جنایت کم‌سابقه در حواره نابلس

به گزارش «جوان»، نابلس و شهرک‌های اطراف آن، یک شنبه شب شاهد دومین اقدام جنایتکارانه اسرائیلی‌ها علیه شهروندان فلسطینی طی کمتر از چهار روز بود. نقطه ثقل جنایت اسرائیلی‌ها، شهرک حواره بود؛ جایی که عصر یک شنبه شاهد دو عملیات مسلحانه استشهادی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها بود که در اثر آن دو نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. ساعاتی از عملیات تلافی‌جویانه فلسطینیان علیه جنایت چهار شنبه قبل صهیونیست‌ها در نابلس نگذشته، شهرک‌نشینان مسلح صهیونیست با سلاح گرم، چاقو، اشیای آهنی، سنگ و چوب به شهرک‌های حواره، بوریت و قربوت در جنوب نابلس، حمله برده، به جان شهروندان فلسطینی و خانه‌های‌شان افتادند. در این حمله کم سابقه، حدود ۴۰۰ فلسطینی زخمی و یک فلسطینی به نام حمدالله محمود اقطش ۳۷ ساله در اثر جراحت سنگین به شهادت رسید. صهیونیست‌های افراطی مسلح که تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی بودند، به خودرو‌های فلسطینیان حمله کرده، یک‌صد خودرو را به آتش کشیدند. صهیونیست‌های افراطی همچنین به خانه‌های فلسطینیان حمله بردند که در اثر آن ۴۰ خانه به طور کامل به آتش کشیده شد و ۳۵ خانه نیز به صورت جزئی دچار حریق شد. صحنه‌های منتشر شده، شهرک‌نشینان افراطی را در حالی که مکان‌های عمومی و خانه‌ها را به آتش کشیده و به آن‌ها با سنگ حمله می‌کنند، نشان می‌دهد. در تصاویر دیگر منتشر شده از حواره، ده‌ها اتومبیل در کنار هم در آتش سوخته‌اند. یک شهروند اهل منطقه حواره به خبرگزاری فرانسه گفته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شهرک‌نشین با حمایت نیرو‌های ارتش به این منطقه حمله کردند. آن‌ها حدود ۵۰۰ متر وارد منطقه حواره شدند و بسیاری از تأسیسات اعم از مغازه و منزل و حتی درختان را به آتش کشیدند. او گفته یک روستای کامل و ده‌ها مغازه و منزل را به آتش کشیده و خسارات زیادی به آن‌ها وارد کرده‌اند.
بسوزانید «حواره» را!
جمعیت هلال احمر فلسطین گفته که فقط در حواره، یکی از روستا‌های مورد حمله قرار گرفته، ۹۸ فلسطینی مجروح شدند که برخی با چاقو و برخی با ضربه یک شیء آهنی زخمی شده‌اند. یک تن دیگر بر اثر ضربه به سرش دچار شکستگی جمجمه شده است. این جمعیت افزود: ۹۵ تن نیز در اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند. ارتش جلوی فعالیت کادر پزشکی را گرفت و به سه دستگاه آمبولانس حمله کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ویدئویی کار‌هایی را که شهرک‌نشینان به خصوص در شهرک حواره انجام دادند، «تعقیب عامل عملیات» یک شنبه عصر خوانده است. او وعده کرده «او را به زودی پیدا کرده و محاکمه خواهیم کرد.» نتانیاهو همچنین پیش‌نویس قانونی را امضا کرد که «ایتمار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهیه کرده که به موجب آن مجریان عملیات‌های استشهادی اعدام می‌شوند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت تعداد شهرک‌نشینانی را که به شهرک حواره حمله کرده‌اند، ۴۰۰ نفر خوانده و برای اقدامات آن‌ها از جمله سوزاندن خانه‌ها و اتومبیل‌ها از تعبیر «تظاهرات» استفاده کرده است. اقدامات صهیونیست‌های افراطی در نابلس، به خصوص حواره، به تحریک صهیونیست‌های افراطی حاضر در ساختار قدرت انجام شده است. «زویکا فوگل» عضو کنست رژیم صهیونیستی در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل خواستار آتش زدن شهرک حواره و بستن آن شد. او در توئیتر نوشت: «آنچه باید اتفاق بیفتد، دیده شدن حواره سوخته و بسته است، زیرا تنها از این طریق می‌توان به بازدارندگی دست یافت.»
فوگل که به نژادپرستی شهره است تأکید کرد: بازگرداندن امنیت به ساکنان اسرائیل نیازمند افزایش مجازات‌های جمعی است. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم توئیت یک شهرک‌نشین را که خواستار محو حواره و نابودی آن شده بود، لایک کرد. او یک روز قبل، در توئیتی نوشته بود: ««آرامش» تنها زمانی محقق خواهد شد که ارتش اسرائیل شهر‌های «تروریسم» و عاملان آن را بی‌رحمانه با تانک‌ها و بالگرد‌ها هدف قرار دهد و این پیام را منتقل کند که «صاحب خانه» دیوانه شده است و این اقدام آرزوی آن‌ها را برای آزار رساندن به ما از بین خواهد برد! به زودی نشست فوری کابینه امنیتی را برای اتخاذ برخی تصمیمات خواستار خواهیم شد.»


دعوت مقاومت به مقابله
شهرک‌نشینان اسرائیلی علاوه بر حمله به اطراف نابلس، با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی با سنگ و بطری‌های شیشه‌ای به خودرو‌های فلسطینی‌ها در شهرک یعبد در جنوب غرب جنین و منطقه المعرجات در شمال شهر اریحا هم حمله کردند. اقدامات صهیونیست‌ها در حواره به قدری وحشیانه بود که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی مجبور شد به آن واکنش نشان دهد و توئیت کرد: «اجرای قانون به دست ما است، آشوب‌ها و خشونت‌ها علیه افراد بی‌گناه شیوه ما نیست و من آن را به شدت محکوم می‌کنم، باید به ارتش، پلیس و نیرو‌های امنیتی اسرائیل اجازه دهیم تروریست را بازداشت کرده و فوراً نظم را برگردانند.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفته که ما خشونت در کرانه باختری، از جمله حمله‌ای را که منجر به کشته شدن دو اسرائیلی شد و همچنین خشونت شهرک‌نشینان که منجر به کشته شدن یک فلسطینی، مجروح شدن شمار دیگر و همچنین تخریب بسیاری از خانه‌ها شد، محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه فرانسه حمله به شهرک‌ها و روستا‌های اطراف نابلس را محکوم کرد. دولت آلمان در واکنش به حمله یک شنبه شب خواستار اجتناب از هرگونه اقدامی شد که به تشدید تنش بین طرفین منجر شود. سفارت انگلیس در فلسطین اشغالی هم ضمن محکومیت شدید این حمله، خواستار مجازات عاملان آن شد. صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از توده‌های ملت فلسطین خواست قیام کنند و با اشغالگران و شهرک‌نشینان جنایتکار درگیر شوند و انتقام شهدا و مجروحان را بگیرند. وی افزود: «امروز روز عزت اسلحه است و مقاومت راه ما برای دفع تجاوزات و قلدرمآبی صهیونیستی و همچنین دفاع از حقوق غصب شده و حفاظت از مقدسات‌مان است که مهم‌ترین آن‌ها مسجدالاقصی است.» کتائب شهدای الاقصى، اعلام بسیج عمومی فوری برای مقابله با دشمن صهیونیستی و شهرک‌نشینان اسرائیلی کرده و داوود شهاب مسئول دفتر اطلاع‌رسانی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شبکه خبری المیادین گفت: «صهیونیست‌ها با تجاوزات شنیع خود، کرانه باختری و قدس اشغالی را هدف قرار می‌دهند.» شهاب تأکید کرد که رخداد‌های حواره باعث خواهد شد جریان مقاومت، به مبارزه بیشتر ادامه دهد و هدف قرار دادن شهرک‌نشینان را در دستور کار خود داشته باشد. عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس در غزه، جنایات اطراف نابلس را نتیجه نشست نمایشی در العقبه اردن خوانده و گفته که نشست العقبه به اسرائیل چراغ سبز نشان داد تا جنایات بیشتری مرتکب شود. القانوع ادامه داد: نیرو‌های امنیتی نابلس باید به ملت ما بپیوندند و با صهیونیست‌ها مقابله کنند. نوار غزه در خشم، جوشش و انقلابی قرار دارد که معلول رخداد‌های حواره است.