شيب صعودي كرونا در كشور و افزايش فوتي‌ها

گروه اجتماعي
پيش‌بيني متخصصان اپيدميولوژي و بيماري‌هاي عفوني محقق شد و به دنبال ترويج و تشويق به عادي‌انگاري، روند ابتلاي كرونا در كشور با شيب نگران‌كننده‌اي افزايش يافت. 
روزهاي پاياني پارسال، هشدارهاي مكرر درباره افزايش همه‌گيري‌ها به دنبال همزماني كاهش نگران‌كننده رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي با آغاز تعطيلات سال نو و ديد و بازديد و سفرهاي نوروزي مطرح شد از جمله اينكه نيمه اسفند، پيام طبرسي؛ عضو كميته علمي كشوري مقابله با كرونا با اين تاكيد كه «كرونا همچنان در گردش است و از بين نرفته و اكثر موارد با علايم سرماخوردگي هم كروناست» در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه تعداد موارد ابتلا به زير سويه XBB و BQ1 در كشور افزايش يافته و روند ابتلا و موارد بستري در مراكز درماني ارجاعي از جمله بيمارستان مسيح دانشوري نسبت به يك ماه گذشته بالا رفته است.
در حالي كه طبرسي تحليل دقيق‌تر درباره وضعيت بيماري را به صعود يا نزول شيب ابتلا طي روزهاي پس از آن منوط كرده بود، هفته پاياني اسفند، سيد احمد طباطبايي؛ يكي ديگر از اعضاي همين كميته با نگاهي به روند افزايشي ابتلا در روزهاي منتهي به پايان سال و تحليل روند افزايشي مراجعات مبتلايان به مطب متخصصان اپيدميولوژي و بيماري‌هاي عفوني، به خبرنگار ايسنا گفت: «در مقايسه با يك ماه قبل، افزايش مراجعات كرونايي، آمار موارد ابتلا و مرگ كرونا به وضوح قابل مشاهده است و به نظر مي‌رسد با پيك جديدي از كرونا مواجه مي‌شويم. اين احتمال وجود دارد كه اين افزايش موارد، آغاز موج نهم بيماري باشد اما اين موضوع بايد به تاييد آزمايشگاه‌هاي مربوطه برسد. تجمعات آخر سال بدون رعايت پروتكل بهداشتي مي‌تواند سبب افزايش بروز بيماري شود. متاسفانه پس از هر اتفاق مهم يا تعطيلي و مناسبت‌هاي مختلف در كشور، با افزايش موارد بيماري مواجه شده‌ايم و احتمالا تكرار مجدد اين وضعيت بعد از تعطيلات نوروزي دور از ذهن نيست چرا كه حساسيت براي رعايت نكات بهداشتي نسبت به گذشته كاهش چشمگيري يافته و تعداد كساني كه هنوز ماسك مي‌زنند انگشت‌شمار شده است.»
شيب صعودي ابتلا و بستري در روزهاي پاياني سال در حالي مشهود بود كه در اولين روزهاي اسفند و با گذشت دو ماه از آغاز موج هشتم كرونا در كشور اولين نشانه‌ها از افزايش دوباره ابتلاي كرونا در كشور در گزارش‌هاي روزانه وزارت بهداشت معلوم شد با وجود آنكه آمار فوتي‌ها همچنان تك رقمي و حتي در روزهايي از نيمه دوم بهمن تا ابتداي اسفند، صفر بود اما در گزارش‌هاي جديد طي دو هفته فروردين امسال، تعداد مبتلايان جديد و هم بستري‌ها و هم فوتي‌ها رو به افزايش است و روز 7 فروردين هم بعد از 203 روز كه آمار ابتلاي روزانه جديد در كشور، سه رقمي بود، دوباره آمار ابتلاي 4 رقمي (1036 نفر) گزارش شد و طي روزهاي 8، 9، 11 و 16 فروردين هم آمار 4 رقمي ابتلا تداوم داشت در حالي كه 15 شهريور پارسال، آخرين بار بود كه آمار ابتلاي 4 رقمي در گزارش روزانه وزارت بهداشت ثبت شد و از آن پس تا 7 فروردين امسال، تعداد مبتلايان جديد، سه رقمي بود. آمار فوت مبتلايان هم از دهه دوم اسفندماه افزايشي و دو رقمي شده چنانكه در گزارش وزارت بهداشت از شبانه‌روز 9 تا 10 اسفند اعلام شد كه تعداد فوتي‌ها به 13 نفر افزايش يافته و تا امروز هم آمار دو رقمي فوتي‌ها ادامه دارد و رو به افزايش است. 
طبق گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 15 تا 16 فروردين، ۳۰ بيمار فوت كردند و ۱۱۰۳ بيمار جديد شناسايي شدند. تا روز 16 فروردين، آمار تجميعي مبتلايان كوويد ۱۹ در كشور به ۷ ميليون و ۵۹۵ هزار و ۲۴ نفر و مجموع فوتي‌هاي اين بيماري، به ۱۴۵ هزار و ۴۶۶ نفر رسيد.


وضعيت رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي طي دو ماه اخير هم عامل ديگري در افزايش شيوع بيماري است. در گزارش تحليلي وزارت بهداشت از وضعيت رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در كشور در هفته پاياني بهمن 1401، ميانگين رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در كل كشور به 34.95 درصد كاهش يافته بود و به تفكيك، رعايت بهداشت فردي در اماكن عمومي كشور به 50.58 درصد، استفاده از ماسك در اماكن عمومي به 19.22 درصد، رعايت پروتكل فاصله‌گذاري در اماكن عمومي به 31.77 درصد و رعايت تهويه مناسب در اماكن عمومي به 49.14 درصد كاهش يافته بود اما نتايج گزارش‌هاي فروردين امسال از وضعيت بدتري حكايت داشت. 
بررسي‌هاي وزارت بهداشت از ميانگين رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در كشور در هفته اول فروردين امسال نشان داد كه با وجود اوج‌گيري شيوع بيماري، طي يك ماه اخير، ميانگين رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در كشور به ۳۲.۶۸ درصد، رعايت بهداشت فردي در اماكن عمومي به ۴۶.۸۰ درصد، رعايت بهداشت فردي در اماكن عمومي به ۴۶.۸۰ درصد، استفاده از ماسك در اماكن عمومي به ۱۶.۶۹ درصد، رعايت پروتكل فاصله‌گذاري در اماكن عمومي به ۳۱.۰۳ درصد، ميانگين رعايت تهويه مناسب در اماكن عمومي به ۴۶.۹۳ درصد كاهش يافته است. 
نيمه هفته جاري و پس از پايان تعطيلات نوروزي، بابك عشرتي؛ معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خبر داد كه روند افزايشي كرونا تا پايان فروردين ماه ادامه دارد و ضمن تاكيد بر اينكه اين افزايش به معناي افزايش ابتلا، افزايش بستري و افزايش فوت مبتلايان خواهد بود به خبرنگار ايسنا گفت: «به دنبال افزايش مبتلايان، ابتدا تعداد افرادي كه در بيمارستان بستري مي‌شوند و سپس تعداد فوتي‌هاي كرونا افزايش مي‌يابد و شواهد هم نشان مي‌دهد اين روند افزايشي كرونا به احتمال زياد تا آخر فروردين ادامه يابد.» آخرين خبر از وضعيت بيماري را دبير انجمن بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ايران اعلام كرد و اميتيس رمضاني ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا با نگاهي به موج بيماري در باقي كشورهاي جهان گفت: «ساير كشورهاي جهان از 5 الي 6 ماه گذشته وارد پيك جديد كرونا با سويه‌هاي جديد اميكرون شده بودند. ما نيز انتظار داشتيم كه در سال گذشته به ويژه بهمن‌ماه اين سويه در كشور ما شيوع پيدا كند. در بهمن‌ماه موارد ابتلا زياد نبود اما در نيمه دوم اسفند با افزايش موارد ابتلا مواجه شديم و اين افزايش تا حالا هم ادامه يافته است. با توجه به سفرها و ديد و بازديدها در ايام عيد و ماه رمضان نيز احتمالا تا پايان فروردين شاهد افزايش بيماري خواهيم بود چون هنوز به اوج و قله پيك هشتم نرسيده‌ايم.»