سیگنال نزولی در بازار طلا و ارز


گروه اقتصاد کلان: روز گذشته قیمت دلار به روند نزولی چند روز اخیر خود ادامه داد و وارد کانال 50 هزار تومان شد. به گزارش «تجارت»، به اعتقاد ناظران مهمترین عامل کاهش انتظارات قیمتی سفر گروسی رییس آژانس انرژی اتمی به تهران و دیدار با مقامات عالی ایران بود. اهمیت این سفر به این دلیل بود که بعد از مدت ها امیدواری ها به حصول توافق هسته ای میان ایران و غرب را زنده کرد. بنابراین مهمترین فاکتور تاثیرگذار کاهشی شدن قیمت ها در بازار ارز در این روزهای اخیر یک عامل غیر اقتصادی بوده است. کاهش قیمت دلار مستقیما قیمت سکه و طلا را نیز نزولی کرد. دیروز قیمت طلا و سکه کاهش محسوسی داشت. این روند نزولی در پی کاهش قیمت دلار رخ داد. روند صعودی قیمت طلا و سکه، دیروز با ریزش محدود قیمت دلار متوقف شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که دیروز وارد کانال ۳۰ میلیون تومانی شده بود، تا ظهر دیروز بیش از یک میلیون تومان افت قیمت داشت. بازار انتظاری دلار و کاهش محدود این اسکناس آمریکایی، باعث شد گمانه‌زنی‌های قیمتی بازار سرمایه داغ شود و سیگنال‌هایی نظیر ابراز امیدواری به مذاکرات گروسی در تهران و گشایش مذاکرات موثر برای برجام، در آینده را در پی داشته باشد.در مرکز مبادله ارزی نیز قیمت دلار روز گذشته (15 اسفند ۱۴۰۱) با رقم 43 هزار و 442 تومان به ثبت رسید. اما بر خلاف تغییرات نامحسوس قیمتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت‌ دلار، یورو و دیگر ارزها در سایت کانون صرافان با ریزش‌های قابل توجهی مواجه بوده است.

پتانسیل تداوم کاهش قیمت دلار وجود دارد
رییس کانون صرافان اظهار درباره قیمت دلار در این روزها اظهار کرد: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۴٨ هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل ریزش نرخ دلار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ ۴٨ هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. وی ادامه داد: علت ریزش نرخ ارز در بازار اصلاح سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی است. در نحوه عرضه و تقاضای ارز هم در بخش اسکناس و هم حواله نیمایی و در واقع افزایش نرخ دلار در این مدت منطقی نبود. رییس کانون صرافان تاکید: بانک مرکزی متاسفانه در یک بازه زمانی بازار توافقی که روزانه ٣٠ میلیون دلار حجم معاملات و عرضه آن را به یکباره متوقف کرد و وقتی به یکباره بازاری با حجم معاملات حدودا ٣٠ میلیون دلاری بازار توافقی صرافی ها حذف شود معلوم است که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند. سلطانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها را قطع کرد و تنها به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی اختصاص گرفت. بنابراین دو اقدام محدودکننده عرضه ارز به طور پی در پی اعمال شد که باعث التهاب در بازار ارز شد. وی گفت: در نهایت پس از مذاکرات پی در پی، اصلاحات بموقع توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت و روند عرضه و تقاضا بهبود پیدا کرد. رییس کانون صرافان گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد عدم امکان معاملات توافقی صرافان و صادرکنندگان است و اگر این روند مدیریت شود، وضعیت بازار ارز بهتر و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد. سلطانی‌زاده تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که هرچند صادرکنندگان تمایل به عرضه ارز در سامانه نیما دارند اما با توجه به محدودیت سقف نرخ و تعیین سقف، به صورت دستوری در سامانه نیما برای درهم؛ بسیاری از صادرکنندگان فعلا در انتظار اصلاح نرخ هستند و اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک‌تری از نرخ واقعی تعیین شود شاهد افزایش سقف عرضه ارز صادرکنندگان خواهیم بود.

بلاتکلیفی بازار ارز
همچنین جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز اظهار کرد: در حال حاضر بازار دلار در بلاتکلیفی است و در انتظار نتیجه مذاکرات سفر اخیر آقای گروسی به تهران است. از سوی دیگر نشست شورای حکام نیز در پیش است و باید دید نتیجه این نشست‌ها چه می‌شود و چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد گذاشت. این کارشناس بازارهای مالی، با اشاره به همبستگی شدید قیمت طلا و سکه به قیمت دلار خاطرنشان کرد: با وجود این همبستگی قیمت در بازار، فلز زرد با دلارِ بالاتر از نرخ فعلی در حال معامله است؛ این در حالی است که قیمت سکه همواره دارای حباب است و این حباب به معنای شکستن آن نیست. وی افزود: با بررسی قیمت سکه در پنج سالِ گذشته، مشخص است که این بازار همواره با دلار بالاتر معامله شده است و به نظر می‌رسد روند کاهشی حباب سکه نیز مقطعی است. این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با زمان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه توضیح داد: بازار در شرایط نااطمینانی قرار دارد. پیشنهاد نمی‌شود که در این شرایط مردم اقدام به خرید طلا و مصنوعات آن کنند.
کارشناسان بر این باورند که احتمالا تا پایان سال جهش دیگری برای دلار و سایر ارز و همین طور طلا و سکه رخ ندهد و فضای فعلی بازار مثبت است.