شكست سكوت رييسي

روز گذشته، روز پركاري بود براي حمله‌كنندگان به مدارس؛ آنهايي كه هنوز مشخص نشده چگونه و از چه طريقي دانش‌آموزان به خصوص دختران را مسموم مي‌كنند. 2 مدرسه در فرديس كرج، 7 مدرسه در اردبيل، حداقل 3 مدرسه در تهران، يك مدرسه در كرمانشاه و چند مدرسه هم در قم، آماري بود كه حمله‌كنندگان به مدارس ديروز از خود به جا گذاشتند. در شهر تهران، برخي مدارس در محله‌هاي تهرانسر، تهرانپارس و نارمك مورد هدف مسموم‌كنندگان قرار گرفتند.
دانشگاه علوم پزشكي قم، گزارش كرده كه از ميان دانش‌آموزان مسموم ‌شده در اين شهر، 12 تن كارشان به بستري شدن در بيمارستان رسيده است. در فرديس هم 84 دانش‌آموز راهي بيمارستان شدند.
در همين حال شهريار حيدري، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس روز گذشته اعلام كرد كه «تا الان قريب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌هاي مختلف كشور مسموم شدند و اين آمار را ديروز (چهارشنبه) از يك منبع موثق دريافت كردم.» او همچنين تاكيد كرده كه «درباره تعداد كشته‌شدگان اين حادثه آماري ندارم و بايد وزارت آموزش و پرورش اين موضوع را بررسي كند.»
هر چند از تعداد شهرهاي درگير با اين موضوع آمار دقيقي اعلام نشده است، اما آماري كه «اعتمادآنلاين» با بررسي خبرهاي موجود در خبرگزاري‌هاي رسمي به دست آورده، حكايت از درگير شدن «10 استان» با اين موضوع دارد و در مجموع «58 مدرسه» مورد هدف حمله‌كنندگان قرار گرفته است؛ البته تا عصر ديروز. اما با توجه به روند افزايشي اين اقدامات در روزهاي گذشته به خصوص ديروز، اين احتمال وجود دارد كه اين آمار در هفته آينده بالا برود.
با اين وجود سه‌شنبه گذشته، «عبدالعلي رحيمي‌مظفري»، نماينده سروستان در مجلس، در تذكر خود تاكيد كرد كه 15 شهر درگير با اين سريال مسموميت‌ها هستند. اما ساعتي بعد «محمدباقر قاليباف»، رييس مجلس از او انتقاد كرد و گفت كه تعداد شهرهاي درگير 15 عدد نيست و دو شهر هستند و خواستار اصلاح اين آمار از سوي رحيمي شد. در واكنش به سخنان قاليباف، رحيمي هم صحبت‌هاي خود مبني بر 15 شهر را پس گرفت، اما گفت آمار شهرهاي درگير بيش از 2 شهر است.

شكستن سكوت مقامات دولتي
اما با بالا گرفتن اين اقدامات و سريالي شدن مسموميت‌ها، ديروز بالاخره مقامات دولتي و به خصوص ابراهيم رييسي سكوت خود را شكست و درباره مسموميت دانش‌آموزان دستوراتي را صادر كرد. 
ابراهيم رييسي در جلسه هيات دولت كه ديروز برگزار شد، به احمد وحيدي، وزير كشور دستور داد تا هر چه سريع‌تر «موضوع مسموميت تعدادي از دانش‌آموزان در برخي مدارس را رسيدگي و ريشه‌يابي» كند. رييس دولت سيزدهم همچنين از وزير كشور خواسته در اين زمينه «اطلاع‌رساني مستند و مستمر» انجام دهد تا نگراني خانواده‌ها رفع شود.

اطلاع‌رساني فقط از راه وزارت كشور
با اين وجود و با گذشت بيش از 3 ماه از سريال مسموميت‌ها، مقامات مسوول در اظهارنظرهاي رسمي خود، هنوز حرفي از مجريان و كارگردان يا كارگردانان اين سريال مطرح نكرده‌اند. 
ابراهيم رييسي همچنين تاكيد كرده وزارتخانه‌هاي بهداشت، اطلاعات و ديگر بخش‌ها با وزير كشور در اين زمينه همكاري مي‌كنند.
رييسي در بخش ديگري از سخنانش اطلاع‌رساني در اين مورد را محدود به «وزارت كشور» كرده و گفته اطلاع‌رساني تنها بايد از اين طريق باشد. 

فارس: سه نفر بازداشت شدند؛ وزير كشور: كذب است
اما از صبح ديروز كه سكانس‌هاي جديدي از سريال مسموميت‌ها در حال اجرا بود، خبرگزاري فارس، مدعي شد كه نهادهاي امنيتي، 3 نفر را در ارتباط با اين موضوع بازداشت كرده‌اند. اين خبرگزاري حتي خط و ربط اين سه نفر را هم مشخص كرده و نوشته بود كه آنها مرتبط با «جريان نفاق» هستند. در ادبيات مرسوم ميان امنيتي‌ها، به «گروهك مجاهدين خلق» يا همان «منافقين»، «جريان نفاق» گفته مي‌شود.
عصر ديروز كه وزيران كشور و آموزش و پرورش در ساختمان ميدان فاطمي وزارت كشور نشست خبري مشتركي در همين زمينه برگزار كردند، احمد وحيدي خبر فارس را تكذيب كرد و گفت كه «اخيرا درباره اين مساله مطالب مختلفي بيان مي‌شود كه همه كذب است؛ اينكه گفته شد دستگيري داشته‌ايم، اين‌طور نيست ولي دستگاه‌هاي اطلاعاتي ماجرا را دنبال مي‌كنند و نتيجه اينكه كساني كه موثر بوده يا اگر وابسته به گروهك‌ها باشند، الان اطلاعي نداريم، اطلاع‌رساني مي‌شود.»
اين سخنان وزير كشور مبني بر عدم اطلاع از هويت عاملان در حالي مطرح مي‌شود كه چند روزنامه‌ از جمله روزنامه دولت، «ايران» و برخي روزنامه‌هاي محافظه‌كار مانند همشهري، كارگردان و مجريان سريال مسموميت‌ها را «منافقين» معرفي كرده‌اند. در همين حال هيچ گروهي نيز تاكنون مسووليت اين اقدامات را بر عهده نگرفته است.
وزير كشور در بخش ديگري از سخنانش درباره عوامل و علت تاكيد كرده كه «طبق بررسي‌هاي صورت گرفته تاكنون عامل خاصي هنوز يافته نشده كه مثلا بگوييم يك ماده خاصي بوده و بر اثر آن ماده رخ داده است؛ لذا تاكنون گزارش قطعي از ماده خاصي بوده، نداشتيم.» اين در حالي است كه سه‌شنبه، عليرضا منادي‌سفيدان، رييس كميسيون آموزش مجلس در اظهاراتي تاكيد كرد كه «بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته از جانب نمايندگان و اعزام گروهي از نمايندگان مجلس به قم و نتيجه آزمايش‌هاي انجام شده مشخص شد كه گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.» 



عامل؟ مشخص نيست!
وحيدي در ادامه سخنانش گفت: «اينكه گفته مي‌شود اين واقعه يك ماجراجويي شخصي، داخلي يا احيانا عوامل بيرون از مدرسه بوده يا نه، بايد بگوييم مساله تحت بررسي دستگاه‌هاي اطلاعاتي است و نمي‌توان اظهارنظر قطعي كرد ولي مواردي پيدا نشده كه بتوان قاطعانه گفت مربوط به عامل مشخصي است.»
وزير كشور همچنين نتيجه‌اي كه از جلسه مشترك با «وزير آموزش و پرورش»، «مسوولان وزارت بهداشت، پدافند غيرعامل، دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و استانداران» داشت، ‌چند استان درگير را اين‌گونه بيان كرد كه بيشتر ناشي از «استرس و نگراني» بوده است: «بيش از 90 درصد از آنچه تحت عنوان عارضه براي فرزندان عزيزمان بود، عوامل خارجي نبوده و بيشتر استرس و نگراني‌هايي بوده كه بر اثر طرح اين موضوع پيش آمده بود.»

اگر اين اتفاق براي دختر شما مي‌افتاد چه كاري مي‌كرديد؟
در همين حال روز گذشته سريال مسموميت دانش‌آموزان دختر در صحن مجلس مورد مناقشه برخي نمايندگان قرار گرفت؛ مرتضي محمودوند، نماينده خرم‌آباد و چگني در تذكري گفت كه «دختربچه‌هاي مظلوم و معصوم در دبستان‌ها در حال پرپر شدن هستند. چه كسي پاسخگو است؟ چرا فقط تمركز روي بودجه است؟ ما امروز مشكل امنيتي داريم...اگر دختر خود شما بود نيز اين‌گونه رفتار مي‌كرديد؟ چرا بايد مجلس هيچ واكنشي به اين موضوع نشان ندهد.» با پايان اين تذكر، «محمدتقي نقدعلي» از نمايندگان تندروي مجلس مقابل محمودوند قرار گرفت و درباره موضوع تذ  كر او سخناني خطاب به محمودوند بيان كرد؛ مشخص نيست نقدعلي به محمودوند چه گفته كه نماينده خرم‌آباد با صداي بلند رو به نماينده خميني‌شهر گفت: «شما كه معلم اخلاق هستيد اگر اين اتفاق براي دختر شما مي‌افتاد چه كاري مي‌كرديد؟» او در حال ادامه دادن سخنانش بود كه تعدادي از نمايندگان اطراف او تجمع كردند و سعي در آرام كردن او داشتند. 

انتقاد نايب‌رييس فراكسيون انقلاب مجلس از ضعف در اشراف اطلاعاتي 
محسن پيرهادي، نايب‌رييس فراكسيون انقلاب مجلس، در نوشته‌اي با انتقاد از دستگاه‌هاي امنيتي، تاكيد كرد كه «اشراف اطلاعاتي روي پروژه ناامن‌سازي در مدارس ضعيف بوده و بايد جدي‌تر پيگيري شود. برخي مسوولان در پيگيري و برخورد با عوامل برهم زننده امنيت دانش‌آموزان در مدارس كوتاهي كردند و شكل‌گيري احساس ناامني ميان دانش‌آموزان و والدين غيرقابل تحمل است و بايد سريعا مورد توجه و رسيدگي قرار گيرد.» نماينده تهران در اين متن كه در اختيار «ايسنا» قرار داده، نوشته: «استمرار و تكرار اين حادثه ... زيبنده كشور نيست.» او در بخش ديگري از اين نوشته، باز هم از نحوه برخورد با سريال مسموميت‌ها انتقاد كرده است: «علل درنگ، ورود ضعيف و عدم پرداختن جدي مسوولان ذي‌ربط به اين موضوع بايد بررسي شود، بايد روشن شود كه چرا اتفاق تكرارشونده‌اي كه هم جان و سلامت دختران سرزمين‌مان و هم امنيت كشور را نشانه گرفته، در گزارشات اوليه جدي تلقي نشده است؟»
در حالي كه طبق اخبار رسانه‌ها نخستين مورد از مسموميت در مدارس نهم آذرماه منتشر شده، پيرهادي نوشته: «قريب به دو ماه از ثبت اولين گزارش بروز مسموميت در مدارس دخترانه قم مي‌گذرد، تكرار حادثه و استمرار مسموميت دختران دانش‌آموز به چند شهر ديگر از جمله بروجرد و شهر پرديس در روزهاي اخير هرگونه شائبه در مورد غير عمدي بودن آن را رد كرده است.»
او پيگيري سريال مسموميت‌ها از سوي «دولت، مجلس، دادستاني، نهادهاي امنيتي و فراجا» را نشانه «جديت» دستگاه‌هاي «نظارتي– امنيتي و انتظامي و قضايي» در اين خصوص دانسته است، اما در عين حال گفته كه «اطلاع‌رساني دقيق و به موقع در مورد اين موضوع به مردم مي‌تواند هم در آگاه‌سازي جامعه و هم در رفع نگراني خانواده‌هايي كه با اين معضل دست به گريبان شده‌اند يا حتي احتمال مي‌دهند فرزندان‌شان مورد آسيب قرار گيرند، اقدامي ضروري است.»

دشمن مانند هواپيماي اوكرايني مي‌خواهد موج‌سواري كند!
نايب‌رييس فراكسيون انقلاب تاكيد كرده «هر لحظه درنگ در داخل براي گفت‌وگو با مردم در اين موضوع، ميدان دادن به جمع متكثر و متعدد در خارج‌نشين است كه سعي در ناراضي‌تراشي در داخل كشور را دارند.»
او با نمونه آوردن از برخي حوادث نظير «سقوط هواپيماي اوكرايني و ماجراي فوت مهسا اميني» نوشته كه اين حوادث نشان داده‌اند، «استراتژي معاندان نظام استفاده از هر سوژه‌اي براي موج‌سواري در جهت دشمني و عمليات رسانه‌اي در كشور است، به همين دليل فرصت‌گيري از آنها در حفط وحدت و انسجام ملي اصلي اساسي است.»

سرعت گرفتن صدور دستورات
چهارشنبه كه سريال مسموميت‌ها سرعت گرفت، صدور دستور بابت پيگيري از سوي مقامات رسمي هم سرعت گرفت؛ با اين وجود لااقل پنجشنبه و جمعه به خاطر تعطيلي مدارس، خبري از قسمت بعدي اين سريال نيست، اما بايد منتظر ماند و ديد در اين دو روز چه اقداماتي براي شنبه بدون مسموميت صورت مي‌گيرد.