رئیسی:ساخت ۲۳ هزار مسکن جلوه ارزشمند کمیته امداد است

به گزارش شهروند آنلاین،«سید ابراهیم رئیسی» روز یکشنبه در آیین واگذاری۲۳ هزار واحد مسکن به خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد سراسر کشور در پاستور، کلید ۲۳ هزار واحد مسکونی سراسر کشور را به شکل نمادین به این خانواده‌ها تحویل داد.

رئیس‌جمهوری طی سخنانی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: آنچه بر ذهن و قلم امام راحل جاری شد نهادی بسیار پرخیر و برکت را بنیان نهاد که منشاء خدمات زیادی برای مردم محروم و نیازمند کشور بوده است و امروز کمیته امداد امام بعد از ۴۵ سال کارنامه بسیار درخشان و قابل ارائه دارد.

رئیسی ادامه داد: کمک‌رسانی به نیازمندان و باز کردن گره از زندگی مردم نه فقط در حوزه مسکن، تحصیل و اشتغال آنها بلکه در تمامی شئون زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده و موجب رفع غم از چهره آنان شده است.

نهادهای مختلف برای حل مسأله مسکن بسیج شدند

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: امروز مردم بیشترین اعتماد را به این نهاد دارند و شاید اگر از مردم درباره کمیته امداد سؤال شود، از آن به‌عنوان نهادی پرثمر و اثرگذار و پر برکت یاد می‌شود.

رئیسی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس و کارکنان نهاد خدمتگذار کمیته امداد و تمام کسانی که تا امروز در این مجموعه فعالیت‌های متعددی برای رفع مشکلات و گره‌گشایی از مردم محروم داشتند و حتی کسانی که بی‌نام و نشان خدمت کردند، گفت: مسأله مسکن به‌عنوان بخش هزینه‌بری که بیشتری سهم را در سبد هزینه خانواده دارد همواره از دغدغه‌های دولت بوده و امروز نهادهای مختلفی بسیج شده‌اند تا مسأله مسکن را حل کنند. همه با محوریت کمیته امداد همکاری کردند تا لبخند را بر لب خانواده‌های فاقد مسکن بنشانند.

رئیس‌جمهوری مردمی‌سازی و همراهی نهادهای انقلابی با دولت را ارزشمند خواند و گفت: ساخت مسکن کاری است که مردمی‌سازی شده و خَیّرین وارد این عرصه شده‌اند؛ کمیته امداد هم از نهادهای بسیار موفق است که می‌تواند خَیّرین و گروه‌های جهادی را که از افتخارات کشورند، جذب کند.

او افزود: با ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی در اوایل انقلاب، حرکت جهادی در کشور کُند و تعطیل نشد و اگرچه جهاد سازندگی در کشور ادامه حیات نداد اما حرکت جهادی هرگز متوقف نشد و امروز دختران و پسران جهادی زیادی در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند؛ این‌هم به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری بود که همواره مُشوّقی بودند تا کارهای جهادی در کشور کمرنگ نشود و امروز حضور این عزیزان توانسته در کنار نهادهای انقلابی و دولت تأثیرگذار باشد که جای تقدیر دارد.

رئیسی با اشاره به گزارش مسئولان کمیته امداد ابراز امیدواری کرد، با اراده هیأت امنای کمیته امداد تا به‌صورت قطعی تا پایان سال ۱۴۰۲ فرد نیازمند یا مددجوی بی‌مسکن در روستاها نداشته باشیم و گفت که دولت هم همه مساعدت‌های لازم برای تأمین زمین و ارائه تسهیلات و اقدامات حمایتی را به عمل خواهد آورد.

او افزود: کمیته امداد همواره منشاء کارها و اقدامات بزرگی بوده و بعد از این هم همین‌طور خواهد بود؛ اینکه می‌گویم فقط مسأله مسکن نیست، به معنی آن است که در زمینه اشتغال هم از نهادهای بسیار موفق بوده و آمار اشتغالی که این مجموعه ایجاد کرده، ارزشمند است.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: تصور از کمیته امداد صرفاً پرداخت مستمری به خانواده‌ها نیست بلکه طرح خودکفایی در کمیته امداد از طرح‌های بسیار خوب است که خانواده‌ها بعد از مدتی خودکفا می‌شوند و روی پای خودشان می‌ایستند؛ این باید با اهتمام ویژه دنبال شود. اینکه خانواده‌های تحت‌پوشش استقلال مالی پیدا کنند و درآمد پایدار داشته باشند، ارزشمند است و ما خدمات کمیته و این رویکرد مؤثر را ارج می‌نهیم.

رئیسی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی و همکاری دیگر بخش‌های دولت و همچنین بانک‌ها برای تأمین مسکن در کشور، اظهار داشت: مسأله مسکن از مسائل بسیار ضروری است و خانواده‌هایی که فاقد مسکن هستند، از نداشتن آن رنج می‌برند. بخش قابل توجهی از هزینه زندگی برای همه خانواده‌ها مربوط به مسکن است و از این منظر، داشتن مسکن برای خانواده‌ها بسیار آرامش‌بخش است.

او خاطر نشان کرد: اینکه مکرر گفته‌ام باید یک میلیون مسکن ساخته شود، یک نگاه شخصی و فردی نیست و امروز کسی که از وضع کشور و نیاز کشور آگاه باشد می‌داند که ما باید سالانه یک میلیون مسکن در سنوات گذشته می‌ساختیم اما در دهه‌های گذشته این کار انجام نشد و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم که اکنون تبعات خود را نشان می‌دهد. ساخت مسکن به میزان نیاز در شهرها و روستاها و نیاز کشور، تکلیف قانونی است که در قانون جهش تولید مسکن بر آن تأکید شده و قابل تحقق است.

رئیسی ساخت ۲۳ هزار مسکن توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای نیازمندان را از جلوه‌های ارزشمند این نهاد دانست و با تأکید بر تداوم این روند، اضافه کرد: صاحبخانه شدن و سرپناه یافتن خانواده‌ها و عزیزانی که به نام حضرت بقیة‌الله‌الاعظم امروز صاحب مسکن شده‌اند، بسیار مسرت‌بخش است و شاید هیچ خبری برای من تا این اندازه خوشحال‌کننده نباشد که ببینم خانواده‌ای از خانه‌دار شدن خوشحال شده‌اند چرا که از همه هزینه‌های زندگی برایشان مهمتر و با اهمیت‌تر است.

رئیس‌جمهوری گفت: امیدوارم با استمداد از نام مبارک حضرت بقیةالله، عزیزان ما در کمیته امداد و نهادهای انقلاب اسلامی همت مضاعف کنند که برای افراد نیازمند و مددجویان عزیز و کسانی که چشم به این دولت و مسئولان دستگاه‌های مختلف در شهرها و روستاها دوخته‌اند تا برایشان مسکن تهیه کنند، این کار انجام شود؛ البته وقتی می‌گوییم مسکن ایجاد کنند یعنی زمین و تسهلات لازم را برای ساخت مسکن تأمین کنند تا این کار بزرگ با مشارکت و همراهی خود مردم عزیز و خَیّرین انجام شود.

رئیسی یادآور شد: دولت احساس می‌کند که باید حل مشکل اساسی مردم یعنی مسأله تأمین مسکن را با جدیت پیگیری کند و این کار را با همت انجام دهد؛ امیدواریم که همه مددجویان عزیز در کمیته امداد نه تنها در روستاها بلکه در شهرها هم بتوانند صاحب سرپناه شوند و مسکن مناسب را داشته باشند و این کار دور از نظر نیست و با همت همه بخش‌ها انجام می‌شود.

او تصریح کرد: من هر بار که خدمت مقام معظم رهبری گزارش می‌دهم فقط درباره دولت گزارش نمی‌دهم بلکه می‌گویم در بسیاری از کارها و خدماتی که انجام می‌شود، دولت و نهادها در کنار یکدیگر هستند و اینها از هم جدا نیستند. امروز همه ما یک آهنگ واحد داریم و آن، آهنگ خدمتگزاری به مردم و گره‌گشایی از کار مردم است که همه ما را برای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری و انجام خواست مردم کنار هم قرار داده است.

در این مراسم که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «سید مرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، «سید پرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سردار «محمد زهرایی» رئیس سازمان بسیج سازندگی و «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضور داشتند، رئیس بسیج سازندگی درباره مزایای تفاهمنامه ۴۰ هزار مسکن مددجویی روستایی گفت: ظرفیت‌سازی که در این تفاهم اتفاق افتاد بیش از منابعی بود که مصرف شد؛ یعنی با استفاده از ظرفیت و همکاری دیگر نهادها و خَیّرین خلق منابع شد و یک کار مردمی صورت گرفت.

سردار زهرایی افزود: از ۴۲ هزار گروه جهادی، سه هزار و ۵۰۰ گروه جهادی تخصصی عمرانی به‌صورت ثابت در این طرح فعال بودند که باعث کاهش هزینه‌ها شده است؛ بسیج و سپاه هم ماشین‌آلات و نیروهای متخصصی که داشتند پایِ کار آوردند که این طرح به سرانجام برسد.

او خاطر نشان کرد: از ۴۰ هزار طرح در یک سال، امروز نزدیک به ۱۰ هزار واحد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و کمک به کمیته امداد و نهادهای انقلابی و مردم به ویژه مددجویان را رسالت و وظیفه خود می‌دانیم و برای پیگیری نهضت ملی مسکن هم در زمینه ایجاد، راه‌اندازی و ساخت و تأمین مسکن در شهرهای کوچک و روستایی آمادگی همکاری با وزارت مسکن و بنیاد مسکن داریم./ایرنا

انتهای پیام