سهم‌خواهی یا مطالبه‌گری؟

شهرام خادم - فرآیند انتخابات در ایران هنوز به پایان نرسیده و تا برقراری کابینه جدید ادامه خواهد داشت. از آنجا که مبنای نظام‌های انتخاباتی، تبدیل رای مردم به یک تصمیم سیاسی است؛ مادامی که پیام مردم در سپهرِ عمومیِ مملکت طنین‌انداز نشود، انتخابات تمام نشده است. مغالطه مرسومی که در این ایام و البته پیش از این در کشورمان رخ داده است؛ تقلیل ارزشِ انتخابات تا سرحدِ آئینی تشریفاتی است. رعایت کردن فرمِ دموکراسیِ نیابتی- انتخابات به مثابه «روز رای‌گیری»، خروجی نهایی انتخابات فهم می‌شود.
انتخابات پلی است میان مردم و قدرت که در نظام‌های مردم سالار، امکان دسترسی مردم به حاکمیت را هموار می‌کند. روشی است که خواست حداکثری مردم را در قالب یک تصمیم سیاسی به کرسی قدرت می‌نشاند. قدرتی که در حاکمیت‌های یک‌پارچه در دولت و کابینه محقق می‌شود. با این مقدمه می‌توان دریافت که بازی انتخابات برای اکثریت مردم به اتمام نرسیده است. کم ارزش کردن خواست مردم در به ثمر رساندن کابینه با عناوینی از قبیل «سهم‌خواهی» ادامه‌ی راهِ اقتدارگرایی است. اقتدارگرایی که انتخابات و خواست حداکثری مردم را خیمه شب بازی و تشریفاتی می داند. تسهیل فرآیند انتخابات با ماندن مردم و پی‌گیری اولیه مطالبات شان در چینش کابینه ای متناسب با شعارهای انتخاباتی رقم خواهد خورد. آن زمان که شعار کابینه‌ جوان، پویا، متعهد به آرمانِ ایرانِ یک‌پارچه، مترقی، خوش‌فکر و... از تریبون‌های تبلیغاتی شنیده می‌شد؛ می‌بایست گاهِ سررسیدن موعد این وعده‌ها نیز در نظر گرفته می‌شد. مردم به آن ایده‌ها و وعده‌ها رای داده اند و حال در انتظارِ به بار نشستن‌شان فریادِ مطالبه‌گری سر می‌دهند. فریادی که از طریق نمایندگان ستادهای انتخاباتی سراسر کشور گرفته تا فضای رسانه‌ای و شبکه‌‎های اجتماعی شنیدنی است. اطلاق سهم‌خواهی به خواست مردم، بار ارزشی منفی ایجاد کرده و صدای مطالبه‌گریِ رای دهندگان را در نطفه خفه کرده است. تغییر کابینه به نفع اکثریت رای دهندگان، عرفی است که در سراسر جهان رعایت شده و پذیرش آن قابل فهم است. دموکراسی، تن دادن به خواست اکثریت [مردم] با حفظ منافع اقلیت است. «دُمِ خروسِ» نادیده گرفتن خواست مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از زیر شولای برخی مشاوران رئیس‌جمهوری منتخب، بیرون زده است. امید است رئیس‌جمهوری با هم‌فکری و گفتگو با نمایندگان اصیل مردم در چینش کابینه ای متناسب با شعار‌های انتخاباتی، قسم خود را برای مردم باورپذیر کند. نمایندگان اصیلی که در پی رانت‌های محفلی و باندی نبوده و در بزنگاه‌های حساسِ کشور، طرفِ مردم ایستاده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری از دلایل و شرایط بازداشت یار نزدیک احمدی‌نژاد گفت از بازداشت در سوییت هتل مانند تا بدهی خرید غذا از بیرون! جریان‌های سیاسی خواستار عدم استفاده از چهره‌های بی خط و نشان در کابینه شدند اتفاق دوجناح درباره دوزیست‌های سیاسی عباس غزالی در گفت‌وگو با «ابتکار» حقم را هنوز از سینما نگرفته‌ام محمد صادق جنان صفت اقتصاد ایران شیخ و بزرگ می خواهد پرستاران قربانی اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در ارتباط با «کمبود پرستار» می شوند «ابتکار» مناسبات بین المللی ایران را در طول چهار سال گذشته بررسی می کند نگاه متوازن به کشورهای کوچک و بزرگ دوری والدین از داستان گویی چه چیزهایی را از کودکان می گیرد؟ قصه بود، قصه نبود! سازمان بورس اوراق بهادار تا چه میزان در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت می کند؟ نمود «اقتصاد مقاومتی» در تابلوی بورس فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد تکمیل هاشمی‌زدایی یا دهن‌کجی به رای مردم؟ درختان پایتخت در فصل گرما به خاطر بی‌آبی با برگ‌هایشان خداحافظی می‌کنند خزان تابستانی چنارها قاضی مقیسه در سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی: هیچ حزب‌اللهی در این دادگاه متهم نیست ظریف در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا: می‌دانیم تروریست‌ها از کجا می‌آیند سهم‌خواهی یا مطالبه‌گری؟