دولت نتانیاهو دست به دامن پلیس ضد شورش شد

  تداوم تظاهرات چند صد هزار نفری روز شنبه معترضان به کابینه نتانیاهو تا بامداد یک‌شنبه، پلیس این رژیم را در شرایطی قرار داد که به سرکوب روی آورد. سازمان‌دهندگان تظاهرات، شمار شرکت‌کنندگان را حدود ۴۰۰هزار نفر در مناطق مختلف فلسطین اشغالی برآورد کردند که نیمی از آن‌ها فقط در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند. بلافاصله پس از انتشار این خبر، پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با استفاده از نیرو‌های امنیتی اسب‌سوار، ضد شورش و خودرو‌های آب‌پاش در حال متفرق کردن معترضان در تل‌آویو است. سخنگوی پلیس تل‌آویو نیز گفت از این تجهیزات و نیرو‌های ضدشورش برای باز کردن بزرگراه آیالون که تظاهرات‌کنندگان آن را مسدود کرده بود، استفاده می‌کند. گزارش‌ها حاکی از این است که پلیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی شماری از تظاهرات‌کنندگان را به‌دلیل اقدامات غیرقانونی علیه نیرو‌های امنیتی بازداشت کرده است.
عذرخواهی نمی‌کنم
این تحولات در شرایطی رخ داد که ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از اتاق فرماندهی پلیس از موضع حق به جانب، انگشت اتهام را به سمت معترضان گرفت و گفت: «آن‌ها فریاد می‌زنند، پس بگذارید به فریاد زدن ادامه دهند. من برای اجرای سیاستم به اینجا آمدم و قصد عذرخواهی ندارم و اکنون همه چیز همانطور که باید پیش می‌رود.» وی افزود: «هر کسی که تحریک کند، جاده‌ها را ببندد، و به پلیس حمله کند، ما با او با شدید‌ترین مجازات موجود در قانون برخورد خواهیم کرد. من از تلاش‌های کوبی شبتای، کمیسر پلیس که بر اجرای سیاست‌های من تأکید دارد، بسیار قدردانی می‌کنم.» با این حال، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، برخلاف دستورات بن‌گویر، کوبی شبتای به معترضان اجازه داد چهارراه ایالون در مرکز تل‌آویو را ببندند.
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به‌شدت به بن‌گویر تاخت و گفت: «بن‌گویر، این دلقک خطرناک به تحریک به خشونت ادامه می‌دهد. قبلاً پیش نیامده بود که وزیری به صورت علنی به درگیری میان پلیس و مردم تحریک کند.» با این حال، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که به نابودی روستای «حواره» در کرانه باختری تهدید کرده بود، از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و آن را «یک لغزش زبانی» توصیف کرد. اسموتریچ گفت که در انتخاب کلماتش در حین صحبت درباره حواره دچار اشتباه شده است. این وزیر صهیونیست همچنین این موضوع را که وی حمله شهرک‌نشینان به حواره و آتش زدن خانه‌ها و خودرو‌های فلسطینیان را «تروریسم» خوانده، تکذیب کرد و گفت: «گرچه یورش به حواره در نابلس یک جنایت خطرناک بوده، اما تروریسم نیست.» لاپید او را هم در شبکه اجتماعی توئیتر هدف انتقاد قرار داد و نوشت: «اسموتریچ یک دروغگوزاده است که به کمپین دروغگویی خود ادامه می‌دهد. او این بار در یک برنامه تلویزیونی گفت که من از کارخانه‌داران خواسته‌ام کارخانه‌های خود را از اسرائیل خارج کنند.» وی ادامه داد: «چنین بحثی نبوده است، این یک دروغ نسنجیده از یک دروغگو است. اگر سندی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه من این را گفته‌ام، از او می‌خواهم از من شکایت کند. چرا (اسموتریچ) دروغ می‌گوید؟ چون می‌داند که به سمت نابودی اقتصاد سوق می‌دهد.»


صهیونیست‌ها درصدد تخریب امنیت روانی فلسطینیان
اگرچه اسموتریچ به ظاهر، مواضع خود را تعدیل کرده است، اما شواهد حاکی از آن است که نیرو‌های اشغالگر طی یک ماه گذشته ۴۱تأسیسات را در قدس اشغالی تخریب و منهدم کردند و سه عملیات حفاری و تسطیح زمین نیز انجام شد. شش محله در سلوان به بهانه ساخت و ساز بدون مجوز تهدید به تخریب یا تخلیه ساکنان آن به نفع انجمن‌های شهرک‌نشینان شده‌اند. فخری ابودیاب، عضو کمیته دفاع از زمین‌ها و اموال سلوان با اعلام اینکه تندرو‌ترین دولت اشغالگر اولویت خود را مبارزه با حضور اعراب و فلسطینی‌ها در قدس قرار داده، گفت: «اشغالگران فشار بیشتری بر مردم قدس وارد می‌کنند، مجازات‌های جمعی را علیه آن‌ها اعمال می‌کنند و تلاش می‌کنند قدرت آن‌ها را به عنوان ابزاری بازدارنده از بین ببرند.» وی افزود: «این دولت حضور اعراب در قدس را بمب ساعتی می‌داند، از این رو به هر طریقی دست به مبارزه با مردم قدس در تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها زده و آن‌ها را به بلاتکلیفی آینده مشغول کرده و مردم را با تبعید و تخریب به مهاجرت از قدس مجبور می‌کند.»
ابودیاب تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی درصدد است امنیت روانی و اجتماعی خانواده‌ها از دست برود، به ویژه زمانی که با تخریب یا اخراج شهروندان از اماکن مسکونی مستقیماً یا با تخریب اماکن تجاری و از دست رفتن منابع امرار معاش و رزق و روزی خانواده‌های‌شان با آن‌ها مقابله می‌شود.» وی تأکید کرد آنچه در قدس رخ می‌دهد، جنگ علیه حضور فلسطینی‌ها، اعراب مسلمان و از طریق همه ابزار‌های موجود است. این جنگ دیگر خانه‌های پراکنده را هدف قرار نمی‌دهد بلکه محله‌هایی به بهانه ساخت‌وساز غیرقانونی در معرض تخریب هستند و مقامات اشغالگر از دادن مجوز به خانه‌های اهالی قدس امتناع می‌کنند. ابودیاب اظهار داشت که اشغالگران برای تخریب و آوارگی گسترده قبل از ماه رمضان آماده می‌شوند، اما این اقدامات بعد از ماه رمضان اتفاق می‌افتد و همه این‌ها برای جلب رضایت شهرک‌نشینانی است که این دولت را انتخاب کردند.