یونانی‌ها گفتند گارانتي بدهيد ورزشكاران‌تان پناهنده نمي‌شوند!

علي ولي‌اللهي
عليرضا پورسلمان، رييس فدراسيون شمشيربازي در رابطه با عدم صدور ويزا براي تيم ملي زنان ايران از سوي كشور يونان براي حضور در مسابقات جام جهاني عنوان كرد كه طرف يوناني نگران بود ورزشكاران ما بخواهند در يونان پناهنده شوند و بابت اين مساله گارانتي مي‌خواست!
به گزارش اعتمادآنلاين، صبح امروز اعلام شد تيم ملي شمشيربازي زنان ايران به دليل عدم صدور ويزا توسط كشور يونان از حضور در مسابقات جام جهاني بازماند.
عليرضا پورسلمان رييس فدراسيون شمشيربازي كه كمتر از يك ماه پيش به اين سمت رسيد در رابطه با اين اتفاق در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين اظهار كرد: «ما كاملا سر وقت مقرر دعوت‌نامه را از فدراسيون يونان اخذ كرديم. در ادامه فدراسيون يونان هم مكاتبات لازم را با سفارت يونان در تهران انجام داد. آنچه كه ما در آخرين لحظه برداشت كرديم اين بود كه آنها گفتند ممكن است بچه‌هاي ايران بخواهند در يونان بمانند. يعني گفتند بايد گارانتي بدهيد و از اين داستان‌ها. نهايتا هم ويزا را صادر نكردند.»
او در پاسخ به اين سوال كه يعني يوناني‌ها تصور مي‌كردند ورزشكاران ايراني ممكن است در يونان پناهنده شوند؟ پاسخ داد: «اين فهواي حرف‌هاي آنها بود. اين اتفاق در حالي رخ داد كه كميته روابط بين‌الملل وزارت‌خانه هم خيلي تلاش كردند. مكاتباتي هم از طريق وزارتخانه امورخارجه انجام شد. حتي با فدراسيون يونان هم مكاتباتي با زبان يوناني صورت گرفت و آنها مكاتباتي با سفارت انجام دادند ولي متاسفانه ويزاي ما صادر نشد.»
پورسلمان در ادامه افزود: «ما به اين مسابقه نياز داشتيم چرا كه اين امكان وجود دارد در نوروزگاه كه در تهران برگزار مي‌شود حضور داشته باشيم؛ يعني صددرصد در نوروزگاه هستيم. مي‌خواستيم بچه‌ها براي اين مسابقات آماده شوند. بحث رنكينگ را هم داريم و آن را دنبال مي‌كنيم. مي‌خواستيم براي اسلحه سابر بانوان‌مان يك حاشيه امني درست كنيم و يك مسيري را ريل‌گذاري كنيم كه بتواند به كسب سهميه ختم شود.»
او در ادامه با ذكر اين نكته كه مساله را در سطح فدراسيون جهاني دنبال خواهد كرد، افزود: « در اين مدت ما مرتب با فدراسيون جهاني مكاتبه كرديم. امروز هم يك نامه تند را براي فدراسيون جهاني ارسال خواهم كرد. چون اين موضوع ربطي به فدراسيون يونان ندارد كه ما گارانتي دهيم هيچ كدام از بچه‌هاي ما نمانند. ولي به هر حال اين اتفاق رخ داده است.»
گفتني است كه مساله عدم صدور ويزا براي ورزشكاران ايراني تنها محدود به شمشيربازي نمي‌شود. در ماه‌هاي گذشته چندين رشته ديگر كشور دچار اين مشكل شدند. پورسلمان به عنوان يكي از مديران ارشد ورزش ايران در پاسخ به اين سوال كه براي حل اين موضوع چه بايد كرد گفت: «به هر حال احساس من بر اين است كه دارند در حوزه ورزش با اين روش معترض‌سازي مي‌كنند. بهتر است سفارتخانه‌ها دست از اين رفتارشان بردارند. ولي الحمدلله ما فقط با يونان مشكل داشتيم، با ايتاليا و فرانسه كه تيم‌هاي قبلي‌مان را اعزام كرديم چالش خاصي نداشتيم. به نظرم ورزش يك موضوع كاملا اجتماعي است. افرادي كه به مسابقات اعزام مي‌شوند در قالب تيم‌هاي ملي افرادي زحمتكش هستند. اينها در اردوهاي مختلف و سخت شركت كردند. جور دوري از خانواده را كشيدند و براي رسيدن به يك هدف اجتماعي و افتخارآفريني براي كشورشان در حال انجام اين كار هستند. بايد ورزش را جداي از نگاه‌هاي تنگ‌نظرانه و سياسي ديد.»  رييس فدراسيون شمشيربازي كه كمتر از يك ماه پيش به رياست فدراسيون رسيد در رابطه با چالش‌هاي پيش روي اين رشته در آينده اظهار داشت: «ما چند موضوع را در دستور كار قرار داده‌ايم. اصلي‌ترين موضوع ما تداركات براي كسب سهميه المپيك و ان‌شاءالله كسب مدال المپيك است. اين يك هدف‌گذاري كلي در اسلحه سابر است. تلاش در توسعه متوازن در ساير اسلحه‌هاي ديگر را هم داريم. دومين موضوع اين است كه ما بحث چالش‌هاي مالي را خواهيم داشت. كارهايي را داريم تدوين مي‌كنيم كه آن چالش‌هاي مالي حل شود. بحث حمايت‌هاي مالي بخش‌هاي خصوصي را داريم. با توجه به اينكه شمشيربازي يك رشته زيباي المپيكي است و يك برند خاص به حساب مي‌آيد. ما هم ان‌شاءالله يك حامي مالي خاص را مي‌طلبيم كه بيايد كنار شمشيربازي قرار بگيرد و بتواند بخشي از بودجه‌هايي كه نياز داريم را به ما كمك كند. قاعدتا بودجه‌اي كه در اختيار ما قرار مي‌گيرد از سوي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك كفاف همه برنامه‌هاي ما را نخواهد داد. ما سه اسلحه داريم در دو رده. هم بانوان و هم آقايان. در هر كدام هم بايد سرمايه‌گذاري به صورت متوازن انجام شود.»  پورسلمان ادامه داد: «بحث بعدي تجهيزات فني فدراسيون است. ما تا امروز با كمبود اين تجهيزات در كشور روبرو بوديم. متاسفانه بچه‌هاي ما با هزينه‌هاي بسيار گزافي اين تجهيزات را با چند برابر قيمت تهيه مي‌كردند. الحمدالله ساز و كاري را اتخاذ كرديم همراه با دوستاني كه در سه چهار ماه كمك كردند و وسايل را وارد كردند. اين وسايل با قيمت متعادل به دست ورزشكاران مي‌رسد. باز ما تلاش مي‌كنيم قيمت‌ها متعادل‌تر از قيمت‌هايي باشد كه برخي سودجويان اعلام مي‌كنند. سودجوياني كه بچه‌هاي مردم را اذيت مي‌كنند. وسايل رقابتي ما خيلي فرسوده است. خيلي از دست رفته است. اين باعث شده ما در برگزاري مسابقات دچار چالش شويم. اما قصد كرديم آنچه در كشور مي‌توانيم توليد كنيم توليد شود و بر اساس آن تجهيز كنيم. ان‌شاءالله در آينده نزديك وسايل رقابتي مثل پيست و دستگاه‌ها را نوسازي و تهيه خواهيم كرد كه آن چالش هم برطرف شود. هدف ديگر ما تجهيز هيات‌هاي ورزشي با اين تجهيزات رقابتي است تا ان‌شاءالله يك نسل‌سازي خوب صورت بگيرد و بتوانيم پويا در سه اسلحه تلاش كنيم براي كسب افتخار براي سرزمين‌مان.»
  رييس جديد فدراسيون شمشيربازي در پايان در رابطه با مهاجرت مجتبي عابديني اسطوره شمشيربازي ايران كه اخيرا در سوئد به مربي‌گري مشغول شده گفت: « ايشان با فدراسيون ايران كار مي‌كرد. در زمان آقاي دكتر باقرزاده. ايشان مربي نوجوانان ما بودند. به هر حال ما سعي داريم از همه ظرفيت‌هاي‌مان به نحوي شايسته استفاده كنيم.»