آگهی های تبلیغاتی همسو با سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیست

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آگهی و تیزرهای تبلیغاتی همسو با سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیست، خواستار نظارت بر محتوای چنین برنامه هایی شد.
دکتر مجید ابهری دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تبلیغات را از ارکان اصلی تجارت و اقتصاد و نیز جاذبه توسعه کسب و کار دانست و گفت: جهت دهی به سلیقه های مردم و ذائقه مصرفی آنها و آشنایی جامعه با تولیدات کشور از اصلی ترین وظایف آگهی های تبلیغاتی است.
وی با بیان اینکه در جامعه ما تبلیغات به جای هدایت سلیقه ها به سمت تولیدات داخلی و پرهیز از تشریفات و مصرف گرایی نوعی تشویق به افزایش مصرف و بالا بردن تنوع خرید هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال دهها نوع ماکارونی یا محصولات مشابه مورد تبلیغ قرار می گیرند و مصرف کننده از نظر رفتاری دچار سردرگمی می شود.
ابهری تصریح کرد: بزرگ‌ نمایی، خلق نیازهای جدید و به تصویر کشیدن زندگی آرمانی اصلی‌ترین تکنیک‌هایی است که آگهی‌های بازرگانی با توسل به آنها تلاش می‌کنند، مخاطبان خود را مجذوب ‌کنند.


این آسیب شناس اجتماعی گفت: اما ایجاد نیازهای کاذب و ولع مصرف بیشتر، مخاطبان را به یکی از حلقه‌های تولید و مصرف بدل می‌سازد و باعث به خطر افتادن منزلت انسانی و شکل یافتن هویتی متفاوت او می شود.
دکتر ابهری اظهار کرد: اقلام خارجی که ضرورتی نیز برای رفع نیازهای اولیه مردم ندارند به سرعت در جامعه گسترش یافته و به ویروس بازرگانی تبدیل می شوند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اخیرا مراکز خرید نیز در قالب فروشگاه های غربی ایجاد شده و در حال گسترش هستند، افزود: این اتفاق در مردم نیز ایجاد نیاز کاذب می کند، مثلا فرد برای خرید نیازهای اولیه مانند شیر و ماست به این گونه مراکز می رود اما اقلام غیرضروری خارج از سبد اقتصادی خانوار را تهیه می کند. ادامه در صفحه 4