پرنده آهنین در بند شبهات

برخی اوقات در رسانه‌ها دقت، فدای سرعت می‌شود. مصداق بارز این نکته را می‌توان در حادثه سقوط بالگرد جمعیت هلال احمر در بافت کرمان مشاهده کرد. پس از این حادثه گمانه‌زنی از سوی فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی و به دنبال آن در مطبوعات درباره علل وقوع این حادثه بالاگرفت. در این میان آمارها، اطلاعات و جزئیاتی درباره ظرفیت بالگرد میل – 17 هلال احمر و تخلف‌های صورت گرفته در باب زیرپا گذاشتن مقررات و پروتکل‌های پروازی این بالگرد مطرح شد که برخی از آنها سراسر نادرست،‌برخی همراه با خطا و اشتباه و شماری هم شبهه ناک تفسیر شده است.

استفاده از اطلاعات نادرست در برخی از این مطالب، ازجمله گزارش روزنامه «اعتماد»، منجر به درج جوابیه‌ای از طرف هلال‌احمر شده است. روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به گزارش «حضور ۱۸ نفر در بالگرد حامل وزیر ورزش که برای ۴ نفر ظرفیت داشت!»  این جوابیه را منتشر کرده است:

1- ظرفیت اعلام‌شده برای بالگرد براساس ادعای اعتمادآنلاین به هیچ وجه صحیح نیست. نویسنده سعی کرده ظرفیت این نوع بالگرد را که با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی قابل دستیابی است به‌عنوان یافته‌های مهم!! از منبع مطلع ناشناس معرفی کند، اما واقعیت این است همانگونه که کاپیتان امیر جلالیان؛ مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری نوید جمعیت هلال‌احمر درباره ظرفیت این نوع بالگرد اعلام کرده «بالگرد میل-17در مقایسه با سایر بالگردها، از ظرفیت نسبتا بالایی برای جابه‌جایی مسافر برخوردار است. این بالگرد با چیدمان صندلی مسافری و با لحاظ نمودن کادر پروازی قابلیت جابه‌جا کردن ۲۴ نفر را داراست.



2- در بخشی از گزارش مجددا با استناد به‌گفته‌های همان منبع مطلع؟! آمده است: «بالگرد امدادی برای انتقال پزشک و کادر اورژانس استفاده می‌شود و نهایتا برای 3الی 4نفر ظرفیت دارد». برخلاف ادعای مطرح‌شده در این گزارش تاکید می‌شود که کاربرد بالگرد‌های هلال‌احمر صرفا برای انتقال اورژانسی نبوده به‌طوری‌که امکانات اورژانسی مانند ست احیا یا کادر اورژانس داخل این نوع بالگردهای هلال‌احمر وجود ندارد. تاکید می‌شود این نوع از بالگردهای هلال‌احمر، امدادی است و اصولا با بالگردهای اورژانس و حمل بیمار فرق دارد و عمدتا برای انتقال اقلام تدارکاتی و جابه‌جایی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- قسمتی از گزارش به این موضوع می‌پردازد که بالگرد از کرمان به سمت شهر «رابر» می‌رود و آنجا به‌خاطر مشکلی فنی که پیش آمده بود، فرود می‌آید. این اطلاعات مطرح‌شده نیز واقعیت ندارد. این بالگرد براساس برنامه پروازی یک‌بار از کرمان به شهر رابر پرواز کرده و سپس به سمت بافت ادامه مسیر داشته که متاسفانه هنگام فرود در بافت دچار حادثه می‌شود و به هیچ‌وجه هنگام نشست‌وبرخاست در شهرهای کرمان و رابر، هیچ‌گونه موردی از مشکل فنی در آن مشاهده یا گزارش نشده است.