تسویه سفید در دانشگاه پیام نور

آرمان امروز- سرويس جامعه: جمعي از اساتيد پيماني و  قراردادي دانشگاه پيام نور که در آستانه سال جديد اخراج شده اند، با انتشار نامه اي نسبت به عملکرد مسئولان اين دانشگاه اعتراض کردند، با اين وجود دانشگاه پيام نور همچنان بر اخراج آنها اصرار دارد. در بخشي از اين نامه آمده است: «اخيرا سازمان مرکزي پيام نور طي نامه اي به مراکز استان‌هاي دانشگاه هاي پيام نور سراسر ابلاغ  نموده که 123 نفر عضو علمي قطع همکاري گرديده و کلاس‌هاي ترم جاري هم حذف شود. اين در حالي است که اين دوستان که همگي از اعضاي هيات علمي انقلابي و ولايي هستند و انتظار داشتند که با روي کار آمدن دولت انقلابي اين معضل خانمان سوز بعد از 12 تا 22 سال بلاتکليفي  مرتفع گردد.» در ادامه تنظيم کنندگان اين نامه، با طرح 17 سوال، خواستارپاسخگويي مسئولان دانشگاه پيام نور شدند.
در يکي از سوال هاي مطرح شده آمده است: «آيا چابك سازي دانشگاه و كسر بودجه، از طريق اخراج و نابودي كانون 123 خانواده جوان و آبرودار بايد جبران  شود؟ و راهي منطقي و علمي و... براي آن پيدا نشده و اين آخرين راه است؟ و  آيا اين با منويات مقام معظم رهبري بر حفظ اشتغال و كرامت انساني سازگار است؟» همچنين اين گروه تاکيد کرده‌اند: «آيا تاوان سياسي بازي و تظلمي كه از 10سال پيش براين 123نفر كه جز خدا كسي را ندارند مانند هواري بر سر كانون بي‌پناه ما بايد خراب شده و در سنين جواني با استرس و اضطراب دچار بيماري گرديديم را چه كسي پاسخ مي دهد؟»
اين گروه از اساتيد همچنين با اشاره به شرايط اقتصادي نابسامان اين روزهاي جامعه تاکيد کرده‌اند: «آيا در اين شرايط سخت اقتصادي با چند فرزند و شرايط استيجاري و... يک عضو علمي با بيش از 10 سال سابقه با  حقو‌ق كمتر از 9ميليون به سختي و با آبرو‌داري  امرار معاش مي‌نمايد  به يك دفعه روزي خانواده ما بي هيچ دليلي از تنها محل امرار و معاش خود بايد قطع گردد؟ به كدامين گناه... اين 123 نفر به مراتب از وضعيت علمي و پژوهشي مناسبي نسبت به ساير همكاراني كه همزمان جذب شده برخوردارند با بررسي اسناد و مدارك موجود به اين موضوع پي خواهيد برد آيا امكان  اعمال وحدت رويه در مورد اين 123 نفر در مركز جذب دانشگاه پيام نور و وزارت نيست؟
پاسخ دانشگاه


انتشار اين نامه در رسانه ها و فضاي مجازي، بالاخره دانشگاه پيام نور را وادار به واکنش کرد. اين دانشگاه با صدور اطلاعيه‌اي در پاسخ به اعتراض اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور براي عدم تمديد قرارداد همکاري با ايشان طي سال آينده اعلام کرد: «معدل پايين مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد، تحصيل در دانشگاه‌هاي غير دولتي و نواقص آموزشي پژوهشي پرونده‌هاي علمي برخي اعضاي هيات علمي، دليل قطع همکاري اين عزيزان با دانشگاه است.
لذا با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تصميم هيات عالي جذب دانشگاه و همچنين تائيد هيات مرکزي جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين دسته از همکاران علمي دانشگاه به دليل وجود نقاط ضعف جدي در پرونده جذب نظير؛ معدل پايين در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد؛ تحصيل برخي از اين عزيزان در دانشگاه هاي غير دولتي و همچنين پايين بودن شرايط علمي، موفق به احراز عضويت هيئت علمي پيماني از سوي وزارت علوم تحقيقات و فناوري و هيات عالي جذب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نشده‌اند.
عذر آنها بدتر از گناه است! اما نکته قابل تامل در اطلاعيه مذکور اين است که سابقه برخي از اين اساتيد دانشگاه به 15 تا 19 سال و بيشتر مي‌رسد و در آن زمان و در آزمون استخدامي شرط معدل ناديده گرفته شده بود، امري که خيلي بعيد به‌نظر مي‌رسد. در اين رابطه يکي از اساتيد اخراجي به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: « 123نفر براساس شاخص هاي سال فراخوان  مركز جذب وزارت علوم در سال 1386و1390 با داشتن شرايط  و سپري نمودن فرايندهاي تعيين شده از بين انبوه متقاضي پذيرفته شده‌ايم و اينکه ما بر اساس معدل آن فراخوان وزارت علوم مگر جذب نشده‌ايم و دانشگاه پيام نور نبايد براساس معيار اين سال‌هاي جديد با اين اعضا رفتار کند، چون معيار جذب ما 15سال پيش بوده اقدام غير قانوني و خلاف آيين نامه و دستورالعمل جذب اعضاي هيات علمي اقدام به بررسي پرونده‌هاي مذکور  بر‌اساس شاخص‌هاي سال 1397 نموده و بر اين اساس براي تعداد کثيري از همکاران راي  عدم تأييد (عدم اولويت جذب) صادر نموده‌اند، در حاليکه مي بايست پروندهاي اين اعضاي هيأت علمي بر اساس شاخصه‌هاي سال‌هاي اعلام فراخوان جذب بررسي مي‌شد، چرا که قانون عطف به ماسبق نمي‌گردد و معيار  بررسي پرونده اين گروه از اعضاي هيأت علمي بايد شاخصه‌ها، آيين نامه‌هاي زمان فراخوان سال 1386، 1392و ... ) باشد.» وي در ادامه گفته‌هايش مي‌افزايد: «مرکز جذب با  طرح بهانه‌هايي  نظير، «کمبود معدل يا امتيازات پژوهشي»، «فارغ التحصيلي از دانشگاه نامعتبر، داشتن مدارک تحصيلي د1انشگاه آزاد»، «داشتن مدرک کارشناسي ارشد به جاي دکتري»، «عدم رعايت  برنامه زمانبندي  144 روزه ( وفق ماده 8 آيين نامه جذب اعضاي هيات علمي) اقدام به تعديل اين نيروها کرده است. که اين موضوع از سوي دانشگاه پيام نور و  وزارت علوم، ناديده گرفته شده است وقتي که استخدام شديم چرا بعداز 144 روز عنوان نکردند که جنابعالي شرايط لازم را نداريد تا به دستگاه ديگر برويم؟! بعداز 15سال که اکثر اساتيد سني از آنها گذشته و قابل استخدام مجدد نيستيم، به اين بهانه واهي ورود مي‌کنند؟! ضمنا اعضاي هيأت علمي دانشگاه پيام نور داراي «کد استخدمي» و حکم کارگزيني پيماني بوده‌اند، چرا براي اعضاي هيأت علمي با همين شرايط ما با مصوبه 241 حدود 894نفر تبديل وضعيت شدند؟‌ همچنين نامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شماره 140012220 که براي همه دانشجويان دکتري، کارشناسي ارشد و دکتري تکليف مشخص نموده، عمل نمي‌کند و به آن توجهي نمي‌شود؟ مگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي بالاترين مرجع علمي نيست؟ »