برجام؛ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران

محمدرضا تابش
نایب رئیس فراکسیون امید

برجام، تلاش شایسته و اقدامی بایسته در جهت  ایجاد فضای مثبت رو به توسعه برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود. ازپیامدهای مثبت سیاسی و امنیتی که برجام برای کشور داشت تا نقش آن در ایجاد فضای باز و تحرک اقتصادی بیشتر می‌توان سخن گفت و به یقین این رویداد، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور خواهد شد و آیندگان از آن به عنوان یک اقدام مدبرانه و تاریخی یاد خواهند کرد.


برجام در مرحله نخست توانست حق  به ناحق انکار شده ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را رسمیت بخشد و این حصول بحق، با قبول غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور ایران صورت پذیرفت. ایران در مسیری قرار گرفت که بتواند تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود را که موجب ایجاد اختلالی بسیار وسیع و گسترده در حوزه اقتصادی شده بود، بردارد و بدین ترتیب تحریم‌های رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و تحریم‌های اروپایی از ایران برداشته شد و با رفع این محدودیت‌ها بود ‌که در واقع برای  ایران بستر  فعالیت مؤثرتر برای افزایش توان موشکی خود را نیز با امضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل نمود و بدین گونه ایران در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفت و توانست بیشترین امتیاز ممکن را در آن فضای نفسگیر  در عرضه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای کشور حاصل نماید.
این نتیجه فعالیت‌های دیپلمات‌های ورزیده کشور و در رأس آنان دکتر ظریف بود که با ایجاد فضای گفتمانی مناسب از سوی شورای امنیت کشور و هدایت‌های داهیانه رهبری معظم انقلاب و حمایت‌های ایشان از تیم دیپلماتیک و پایمردی و تدبیر رئیس جمهوری شکل گرفت و برجام را به سرانجام رساند.
در سالروز انعقاد برجام، قدردان ایستادگی و مقاومت مردمی باشیم که دستاورد حضور سخاوتمندانه و ایثارگرانه آنها در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلف، وقوع انقلاب تحول‌آفرین اسلامی  و تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای و کشوری تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی است. دل مردم را با عقده‌گشایی‌های جناحی و نقدهای غیرمنصفانه خالی نکنیم و روح امید را درآنها که معجزه‌آفرین است، زائل نکنیم. نقاط ضعف برجام را در جلسات کارشناسی و با ارائه راه حل‌های منطقی برای رفع آنها، مطرح کنیم. فرصت‌ها از دست می‌روند. ما از موضع یک مسلمان مسئول و متعهد و کارگزار نظام موظفیم از ارزش‌هایی که مردم خالق آن بوده‌اند دفاع کنیم و با ملحوظ داشتن واقعیت‌های موجود درجامعه و جهان، برای برون رفت از چالش‌ها و ابرچالش‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم و خواسته‌های بحق مردم رابه مرحله اجابت رسانیم و کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهیم تا دوران حاکمیت اسلام در ایران، به قضاوت مردم و آیندگان و تاریخ افتخارآمیزترین و پرثمرترین دوران زمامداری در ایران عزیز باشد. آنگاه می‌توانیم با افتخار بنازیم که برجام انقلاب اسلامی ما به فرجام رسید.