وحشت از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی شورای آتلانتیک: این تازه اول ماجراست

  سرویس خارجی-بحران اقتصادی در آمریکا آن‌قدر جدی شده که هر روز شاخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ورشکستگی یک بانک یا سقوط یک سهام و کاهش جدی در ارزش دلار یکی در میان تیتر یک روزنامه‌های و گزارش‌های تلویزیونی آمریکا می‌شود. پس از آنکه ظرف تنها 48 ساعت، دو بانک بزرگ آمریکا به ورطه نابودی کشیده و ورشکست شدند حالا از آمریکا اخباری مبنی بر کاهش شدید ارزش دلار در قیاس با سایر ارزهای جهانی مثل یورو مخابره می‌شود. دو بانک «سیلیکون ولی» و «سیگنچر» فعال در حوزه فناوری‌های جدید و صنعت رمز ارز پشت سر هم دچار ورشکستگی شدند تا سایه وحشت از سرنوشت مشابه بر سر سایر بانک‌های این کشور سنگینی کند.
در چنین فضایی و در حالی که گزارش‌های متعددی از قرمز شدن بورس اروپا تحت تاثیر این ورشکستگی‌ها منتشر می‌شود،‌ اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» هم طی گزارشی درخصوص وضعیت جاری بحران اقتصادی در آمریکا تاکید کرده که ورشکستگی سیلیکون‌ولی تازه آغاز ماجراست!
این‌اندیشکده آمریکایی نوشته اقتصاد آمریکا احتمالاً چند فصل دیگر هم باید خود را برای پذیرش آثار افزایش نرخ بهره آماده کند: «همچنان که فدرال رزرو به سیاست‌های پولی انقباضی ادامه می‌دهد ورشکستگی سیلیکون ولی احتمالاً حکایت از تزلزل بیشتر بازار دارد. حتی اگر یک رکود تمام‌عیار وجود نداشته باشد. خطرات تنها محدود به آمریکا نیست و اروپا نیز که سیاست‌های انقباضی خود را اجرا می‌کند میان تورم و بدهی شدید برخی کشورهای اروپایی گرفتار است.»
در شبانه‌روز گذشته اما بحران اقتصادی در آمریکا به ارز ملی این کشور سرایت کرده و حالا از این کشور خبر رسیده که در پی پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد تا افزایش نرخ بهره را متوقف کند، شاخص دلار آمریکا با افت جدی در ارزش خود مواجه شده تا آن جا که دلار در برابر شش ارز اصلی دیگر به پایین‌ترین سطح ارزش خود در یک ماه اخیر سقوط کرده است. 


بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، این افت محسوس در ارزش دلار پس از آن اتفاق می‌افتد که قانون‌گذاران آمریکایی به منظور خروج از بحران فعلی، برنامه اضطراری جدیدی را با هدف حمایت از مشتریان بانک‌ها پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر در هفته گذشته اعلام کردند. که البته در ظاهر نتیجه دلخواه را نداده و باعث بروز مشکل جدی دیگری شده است. بر اساس بیانیه مشترک وزارت خزانه‌داری، بانک مرکزی و شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال قرار است سپرده همه مشتریان این بانک‌ها به آنها بازگردانده شود. خبرهای زیادی نیز از هجوم برای بیرون کشیدن دارایی‌های خود از این بانک‌ها مخابره شده است.
گفتنی است، یک رابطه تاریخی بین نرخ‌های بهره بالا و شکست موسسات مالی وجود دارد.  این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌وکار پول زیادی قرض کرده باشد و به دلیل بار بدهی‌اش قادر به پرداخت سود، بازپرداخت اصل و یا حفظ پرداخت هزینه‌های عملیاتی نباشد.
وبگاه «فوربس» نیز در واکنش به این ورشکستگی‌ها نوشته، بحران بانکی آمریکا، از فروپاشی بانک سیلورگِیت گرفته تا سقوط بانک سیلیکون‌ولی، نشان می‌دهد که چگونه استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه دلاری (مانند یواِس‌دی‌سی ۰.۰ درصد) به‌اندازه‌ای که طرفداران کریپتو مدعی هستند، باثبات نیستند.
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، این سومین ورشکستگی بزرگ تاریخ آمریکاست که در حوزه بانکی این کشور رخ می‌دهد.
«مایک پنس»، معاون سابق دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز مانند دیگر جمهوری خواهان، دموکرات‌ها را مسئول ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» (اس وی پی ) دانست، در حالی که دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را مسئول ورشکستگی این بانک معرفی کرده‌اند. این یعنی، بحران بانکی آمریکا فصل تازه‌ای از اختلافات سیاسی را بین جریان‌های سیاسی این کشور حاکم خواهد کرد که به قول نویسنده شورای آتلانتیک «تازه آغاز ماجراست.»
پس‌لرزه‌ها در انگلیس
همچنین از انگلیس خبر رسیده که دولت این کشور در جهت کاهش ضرر ناشی از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی برای شهروندان انگلیسی، امور مربوط به حساب‌های بانک ورشکسته سیلیکون ولی را به بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» منتقل کرده است تا بدین ترتیب مشتریان زیان‌دیده انگلیسی از فعل و انفعالات داخلی در آمریکا را حفظ کند. بحران اقتصادی در آمریکا حتی بازار پرطرفدار رمزارزها را نیز بی‌بهره نگذاشته و این بازار جهانی را دچار افت‌وخیزهای چشمگیری کرده تا آنجا که اکثر فعالان حاضر در این بازار دچار ضررهای هنگفتی شده‌اند.
بحران اقتصادی جاری در آمریکا همانی است که اقتصاددانان این کشور آن را در 40 سال اخیر بی‌سابقه می‌دانند. معضلی اقتصادی که توام با رکود و تورم است و صورت نه چندان دلپذیر آن رفته‌رفته در سال 2023 میلادی تکمیل می‌شود تا روزهای سخت‌تری را برای آمریکایی‌ها رقم بزند. رکود اقتصادی آمریکا اگر چه پیش از این یک فرضیه‌ای بود که از دل مدل‌ها بیان می‌شد اما امروز تبدیل به یک واقعیتی شده که به احتمال فراوان وجه اصلی مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 خواهد بود.
حالا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا به وضوح درباره بحران پیش روی و پیامدهای آن صحبت می‌کنند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و احتمالا جدی‌ترین رقیب بایدن در انتخابات آتی در پیامی در فضای مجازی تاکید کرده که کشورش وارد یک رکود بزرگ و تاریخی شده و اینکه رئیس‌جمهور دموکرات ساکن در کاخ سفید ابدا قادر به حل آن نیست. فقدان یک راهبرد موثر با پشتوانه دسته‌جمعی حتی در میان سیاستمداران حاکم هم مشهود است. «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا چمدی پیش در دیدار با مسئولان بانکی در این کشور، ضمن انتقاد از سیاست‌های پولی کشورش تاکید کرد که سیاست‌های اتخاذ شده در این حوزه اصلا نوید آینده بهتر و خروج از بحران را نمی‌دهد.
گفتنی است، با بروز جنگ اوکراین و سرازیر شدن پول و سلاح به این کشور با هدف «شکست روسیه به هر قیمت» بسیاری از کشورهای غربی دچار بحران‌های عجیب و غریب در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و صدالبته اقتصادی شده‌اند. به نظر می‌رسد با اضافه شدن بحران بانکی به این بحران‌ها، غربی‌ها این بار باید منتظر «بهار سخت» باشند!
سایر اخبار این روزنامه
وحشت از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی شورای آتلانتیک: این تازه اول ماجراست درس آخر سال (یادداشت روز) اخبار ویژه خطر بسیار بسیار جدی است / از درون تکه‌تکه می‌شویم حساب‌های مشکوک را با کنترل تراکنش‌ها شناسایی می‌کنیم پیکر مطهر 71 شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه به خاک وطن بازگشت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت آغاز طرح نوروزی در جاده‌ها با مشارکت ۸۷ هزار نفر از نیروهای پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی سرعت شناورهای سپاه در آینده چندبرابر سرعت شناورهای آمریکایی می‌شود جنایتکاران جنگی قتل‌عام حلبچه انتصابی تعجب‌آور و مغایر با اصول دولت تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری در کشور کشف ۱۰۰ کیلوگرم مواد محترقه در مترو تهران و دستگیری ۵ نفر کاروان ورزشی ایران با نام شهید حججی در بازی‌های آسیایی ‌هانگژو وحشت از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی شورای آتلانتیک: این تازه اول ماجراست وحشت از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی شورای آتلانتیک: این تازه اول ماجراست