جلب رضایت شوهر با کارهای سطح پایین؟

  به‌طور کلی می‌توان گفت که در یک رابطه زن و شوهری، رفتارهای هر دو طرف می‌تواند باعث بهبود آن رابطه شود یا آن را به سمت سردی و گسستن پیش ببرد. به این ترتیب می‌توان گفت کنش‌ها و واکنش‌های زن و شوهر در کیفیت و تداوم زندگی‌مشترک موثر هستند و بدیهی است که هر چقدر زن و شوهر سعی کنند زمینه آسایش و آرامش طرف مقابل را فراهم کنند، به خشنودی خودشان هم کمک کرده‌اند؛ اما بعضی از توصیه‌ها و راهکارها حالت افراطی دارند و بدون شک انجام دادن آن‌ها موجب ایجاد احساس منفی در فرد می‌شود. به تازگی تصاویری از یک کتاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از آن به عنوان «جلب رضایت شوهران» نام برده شده و محتوای آن واکنش کاربران را در پی داشته است. به بهانه انتشار  این توصیه های عجیب ، بهتر دیدیم نکات درست برای جلب رضایت همسر را بررسی کنیم . لازم است توضیحاتی در این باره داشته باشیم.
 
    توصیه‌هایی عجیب برای جلب رضایت شوهر
ماجرا از آن جا شروع شد که یک کاربر شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از یک کتاب نوشت: «یکی این کتاب رو هدیه داده، گفته جهت آموزش همسرداریه، ببرید منزل بدید همسراتون! الان اومدم چند صفحه‌شو خوندم، بعید می‌دونم اگر بدم به عیال،   زندگی ام خیلی دوام داشته باشه!» مثلا در صفحات این کتاب نوشته شده: «آخر هفته را به کفش‌های شوهرتان اختصاص دهید و آن‌ها را واکس بزنید»، «روزهایی که شوهرتان کسل به نظر می‌رسد، صبحانه را برایش به رختخواب ببرید که میل کند»، «در یک روز تعطیل قبل از این که شوهرتان از خواب بیدار شود، خودروی او را بشویید و یک شاخه گل روی آن بگذارید به همراه یک یادداشت با محتوای این‌که دوستت دارم همسفرم» و ... .
  4 نکته درباره جلب رضایت شوهر با چنین راهکارهایی


در ادامه چند نکته را درباره راهکارهایی از قبیل اختصاص دادن وقت آخرهفته به واکس زدن کفش‌های شوهر یا شستن خودرو، بردن صبحانه به رختخواب و ... مطرح می کنم که در این کتاب برای جلب رضایت شوهران پیشنهاد شده است.
توصیه‌هایی بدون توجه به شرایط زن‌و‌شوهر |  به نظر می‌رسد مطالب این کتاب و توصیه‌هایی که در آن مطرح شده، خیلی عمومی و بدون در نظر گرفتن متغیرهایی از قبیل شرایط زندگی زوج ها، میزان تحصیلات، فرهنگ‌شان، وضعیت اقتصادی و ... زن و شوهرها بیان شده و به همین دلیل مناسب نیست.
حمایت عاطفی  به‌جای چنین کارهایی |  راهکارهایی از این قبیل که تقریبا کارکردهای فیزیکی و خدمات‌دادن‌های سطح پایین هستند، باعث می‌شود که شأن و شخصیت خانم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و حس خوبی در آن‌ها ایجاد نشود. بنابراین بهتر است به‌جای تاکید کردن روی این موارد و توصیه‌ها، به راهکارهای سطح بالاتر از قبیل حمایت‌های روانی، عاطفی، همدلی، همفکری، مشارکت و .... بیشتر پرداخته شود. چنین رفتارهایی قطعا باعث خوشحالی پایدارتر و افزایش رضایت زن و شوهر از زندگی مشترک خواهد شد.
 حرکات‌غافلگیرانه خوب است اما ...
این اقدامات که در همین کتاب به عنوان توصیه مطرح شده، گاهی و در بعضی از خانواده‌ها می‌تواند تاثیر مثبت داشته  مشروط بر این که به جای رویه ثابت به عنوان یک رفتار خوشایند و غافلگیرکننده(سورپرایز) مورد توجه باشد ولی اگر بخواهد همواره تکرار شود و با دشواری و زحمت زیادی برای خانم همراه باشد، ممکن است احساس ناخوشایندی را در ذهن وی ایجاد کند به خصوص اگر به‌عنوان برخی از وظایف برای خانم‌ها تعریف شود و فکر کنیم که در صورت انجام ندادن آن‌ها رضایت شوهر حاصل نمی‌شود، نه تنها کمکی به بهبود رابطه نمی‌کند بلکه احساس استثمار شدن را به زن خواهد داد.
 اهمیت کسب رضایتمندی یکدیگر در زندگی‌مشترک |  از منظر روان شناسی، انجام هر کاری که همسران برای ایجاد رضایتمندی یکدیگر بتوانند و دوست داشته باشند، خوب است ولی راه‌های ایجاد رضایتمندی از زندگی و توانمندی‌های خانم‌ها خیلی فراتر از این موارد است. بنابراین مشروط کردن رضایت شوهر به انجام چنین کارهایی و تعمیم آن به همه افراد صحیح نیست. البته باید همه زوج ها بر اساس شرایط خودشان به فکر راه‌هایی معقول برای خوشحال کردن طرف مقابل باشند تا از تاثیراتش در زندگی‌مشترک بهره ببرند.