمان می‌شود؟
اگر بیماری چندان شدید نباشد، ممکن است تجویز دارو به مدیریت و کنترل علایم کمک کند. اگر بیماری دریچه قلب، جدی‌تر باشد و علایم شدیدتری ایجاد کند، معمولا جراحی توصیه
می شود. نوع جراحی به دریچه‌ درگیر و علت بیماری بستگی دارد.
منبع:hearts4heart.org