قطعا قوي‌ترين زن جهان خواهم شد

علي ولي‌اللهي
سه‌شنبه هفته گذشته و در اهواز فاطمه يوسفي وزنه‌بردار ملي‌پوش كشورمان موفق شد با بالا بردن 220 كيلوگرم در مجموع (92 كيلوگرم و 128 كيلوگرم دو ضرب) ضمن كسب مدال طلا عنوان قوي‌ترين زن ايران را نيز به خود اختصاص دهد. يوسفي در دسته 87+ كيلوگرم وزنه زد. اين وزنه‌بردار ايراني سال گذشته در مسابقات قهرماني آسيا به مقام پنجم دست پيدا كرده بود. درخشش و موفقيت‌هاي وزنه‌برداران زن ايراني در شرايطي است كه هنوز خيلي‌ها فكر مي‌كنند وزنه‌برداري يك رشته مردانه است و حتي برخي چهره‌هاي سرشناس مدعي شدند اين رشته به بدن زنان آسيب مي‌رساند. اما فاطمه يوسفي به عنوان قوي‌ترين زن ايران مي‌گويد هيچ مشكلي متوجه او نشده و در ادامه قصد دارد عنوان قوي‌ترين زن جهان را هم تصاحب كند. اين بانوي وزنه‌بردار اهل استان فارس معتقد است ژن زن ايراني ژن قدرتمندي است. گفت‌وگوي «اعتماد» با قوي‌ترين زن ايران را در ادامه مي‌خوانيد.
   خانم يوسفي از مسابقاتي كه اخيرا برگزار شد، بگوييد .
خدا را شكر سطح آمادگي بدنم بالا بود. ولي متاسفانه سطح كيفي ميزباني مسابقات خيلي پايين بود و اينكه شرايط خيلي بدي بود آنجا. من ركورد اصلي خودم را نتوانستم بزنم ولي خب با اختلاف خيلي زيادي اول شدم.
   يعني ميزباني اهواز بد بود؟
بله، هم از لحاظ امكانات و هم از لحاظ تغذيه شرايط خوبي نداشت.


   با مسوولان فدراسيون اين مساله را مطرح كرديد؟
با مسوولان هيات وزنه‌برداري استان صحبت كردم. ولي گفتند به هر حال ميزباني اين شكلي است. بعد از سه، چهار سال مسابقات برگزار شد و بالاخره كم و كاستي‌هايي وجود دارد.
   كيفيت فني مسابقات چطور بود؟
رقابت‌ها بعد از سه سال كه مسابقه‌اي برگزار نشده بود به انجام رسيد و به اين نسبت توقف، شرايط خيلي خوبي داشت. من خودم را مقايسه نمي‌كنم با ديگران. ولي در وزن من ۱۶ نفر بودند كه رقابت‌شان با يكديگر رقابت خوبي بود. همه براي اين آمده بودند كه بتوانند امتياز جمع كنند و براي مسابقات بعدي بيايند روي سكو. خيلي بچه‌ها در رقابت‌ بودند با هم. 
   از وزنه‌برداري در استان فارس كه استان خودتان است، بگوييد. از لحاظ امكانات و...
در استان فارس من سالن براي تمرين ندارم. من در محل خصوصي خودم تمرين مي‌كنم. بچه‌هاي ديگر هم بيشتر بچه‌هاي مرودشت هستند كه در استان فعال هستند و در شيراز هم افرادي هستند كه آنها هم در محل‌هاي خصوصي خودشان تمرين مي‌كنند. ولي من خودم در مكان خصوصي تمرين مي‌كنم و سالني در اختيار من از طرف هيات نيست. 
   شما از هيات وزنه‌برداري يا ساير مقامات درخواست كرديد؟
يكي، دو بار جلسه گرفتم و با آنها صحبت كردم ولي متاسفانه در اختيارم قرار نمي‌دهند. 
   قوي‌ترين زن ايران بودن چه معنايي براي شما دارد؟
قطعا به اين فكر مي‌كردم. سه، چهار سال پيش ذهنم نسبت به اين موضوع درگير بود و الان نتيجه‌اش را گرفتم. الان هم به اين فكر مي‌كنم كه يك روزي قوي‌ترين زن جهان بشوم و به اين مساله قطعا مي‌رسم. 
   اينكه مي‌گوييد مي‌خواهيد قوي‌ترين زن جهان باشيد بسيار جالب است. آيا در مسابقات بين‌المللي كه شركت مي‌كنيد اين حس را داريد كه بتوانيد رقبا را پشت سر بگذاريد؟
آخرين مسابقه‌ بين‌المللي كه شركت كردم تقريبا ۳ ماه پيش بود و مسابقات آسيايي بحرين. در آن مسابقات سطح رقابت‌ها خيلي بالا بود. ديدن قهرمانان از نزديك براي من خيلي خوشحال‌كننده بود. تجريبات‌شان را از نزديك مي‌ديدم. تمرينات‌شان را از نزديك مي‌ديدم و لذت مي‌بردم و در عين حال فهميدم كه صد درصد به سطح آنها خواهم رسيد. 
   يعني اين فاصله پر مي‌شود؟
بله حتما، شايد آنها در 10 سال به آن ركوردها رسيدند ولي زنان ايراني چون ژن قوي دارند در كمتر از 10 سال به آن ركوردها خواهند رسيد. 
   بخشي از رسيدن به اين هدف مربوط به شما و تلاش خودتان است. بخش ديگر مربوط مي‌شود به حمايت‌هاي فدراسيون و وزارت ورزش و... آيا اين حمايت مخصوصا حمايت مالي از شما صورت مي‌گيرد؟
فدراسيون تا زماني كه در اردو هستم حمايت مي‌كنند و بابت اين من از آنها ممنونم. ولي در استان كه هستم ديگر حمايتي نمي‌شوم. با هزينه شخصي خودم كارهايم را انجام مي‌دهم و تمريناتم را دنبال مي‌كنم. تا زماني كه با فدراسيون در ارتباط هستم حمايت انجام مي‌شود. 
   با آن كمكي كه فدراسيون مي‌كند امورات شما مي‌گذرد؟
حقيقتا    نه! گفتم من بخشي از هزينه‌ها را به صورت شخصي پرداخت مي‌كنم.
   تا چند سال پيش در سطح جامعه ديدگاه منفي در مورد وزنه‌برداري زنان وجود داشت. اما با آمدن شما و ساير قهرمان‌ها و افتخاراتي كه كسب كرديد اين روند بهتر شد. آيا خود شما اين احساس را داريد كه ديدگاه‌ها به وزنه‌برداري زنان بهتر شده؟
 بله، شرايط نسبت به قبل خيلي بهتر شده است. ديد مردم نسبت به وزنه‌برداري زنان تغيير كرده است. ولي مي‌خواهم بگويم وزنه‌برداري واقعا آن‌طور كه خيلي از مردم به آن نگاه مي‌كنند، نيست. مردم اكثرا فكر مي‌كنند وزنه‌برداري يك رشته مردانه و قدرتي است. ولي اين‌طور نيست. در وزنه‌برداري تكنيك خيلي مهم است. سرعت خيلي مهم است. اين رشته واقعا جذاب و دوست‌داشتني است. هر كس كه وارد اين رشته مي‌شود قبل از قدرت بدني بايد اين رشته را خيلي دوست داشته باشد تا بتواند در آن فعاليت كند. اين رشته ظرافت‌هاي خاص خودش را دارد. 
   برخي چهره‌هاي سرشناس هم مدعي شدند وزنه‌برداري زنان مشكل پزشكي ايجاد مي‌كند!
اصلا اين شكلي نيست. الان خود من در سطح حرفه‌اي دارم فعاليت مي‌كنم و اصلا چنين چيزي وجود ندارد. وزنه‌برداري همان‌طور كه گفتم خيلي رشته جذابي است.
   سال گذشته خانمي در آذربايجان كه موفق شده بود تريلي را به دنبال خود بكشد، در مورد ايشان گفته شد قوي‌ترين زن ايران است. خود شما فكر مي‌كنيد قوي‌ترين زن ايران بايد به چه شكل انتخاب شود؟
توي اين‌جور مسائل بايد رشته‌هاي ورزشي حرفه‌اي مخصوصا رشته المپيكي را در نظر گرفت. اينكه قوي‌ترين زن ايران چه كسي هست بايد از اين طريق مشخص شود. فكر نكنم كشيدن كاميون رشته المپيكي باشد. وزنه‌برداري رشته‌اي است كه قدرت در آن خيلي مهم است. شما به عنوان ورزشكار اين رشته قدرت خود را با يك جسم بي‌جان مقايسه مي‌كني. با آهن سرد مبارزه مي‌كني. اين دقيقا خودش را نشان مي‌دهد كه چه قدرتي پشت آن است. 
   از مسابقات پيش‌رو در سال بعد بگوييد.
مسابقات قهرماني آسيا را داريم در ارديبهشت ماه. بازي‌هاي آسيايي هم در تابستان است كه زمانش مشخص نيست. ديگر توكل به خدا بتوانيم ركوردهاي خوبي در آن مسابقات به جا بگذاريم.
   روند گرفتن سهميه در المپيك ۲۰۲۴ به چه صورت است؟
خيلي تلاش مي‌كنم. خيلي سعي خواهم كرد به آن مسابقات برسم. ولي اگر يك درصد نشد به اين مسابقات برسم براي المپيك بعدي صد درصد خواهم رسيد.
   در مورد مسير به دست آوردن رنكينگ مورد نظر كار به چه شكلي است؟
مسابقات شروع شده است. از رقابت‌هاي جهاني كلمبيا استارت خورده است. ديگر من بايد در حداقل ۳ مسابقه بين‌المللي شركت كنم تا امتيازات را جمع كنم. 
   قوي‌ترين زن ايران براي دختران ايراني چه پيامي دارد؟
حرف من براي آنها اين است كه تلاش كنند و تلاش كنند! تلاش كنند حتي اگر نشد و زمين خوردند و جا ماندند باز هم تلاش كنند و قطعا به آن هدفي كه دارند، مي‌رسند.