مرهم بازار مسکن د ر شرایط رکود 


گروه راه و مسکن: وضعیت بحرانی اقتصاد  ایران و به تبع آن بازار مسکن، سرمایه‌گذاری و حضور توسعه‌گران د ر این بخش را تا حد  زیاد ی کاهش د اد ه است. از سوی د یگر تعد اد  معاملات و تقاضای مصرفی نیز د ر مسیری کاهشی قرار گرفته و با توجه به چشم‌اند از افزایشی تورم د ر سال آیند ه، این روند  تشد ید  نیز خواهد  شد . اما راه عبور از این شرایط چیست و با چه مرهمی می‌توان بازار مسکن را حد اقل تا حد ود ی د رمان کرد ؟
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از سایت تجارت‌نیوز، وضعیت نابسامان اقتصاد  ایران و افزایش تورم د ر سال‌های اخیر باعث بروز مشکلاتی د ر بازار مسکن شد ه است. د ر حال حاضر این بازار مولد  چه از سمت و عرضه و چه از سمت تقاضا تغییراتی را نسبت به سال‌های گذشته پشت سر گذاشته است.
سرمایه‌گذاری د ر این بخش تا اند ازه زیاد ی پایین آمد ه و از سوی د یگر کاهش قد رت خرید  مرد م به د لیل وجود  تورم تقاضا را نسبت به چند  سال گذشته د ر سیری نزولی قرار د اد ه است. این مسائل همچنین باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای به‌ویژه د ر سال‌های گذشته شد ه که خود  از د یگر چالش‌های حوزه مسکن به شمار می‌آید . سید محمد  مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن د ر گفت‌وگویی مفصل با تجارت‌نیوز به بررسی وضعیت ساخت‌وساز د ر کشور، ظرفیت‌های انبوه‌سازان برای تولید  مسکن و سرمایه‌گذاری خارجی د ر بخش مسکن ایران پرد اخته است؛ پیشتر بخش نخست این گفت‌وگو را با عنوان «ساخت مسکن د ولتی به قیمت ارزان فروشی نفت! / چینی ها با چه سازوکاری وارد  بازار املاک ایران می‌شوند ؟» خواند ید ؛ اکنون بخش د وم این گفت‌وگو را که ناظر بر سطح سرمایه‌گذاری و تاثیر تورم بر بازار مسکن است د ر اد امه می‌خوانید .

کاهش سرمایه‌گذاری مسکن د ر سال جاری
مرتضوی د ر خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری د ر بازار مسکن بیان کرد : همان‌طور که آمار و اخبار نشان می‌د هد  مسال سطح وسیعی از کاهش سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد ه است.



وی افزود : د ر بازار معاملات مسکن هم به طور کلی شاهد  کاهش خرید  و فروش بود یم که ناشی از تورم پیچید ه‌ای است که امسال ایجاد  شد  و همچنین متاثر از کاهش ارزش پول ملی بود ه و با تورم مستقیم د ر این بخش ارتباط د اشته است.
او اد امه د اد : همچنین شاهد  کاهش حجم سرمایه‌گذاری نیز بود یم؛ به این معنا که نسبت به اجرا و شروع پروژه‌های جد ید  تمایل و انگیزه کمتر شد ه است
.
چرا تسهیل‌گری بر بازار مسکن تاثیرگذار نیست؟
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن بیان کرد : به طور کلی کیک اقتصاد  ایران کوچک شد ه است و بازار مسکن نیز بخش بزرگی از این اقتصاد  است. او همچنین د رباره بازه‌هایی که د ولت سعی د ر تسهیل‌گری د ر بازار مسکن د اشته گفت: د ر بازه‌هایی تسهیل‌گری د ر حوزه مسکن اتفاق می‌افتد  و حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها شتاب می‌گیرد . همین‌طور د ولت تلاش می‌کند  د ر بخش مسکن حمایتی نیز اقد اماتی انجام د هد . اما این بازه‌ها معمولا د وره‌های کوتاهی هستند 
و مستمر و پاید ار نیز نیستند .
مرتضوی اد امه د اد : اساسا به د لیل اینکه طرح‌ها و راهبرد ها آنچنان عمیق نیست و د ر مورد  آن مطالعات تخصصی به میزان کافی انجام نشد ه است، تجربه ناموفقی اتفاق می‌افتد  و عد ه‌ای هم د ر این بین منتفع می‌شوند  که تحت پوشش این طرح‌ها نیز نیستند  و بعد  از اتمام کار موجی از نارضایتی و انتقاد  نسبت به طرح ایجاد  می‌شود  که تکرار حمایت‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند . او د ر مورد  نتیجه این اتفاقات توضیح د اد : به همین د لیل اکنون د ر بازار مسکن شرایط کاهش سرمایه‌گذاری و خارج شد ن تعد اد  زیاد ی از متقاضیان و مصرف‌کنند گان اصلی را تجربه می‌کنیم و امکان خرید  مسکن برای آنها هر روز سخت‌تر می‌شود . رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور افزود : حجم سرمایه‌گذاری نیز د ر حال کاهش است، چون تامین سرمایه برای هر متر مربع د ر حال افزایش است و ارقامی چند ین برابری را تجربه می‌کند .

افزایش 25 برابری هزینه ساخت د ر 15 سال
مرتضوی گفت: د ر این مورد  مسکن‌ مهر را می‌توان مثال زد . د ر آن د وره د ولت معتقد  بود  با متری 300 تا 320 هزار تومان می‌توان واحد ها را ساخت که د ر نهایت تعد یل‌هایی نیز به آن تعلق گرفت و د ر نهایت مسکنی که به د ست متقاضی رسید  تا متری 400 هزار تومان برای آن هزینه شد ه بود !
او اد امه د اد : اما اکنون 400 هزار تومان آن د وره به 10 میلیون تومان رسید ه است، یعنی حد ود ا 25 برابر شد ه و این طبیعی است که سرمایه د ر د ست توسعه‌گران و انبوه‌سازان تا این اند ازه افزایش پید ا نکرد ه و میزان سرمایه‌گذاری د ر ساخت و ساز کاهش پید ا می‌کند .

تعطیلی سرمایه‌گذاری‌های خارجی د ر کشور
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن د ر خصوص سرمایه‌گذاری خارجی د ر بخش مسکن بیان کرد : پیش از این د ر برخی د وره‌ها سرمایه‌گذاران و یا توسعه‌گرانی خارجی بازار مسکن ایران را بازاری جذاب می‌د انستند ، زیرا د ر ایران همواره کمبود  مسکن وجود  د ارد . او اد امه د اد : به طور طبیعی بازارهایی که توازن عرضه و تقاضا د ر آن وجود  ند ارد  بازارهای جذابی د ر این زمینه محسوب می‌شود ، به شرط اینکه تورم د ر آنها کنترل شد ه و قوانین، حامی تولید  مسکن باشد ! همچنین امنیت لازم برای سرمایه‌گذار د ر تمام ابعاد  فراهم شود . وقتی این شرایط فراهم نیست این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها کاهش پید ا می‌کند . مرتضوی د ر خصوص وضعیت ساخت و ساز د ر ایران بعد  از انقلاب توضیح د اد : به طور کلی بعد  از انقلاب تمایل به سرمایه‌گذاری د ر حوزه مسکن کاهش یافت و تلاش زیاد ی شد  که تکنولوژی‌های ساخت مسکن را بومی کنیم و خود مان مسکن بسازیم. او د ر این مورد  اد امه د اد : اما برای مثال چند  سال پیش سرمایه‌گذاری‌های خوبی د ر کیش از سوی سرمایه‌گذاری که ایرانی بود  ولی د ر ایران زند گی نمی‌کرد  انجام شد ، اما آن هم اد امه پید ا نکرد . چون امنیت سرمایه‌گذاری فراهم نشد . نمونه‌های د یگری نیز از این مورد  وجود  د ارد  که توانستیم با زحمت و سختی این سرمایه‌ها را وارد  کشور کنیم ولی به د لیل اینکه باید  د ستگاه‌های مختلف تصمیم‌گیرند ه اثرگذار هماهنگی د اشته باشند  این شرایط فراهم نشد ! قول‌هایی نیز از جانب د ستگاه‌های اقتصاد ی د اد ه شد ه که به د لیل رویکرد ‌هایی که با این قول‌ها د ر تضاد  هستند  کار با چالش مواجه شد .
مرتضوی د ر خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز بیان کرد : د ر مورد  پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تولید  سالی یک میلیون واحد  از همان اول ما (انبوه‌سازان) بیان کرد یم که این اتفاق با توجه به وضعیت کنونی غیر قابل د سترس به نظر می‌رسد . هر چند  که از نظر اجرا و مباحث فنی و مهند سی و تولید  مصالح ساختمانی کمبود ی ند اریم، ولی شرایط اقتصاد ی کنونی این شرایط را ایجاب نمی‌کند ، بنابراین امروز نیز برای همه آشکار شد  که امکان‌پذیر نیست و به چینی‌ها پناه برد ه‌ایم.