نامه قالیباف به رئیسی برای تشکیل وزارت بازرگانی


گروه صنعت و تجارت: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور برای تدوین لایحه دو فوریتی تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» خبر داد.
سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت هم افزایی مجلس و دولت برای حل مسائل مردم و با اشاره به دیدگاه مثبت رئیس جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی داخلی که در دیدار مشترک دولت و مجلس مطرح شد، گفت: اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی نامه ای به آیت الله رئیسی ارسال کرده که در آن با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار و دیدگاه رئیس جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواسته شده تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شود. موسوی اضافه کرد: با توجه به موافقت رئیس جمهور با تشکیل وزارتخانه، نمایندگان به دو فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی رأی ندادند و به نظر می رسد اکثریت نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی داخلی موافق هستند. به همین دلیل در صورت ارائه لایحه دو فوریتی توسط دولت در این زمینه، در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد شکل گیری این ساختار جدید خواهیم بود.

مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه وزارت بازرگانی را رفع کند
از طرفی دیگر «میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره مخالفت نمایندگان مجلس با «لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» تصریح کرد: دولت ابتدا پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را مطرح کرد و در دولت قبل هم لایحه آن تقدیم مجلس
شورای اسلامی شد که شورای نگهبان نسبت به آن ایراداتی داشت.



وی افزود: دولت سیزدهم موافقت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس اعلام کرد ولی کارگروه مربوطه در مجلس یازدهم از دولت خواست لایحه ایجاد سازمان بازرگانی را به مجلس ارائه دهد که دولت برای حل مسأله تنظیم بازار پیشنهاد تشکیل سازمان بازرگانی را مطرح کرد که این موضوع هم با مخالفت نمایندگان مواجه شد.
لطیفی خاطر نشان کرد: هدف دولت از تدوین این لایحه‌، تنظیم بازار، مهار تورم و کنترل گرانی‌هاست؛ چون معتقد بود با این الگو می‌توان نظارت بیشتر، دقیق‌تر و کامل‌تری داشت که امیدواریم بتوانیم این مسأله را در تعامل مشترک بین مجلس و دولت حل کنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص سرنوشت لایحه سازمان بازرگانی با توجه به تفاوت دیدگاه دو قوه، گفت: پیشنهاد اولیه و اولویت دولت ایجاد وزارت بازرگانی است و اگر مجلس در همراهی با دولت ایرادات شورای نگهبان به لایحه ارائه شده را رفع کند، این موضوع به سادگی و سهولت قابل اجراست و شاید به آن مفهوم نیاز به لایحه جدیدی هم نباشد. لطیفی با تأکید بر اینکه تشکیل وزارت خانه بازرگانی در اولویت دولت است، متذکر شد: ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد وزارت بازرگانی جزئی و قابل حل است.
همچنین سخنگوی دولت نیز با گلایه از رفتار نمایندگان‌ مجلس در استیضاح وزیر صمت با وجود تعلل در تعیین تکلیف لایحه ایجاد وزارت بازرگانی اظهار کرد: یکی از دلایلی که دولت لایحه فوریت‌دار تشکیل سازمان بازرگانی را به مجلس ارسال کرد، همین سنگینی حجم کار وزارت صمت بود که اگر با آن موافقت می‌شد، طبعاً بخشی از ظرفیت‌های این وزارتخانه آزاد و در اختیار مدیریت بهتر مسائلی نظیر خودرو قرار می‌گرفت ولی مجلس با آن مخالفت کرد و حالا به دلیل همین وضعیت بازار خودرو قرار است آقای فاطمی امین را استیضاح کنند!