دشمنان داخلی بی‌چهره

آرمان امروز، گروه سياسي: وضعيت اقتصادي اين روزهاي ايران وارد فاز جديد شده است و هر روز شايد افزاش قيمت‎ها و کوچک‌تر شدن سفره مردم هستيم. يکي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در نطق خود به طيف‌هاي سياسي و اقتصادي اشاره کرد که با دلال بازي و باندبازي و سوءاستفاده از قدرت وضعيت به وجود آمده به نفع خودشان مديريت مي‌کنند. او آنها را «دشمنان داخلي» خواند و با انتقاد از رئيس دولت او را متهم کرد که نتوانسته با اين دشمنان برخورد کند. روز گذشته «روح‌الله حضرت‌پور» با انتقاد از وضعيت کنوني گفت: آقاي رئيس جمهور امروز بايد واقعا دلواپس معيشت و متاسفانه حتي يک وعده غذاي اين ملت بزرگ باشيم تورم طوري در اين کشور يکه تازي مي‌کند که کار از شکاف و دره و گسل طبقاتي گذشته است.
باتوجه به اين مقدمه بايد به اين موضوع اشاره کنيم که همواره و در همه دولت‌ها انتقاداتي از باندهايي که با موج‌سوراي بر روي چالش‌هاي داخلي و خارجي زندگي مردم را به نفع منافع شخصي و گروهي خود تنگ مي‌کنند شده است ولي آنها همچنان در عرصه‌هاي کشور حضور دارند. همواره يکي از دغدغه‌هاي مردم و برخي نمايندگان جلوگيري از يکه‌تازي اين گروه‌ها است ولي بايد گفت هنوز اقدامي براي جلوگيري از فعاليت اين «دشمنان داخلي بي‌چهره» در دستور کار قرار نگرفته است. يکي از خصوصيات «ابراهيم رييسي» پيش از در اختيار گرفتن کليد پاستور اين بود که توانايي برخورد و جلوگيري از فعاليت دشمانان داخلي را دارد.
«روح الله حضرت‌پور»، نماينده شهروندان اروميه در نشست علني روز گذشته سه شنبه مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور گفت: افسوس که در وانفساي اين دوران تعيين کننده دشمن داخلي با نگاهي به ظاهر موجه در تاريکي غفلت وارد سنگرهاي مان شد و ملت مقاوم ايران را آرام آرام نا اميد ساخت. دشمن داخلي کيست؟ دشمن داخلي همان مديران عناصر و جريانات خائني است که به دلايل مختلف از دلالي، باند بازي تا ناکارآمدي مسبب وضعيت امروز کشور هستند، دشمن داخلي آن عنصر افراطي ناداني است که با اظهارات خام و مخرب ملت ايران را عصباني و نسبت به آينده نا اميد مي‌سازد. دشمن همان جرياني است که با برچسب زني به شخصيت‌هاي سياسي و اجتماعي و دهن کجي به قانون اساسي کشور دلسوزان نظام را گوشه نشين مي‌کند. دشمن خودرو سازي است به اسم خودرو تابوت مرگ به مردم مي‌فروشد و همان سيستمي است که به بهانه حمايت از توليد ملي، خون ملت را در شيشه کرده است، بي کيفيت‌ترين خودرو را با قرعه کشي و منت، با قيمت‌هاي کلان به مردم مي‌دهد. دشمن آن جرياني است که آينده کشور را به معجزه گره زده است و آن گروهي است که شيفته تحريم و انزوا و مناقشات بين المللي است. آقاي رئيس جمهور امروز بايد واقعا دلواپس معيشت و متاسفانه حتي يک وعده غذاي اين ملت بزرگ باشيم تورم طوري در اين کشور يکه تازي مي‌کند که کار از شکاف و دره و گسل طبقاتي گذشته و کمر صاحبان اصلي اين انقلاب يعني مستضعفان، کارگران و حتي کارمندان را خم کرده است، بازنشستگان را چه بگويم که بسيار شرمنده آن‌ها هستيم. در حالي که خط فقر در اين کشور 18 ميليون تومان اعلام شده و اکنون در بيان نرخ تورم عاجز هستند دولت براي افزايش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان که کمتر از 10 ميليون تومان درآمد دارند ناز مي‌کند و منت افزايش 20 درصدي حقوق را بر سر ملت مي‌گذارد، مگر نه اينکه اين انقلاب آمد که حق مظلوم را از ظالم، حق کارگر را از سرمايه دار و حق ملت از مديران ناکارآمد بگيرد؟ مگر نه اينکه اين ملت به آقاي رئيسي اعتماد کرد تا درگيري مردم با رانت‌ها و دلالان خودرو پايان يابد مگر نه اينکه قرار بود افزايش قيمت‌ها با افزايش هر روزه نرخ ارز پايان يابد و آرامش و آسايش به زندگي مردم بر گردد و درمار روزگار ابر بدهکاران و رانت خواران درآيد.
جالب اينکه برخي دفاع از حق مردم توسط نماينده مجلس را نامشروع جلوه داده و مي‌خواهند نمايندگان تسليم و سکوت اختيار کنند ملتي که پشت ديوارهاي اينترنت محدود از کاسب و کار و فعاليت‌هاي خود چشم بسته اند آنگاه مي‌بينند که خانواده و فرزندان مدافعان محدوديت و صيانت در پس شرکت‌هاي آمريکايي و کانادايي فروشنده فيلترشکن شده و از وضعيت کشور براي خودشان کيسه دوخته اند.


دولت بايد پاسخگوي وضعيت کنوني باشد
«حسين کنعاني مقدم»، تحلليگر مسائل سياسي ايران در پاسخ به اين سوال که جريان‌هايي که از آنها به‌عنوان دشمنان داخلي نام برده مي‌شود چه نقشي در وضعيت کنوني کشور دارند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنم که در وضعيتي حضور داريم که به‌نظر يک از هم گسيختگي در حوزه اقتصادي کشور به وجود آمده است. اين نشان از آن مي‌دهد که همچنان باندهاي رانت‌خوار که در لابه‌لاي سيستم حکم‌راني حضور دارند با قدرت به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و با قانون شکني‌هايي که مي‌کنند منافع خود را در افزايش قيمت ارز و کالاهاي اساسي و کوچک‌ شدن سفره مردم مي‌بينند. اين نوع دلالي‌ها و باندبازي‌ها تنها به شهروندان و نظام آسيب مي‌زند. توجه داشته باشيد که اين روزها و ماه‌ها با افزايش بي‌سابقه قيمت‌ها روبه‌رو شده‌ايم که متاسفانه هيچ پاسخي براي اين وضعيت شنيده نمي‌شود. هر مسئولي در قبال مسئوليتي که دارد بايد پاسخگو مردم و نمايندگان‌شان در مجلس باشند. مجلس هم مي‌تواند از اهرم‌هاي نظارتي خود استفاده کند و نه‌تنها در نطق‌هاي مجلس بلکه در عمل هم به اين موضوعات رسيدگي کنند و از کابينه دولت در مورد وضعيت به وجود آمده پرسشگري کنند.»
او در همين مورد و با انتقاد از عدم پاسخگويي تيم اقتصادي دولت ادامه مي‌‎دهد: «در حال حاضر دولت و تيم اقتصادي آقاي رييسي بايد به اين سوال پاسخ دهند که چرا همچنان اين باندهاي رانت‌خوار که قرار بود دستشان از کشور کوتاه شود در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي يکه‌تازي مي‌کنند و باعث آسيب رساندن به وضعيت معيشت مردم شده‌اند؟ تيم اقتصادي دولت بايد پاسخگوي اين وضعيت به وجود آمده باشد. مشاهده مي‌کنيم که نمايندگان مجلس در کميسيون‌ها و صحن مجلس بارها سوالاتي از وزرا انجام داده‌اند. آنها در اين رابطه بايد از همه توان نظارتي خود استفاده کنند و وزاريي که نمي‌توانند مشکلات و چالش‌هاي به وجود آمده را مديريت کنند بايد استيضاح شوند و يا اينکه نمايندگان مجلس بايد سوال از رييس جمهور را در دستور کار قرار دهند و از کابينه دولت بخواهند تا در برابر وضعيت به وجود آمده پاسخگو باشند.»