اگر بازيكنان استقلال خيلي ناراحت هستند يك ميليارد از قراردادشان را به استراماچوني بدهند!

روزبه دلاور 
در شرايطي كه استقلالي‌ها مي‌توانستند با برد مقابل نساجي فاصله امتيازي شان با صدر جدول را كم كنند اين اتفاق رخ نداد و شاگردان ساپينتو در حالي كه با يك گل از حريف پيش بودند در نهايت با يك امتياز قائمشهر را ترك كردند. اما پس از بازي بازيكنان استقلال در مصاحبه با خبرنگاران درخواست كردند مطالبات استراماچوني، مربي پيشين اين تيم هرچه سريع‌تر پرداخت شود. صحبت‌هايي كه بسياري از هواداران استقلال را برآشفته كرد و استقلالي‌ها در فضاي مجازي به فتح‌الله‌زاده تاختند. آنها اعتقاد داشتند با صحبت‌هاي مديرعامل در شب قبل از بازي تمركز بازيكنان برهم خورده و بازيكنان هم با صحبت‌هاي غيرفني در ميكسدزون وطني ثابت كردند بيشتر تمركزشان روي طلب استراماچوني بود تا بازي فوتبال! با اين حال، هنوز هم فاصله امتيازي استقلال با صدر زياد نيست و اين تيم در بازي‌هاي پيش رو چشم انتظار لغزش احتمالي سپاهان و پرسپوليس خواهد بود. به بهانه بازي استقلال با نساجي و همين ‌طور وضعيت تيم ملي با حسن روشن، يكي از پيشكسوتان بزرگ فوتبال ايران و استقلال گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
  ‌نظر شما درباره بازي استقلال با نساجي چيست؟ 
باور كنيد بازي را نديدم! 
 ‌چرا ؟! 
به عنوان يك هوادار تماشاي بازي اين تيم به من مربوط مي‌شود اما از بس اين تيم مشكلات دارد وقتي نگاه كنم بايد مشكلات را بگويم و وقتي مشكلات اين تيم را مي‌گويم بعضي‌ها ناراحت مي‌شوند.‌ 
 ‌علت حواشي به وجود آمده پيرامون باشگاه استقلال چيست؟ 
بي‌برنامگي‌هاي باشگاه باعث شده مردم در كوچه و خيابان‌ها از ما گله مي‌كنند. ما نه سر پياز هستيم نه ته پياز اما بايد جواب مردم را بدهيم! اما وقتي كه چيزي نمي‌دانيم چه بايد گفت؟ 
 ‌بدهي استقلال به استراماچوني گريبانگير اين تيم شده بيشتر حواشي هم پيرامون همين موضوع است. 
مي‌داني چرا فقط اين دو باشگاه (پرسپوليس و استقلال) تا اين حد بدهي دارند؟ چون بخور بخور در اين دو باشگاه هست. اما جوابش را ما بايد بدهيم! 
 ‌هواداران استقلال بايد بدانند چه كساني مقصر وضعيت فعلي تيم‌شان هستند. 
آن مديري كه با استراماچوني قرارداد بست بايد جوابگو باشد نه آجرلو و نه فتح‌الله‌زاده. بايد او را بياورند و بپرسند تو با اين مربي قراردادی را با اين مبلغ بستي چرا كار را به جايي رساندي تا اين مبلغ به 10 برابر برسد؟ اينها يا رفيق آقايان هستند يا پارتي دارند و نبايد بازخواست شوند حالا اين وسط هوادار بيچاره و منِ بيچاره‌تر بايد چكار كنيم؟ 
 ‌نگراني از اين بدهي كار را به جايي رسانده كه بازيكنان استقلال هم درخواست كردند تا هر چه سريع‌تر اين پول پرداخت شود. 
به آنها مربوط نيست! اگر خيلي به فكر بدهي هستند بيايند از قرارداد ميلياردي كه بسته‌اند نفري يك ميليارد بدهند تا بدهي استرا پرداخت شود. بازيكن بايد بازي خود را انجام بدهد و پول قرارداد خودش را ‌بگيرد. نبايد به اين مسائل وارد شوند و پس فردا براي بازي ديگر دوباره به مشكل بخورند.
 ‌از نظر شما اين مشكل چطور بايد حل شود؟ 
فتح‌الله‌زاده بيايد بگويد اين بدهي را كي به وجود آورده و يقه‌اش را بگيرند. هر مديري مي‌آيد از اين بدهي حرف مي‌زند. مديران استقلال بهتر است قراردادي با بازيكنان نبندند و تيم اميد را راهي مسابقات كنند و به مردم بگويند بدهكاريم و تيم اميد ما نه اول مي‌شود و نه آخر اين كار را انجام بدهند تا خيال مردم هم راحت شود! با اين وضعيت، استرا هم نشسته در خانه‌اش مبلغ طلبش دو برابر مي‌شود. آقايان سرشان را مثل كبك سرشان را توي برف كردند اما فيفا از تمام اتفاقات فوتبال ما خبر دارد.
 ‌بازي با نساجي را كه نديديد، به لحاظ فني عملكرد استقلال در فصل جاري را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 
اين مربي كه آمد، گفتم اجازه بدهيد سه، چهار هفته بگذرد تيم را بشناسد اما ديديم يامگا كه پارسال يكي از نقش اصلي قهرماني را داشت در دفاع راست استفاده مي‌كند. يامگا زحمتكش‌ترين بازيكن استقلال است كه هم گلزن است و هم دفاع رقبا را برهم مي‌زند؛ اما مي‌بينيم در دفاع راست بازي مي‌كند‌. سايپنتو به لحاظ فني هنوز تيمش را نشناحته و به لحاظ اخلاقي مثل دلقك رفتار مي‌كند! در تيم‌هاي بزرگ مثل استقلال نبايد رفتار زشت داشت. 
 ‌ساپينتو بعد از بازي با نساجي يك جر و بحثي هم با هواداران داشت. 
او ديوانه است! وقتي در تلويزيون به ما مي‌گويد اينجا جنگل است و شما هم حيوان هيچ كي از او نپرسيد چرا اين حرف را زدي؟ فدراسيون و باشگاه هيچ عكس‌العملي نشان نداد البته من جوابش را دادم.
 ‌نظر شما درباره ساير مدعيان قهرماني در اين فصل چيست؟ 
بازي‌ها را زياد نمي‌بينم اما يكي، دو بازي از سپاهان ديدم به نظرم خوب كار مي‌كنند. استقلال هم چند بازي برنده شد به دليل ثبات بود و تغييري در تركيب نداشت. شنيدم بعد از چند برد ساپينتو گفته بود من اعتقادي به تركيب ثابت ندارم كه اين هم مساله‌اي است! ساپينتو اگر خداي مربيگري بود به لحاظ اخلاقي به درد استقلال نمي‌خورد. در تيم‌هاي شناخته شده مثل پرسپوليس و استقلال بايد اخلاق را لحاظ كرد.
 ‌نظر شما درباره كانديدهاي مربيگري در تيم ملي چيست؟ 
در تيم ملي ما هم لژيونر هستند و نياز به تمرين دادن ندارند با يك مربي بدنساز و يك مربي مثل مهاجراني يا فرگوسن كه مديريت كند. بهترين گزينه از نظر من حسين فركي است كه به من گفت انصراف داده‌.
 ‌ساير گزينه‌ها چطور؟ 
هر كي سرمربي تيم شود با اين شرايط بدبخت است! با اين حال قلعه‌نوعي گزينه خوبي مي‌تواند باشد چون حالا تجربه دارد با يك تمرين‌دهنده خارجي. تيم ملي نياز به آرامش دارد به جام جهاني صعود كرديم چون باقري و هاشميان به تيم آرامش مي‌دادند اما در جام جهاني مقابل امريكا از بس شلوغ كردند كه باختيم. درباره گزينه ديگر نكونام هم خوب است به شرطي كه سر او را نبرند! از هر مربي كه انتخاب شد بايد برنامه طولاني مدت بخواهند.

 ‌يحيي گل‌محمدي يا علي دايي نمي‌توانستند گزينه باشند؟ 
هر دو خوب هستند، علي دايي الان تجربه خوبي دارد اما زمان مربي تيم ملي شد كه نه تجربه داشت و نه فرصت لازم. اگر احترامي كه به خارجي‌ها مي‌گذارند به بچه‌هاي خودمان بگذارند، خيلي موفق‌تر مي‌شويم. همين بچه‌ها بازيكن درست كردند و به تيم ملي فرستادند بعد مربي خارجي مي‌گويد ما فوتبال نداريم، بازيكن نداريم. اما درباره نخواستن برنامه از اين دو به دليل سياسي هم بايد بگويم من سياسي نيستم و سياسي را به ث مي‌نويسم! به اين مسائل كاري ندارم اما مي‌گويم نبايد دخالت كنند. ببينيد فوتبال در دنيا رفته در سياست اما سياست نيامده به فوتبال! در ايران برعكس است. بزرگ‌ترين مشكل فوتبال ما اين است كه تصميم‌گيرندگانش فوتبالي نيستند اما بهتر است مثل آتاباي كه فوتبالي نبود بيايند كميته‌هايشان را قوي و فني كنند. فدراسيون نبايد همه كار را خودش انجام بدهد. در هيات فوتبال‌ها هم از فدراسيون الگو مي‌گيرند و هر كي پارتي بازي كند به هيات فوتبال مي‌رسد.