ضرورتي به ‌نام هوشمندسازي جامع مدارس

نخستين اولويت نظام تعليم و تربيت پساكرونا پرداختن به هوشمندسازي مدارس است
 
سيد جواد حسيني
نظام آموزشي با كيفيت بر اساس اسناد تحولي جهاني و نيز سند تحول بنيادين نيازمند استفاده هرچه بيشتر از فناوري‌هاي نوين و فرآيند هوشمند‌سازي جريان ياددهي يادگيري در عرصه اصلي تعليم و تربيت يعني مدارس است. نتايج تحقيقي كه توسط نگارنده در سال ۱۴۰۱ به انجام رسيد نشان داد اولين اولويت نظام تعليم و تربيت پسا كرونا پرداختن به اين موضوع مهم و اساسي است. هوشمند‌سازي ابعاد گوناگوني دارد فقط به استقرار سخت‌افزار‌ها محدود نمي‌شو.د مدرسه هوشمند محدود به ابعاد سخت‌افزاري، معلمين هوشمند، محتوا‌هاي هوشمند، دانش‌آموز هوشمند و اولياي هوشمند نيز نيازمند است. در دوران زيست بوم كرونا ما چندين گام در اين ابعاد به جلو رفتيم و البته گرچه در حوزه هوشمند‌سازي مدارس قبل از زيست بوم كرونا نيز اقد امات قابل توجهي انجام شده است از جمله برنامه جامع توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات تدوين و اجرا شد. راه‌اندازي شبكه رشد به عنوان اولين شبكه ملي آموزشي، تدوين برنامه هوشمند‌سازي مدارس و اجراي آن در مدارس كشور، تهيه مستر پلن توسعه فناوري وزارت آموزش و پرورش، اجباري كردن گواهينامه ICDL براي معلمان و كاركنان آموزش و پرورش، دريافت نمايندگي ICDL براي آموزش و پرورش ايران، برنامه‌ريزي و اجراي توليد محتواي الكترونيك براي فعال كردن معلمان، برنامه‌ريزي و اجراي مسابقات روباتيك دانش‌آموزان براي درگير كردن دانش‌آموزان كه اين اقدامات به همراه راه‌اندازي شبكه شاد در شرايط كرونا به مدد نظام تعليم و تربيت آمد درعين حال شرايط به وجود آمده در دوران كرونا ضرورت پرداختن به هوشمند‌سازي و فناورانه كردن مدارس را دو چندان ساخته. اكنون و در تعليم و تربيت پسا كرونا بهترين فرصت به وجود آمده است كه با طراحي و تصويب و اجراي هوشمند‌سازي جامع مدارس به تكميل حلقه‌های فناوري و هوشمند‌سازي شامل تجهيز فناوري‌هاي نوين، آموزش و توانمندسازي مديران، معلمان و دانش‌آموزان گام مهمي در جهت كيفيت بخشي به نظام تعليم و تربيت كيفي نوين‌ برداريم.  


براي انجام اين مهم پيشنهاد مي‌شود وزارت آموزش و پرورش كارگروه كارشناسي با مسووليت مركز فناوري و اطلاعات و عضويت نمايندگان و كارشناسان سازمان نوسازي و تجهيز مدارس، معاونين آموزشي ابتدايي و متوسطه، معاونين پرورشي و تربيت‌بدني، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي، سازمان آموزش و پرورش استثنايي و استعداد‌هاي درخشان، معاونت حقوقي و امور محصلين تشكيل و مدارس جامع هوشمند و فناوري و مولفه‌ها و ابعاد آن را طراحي و در قالب يك طرح به دولت جهت تهيه لايحه و تصويب آن در دولت و مجلس به انجام رسانند تا اعتبارات و مجوزهاي لازم براي انجام اين مهم فراهم آيد. باتوجه به اهميت موضوع پيشنهاد مي‌شود ابتدا ۱۰درصد مدارس در كل استان‌ها و طي برنامه هفتم توسعه به تدريج و به شكل پلكاني تمامي مدارس بر اساس اين طرح هوشمند شوند.
توضيح «اعتماد»: عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان و سرپرست پيشين وزارت آموزش و پرورش در يادداشتي مفصل هشت پيشنهاد را خطاب به سرپرست و وزير آينده وزارت آموزش و پرورش مطرح كرده و اين يادداشت را در اختيار «اعتماد» قرار داده كه با توجه به اهميت مطالب مطرح‌شده و همچنين شرايط خاص اين وزارتخانه، اين پيشنهادها در قالب چندين يادداشت منتشر مي‌شود. بخش نخست اين يادداشت كه به لزوم اجتماعي‌شدن تعليم و تربيت مي‌پرداخت، در شماره يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد منتشر شد. بخش دوم اين يادداشت هم در بالا آورده شده است.