دادن آموزش و پرورش به بخش خصوصی کشور را نابود می‌کند

آرمان امروز: رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته در ديدار شمار زيادي از معلمان و فرهنگيان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قيمتي «نسل نوجوان و جوان» و معماران آينده کشور خواندند و با تبيين بايدها و نبايدهاي مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، بايد در قبال مشکلات مختلف آنها، حقيقتا احساس مسئوليت کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جامعه معلمين را از بهترين و شريف‌ترين قشرهاي کشور دانستند و با سپاس از زحمات اين مجاهدان بردبار و سخت‌کوش و متعهد در همه شهرها و روستاهاي کشور افزودند: ارزش و اهميت پرورش نسلي آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامي و تعهدات ملي» براي ساختن آينده کشور، با هيچ کار ديگري قابل مقايسه نيست.
رهبر انقلاب با گرامي‌داشت ياد استاد شهيد مرتضي مطهري به عنوان نمونه يک «معلم حقيقي و کامل» و توصيه به معلمان براي بهره‌گيري از آثار ايشان، حدود 5 هزار معلم شهيد را جلوه‌اي از سربلندي جامعه معلمين در آزمون‌هاي گوناگون 45 سال اخير برشمردند و افزودند: معلمان عزيز، فرزندان ملت را همانگونه که براي فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگيز» بار بياورند که اين مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد يافت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تشويق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرين از جمله مساجد و هيئت‌ها را توقعي ديگر از معلمان بيان کردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر يادگيري برکات ديگري دارد که از روش‌هاي مجازي قابل تحقق نيست؛ ضمن اينکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ايجاد ناامني در خيابان‌ها و برخي مسائل ديگر ضربه خورده است. رهبر انقلاب زنده کردن احساس «هويت ايراني-اسلامي و شخصيت ملي» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظيفه‌اي اساسي دانستند و گفتند: در اين روند، مسئله زبان فارسي، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ايراني بودن مهم است که البته اين مسائل با توصيه و حرف حاصل نمي‌شود، بلکه بايد مفاخر و سوابق فرهنگي، علمي و تاريخي را به دانش‌آموز تعليم حقيقي داد. ايشان پس از بيان توقعات از معلمان، احساس مسئوليت همه‌جانبه حاکميت در قبال جامعه معلمين را ضرورتي واقعي دانستند و گفتند: معيشت معلمان خيلي مهم است اما مشکلات معلمان فقط معيشتي نيست و دايره گسترده‌اي دارد که مهارت‌آموزي، تجربه‌آموزي و رسيدگي به دانشگاه فرهنگيان از جمله آنهاست.
رهبر انقلاب درباب مسائل اصلي آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌هاي دشوار پيشرفت همه‌جانبه کشور را بدون کمک و ايفاي نقش آموزش و پرورش غيرممکن دانستند و با تأکيد بر اهميت درک جايگاه عظيم اين مجموعه در نظام مديريتي کشور، افزودند: خطاي راهبردي برخي مسئولان گذشته اين بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثيرگذاري آموزش و پرورش را نمي‌دانستند و به اين مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌کننده‌ي بي‌فايده بودجه نگاه مي‌کردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اتفاق‌نظر بسياري از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه براي گره‌گشايي از مشکلات کشور، افزودند: همانگونه که اين متخصصان مي‌گويند، اگر در 20 سال قبل به موضوع مدرسه رسيدگي کرده بوديم امروز بسياري از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراين چاره کار در برنامه‌ريزي صحيح و همت جدي براي اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصميم‌سازان، تصميم‌گيران و آحاد مردم بايد اهميت حياتي دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.


رهبرانقلاب با انتقاد از بي‌ثباتي در مديريت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به اين عظمت با تغيير مداوم وزير، ضربه مي‌خورد؛ بخصوص اينکه تغيير وزير گاهي تغيير معاونان، مديران مياني و حتي مديران مدارس را هم درپي‌ مي‌آورد. «ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسي آموزش و پرورش با نيازهاي کشور» نکته مهم ديگري بود که رهبر انقلاب با تأکيد بر آن گفتند: کشور به همان اندازه که به نيروي متفکر و دانشمند احتياج دارد به نيروي ماهر کار هم نيازمند است اما آيا اکنون نسبت متعادلي بين آموزش‌هاي رايج در دبيرستان‌ها با آموزش‌هاي مهارتي و فني و حرفه‌اي برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبيرستان براي رسيدن به دانشگاه و نحوه توزيع منابع انساني در بخش‌هاي مختلف کشور، مسيري درست است؟ حضرت آيت الله خامنه‌اي، مسئولان را به تأمل و تجديدنظر درباره مسير کنوني آموزش و ارزيابي ميزان بهره‌وري آن براي کشور فراخواندند و افزودند: سياست اصلي آموزش و پرورش بايد آموزش علم نافع و تأمين نيازهاي امروز و فرداي کشور باشد.
«سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» موضوع اساسي ديگري بود که رهبر انقلاب در خصوص آن پنج توصيه خطاب به مسئولان بيان کردند: «اول، سند تحول به صورت مستمر تکميل و به روزرساني شود». «دوم، از سند تحول حمايت قاطع و به اجراي آن کمک شود». «سوم، براي سند تحول که سندي متقن و خوب است بديل و رقيبي درست نشود». «چهارم، نقشه راه دقيق اجراي سند تحول از ستاد تا مدارس تهيه و در دولت و مجلس از آن حمايت شود» و «پنجم، در نقشه راه، شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري معين شود که بر اساس آنها پيشرفت اجراي سند دائماً رصد شود». موضوع ديگري از نظام مسائل اصلي آموزش و پرورش که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن پرداختند، مسئله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود. ايشان با اشاره به کمبود معلم به علت نبود پيش‌بيني‌هاي درست در گذشته، گفتند: معلمان زيادي در سراسر کشور از جان مايه مي‌گذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبرو هستيم که راه حل آن، تلاش و سرمايه‌گذاري بيشتر بر روي تقويت زيرساختها و ظرفيتهاي دستگاههاي تربيت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگيان و همچنين استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قديمي است. رهبر انقلاب، رصد شايستگي‌هاي حرفه‌اي و عمومي معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزينش‌هاي بدو خدمت را نيز ضروري دانستند و گفتند: ضوابط گزينش نبايد کمرنگ شود.
«تأليف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌هاي درسي» ضرورت ديگري بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره آن گفتند: کتاب‌هاي درسي در همه رشته‌ها به‌گونه‌اي باشد که يادگيري آنها نسل جوان را سر شوق بياورد.
ايشان، گنجاندن مفاهيم اسلامي و معرفي مفاخر اسلامي و ايراني و سرآمدان دانش و اکتشافات علمي در تاريخ ايران» را از جمله کارهاي لازم در به‌روز کردن کتاب‌هاي درسي و متناسب با تغيير زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: منظور برخي افراد از تغيير زمانه، تغيير اصول است در حالي که اصولي مانند عدالت، انصاف و محبت هيچ‌گاه تغيير نمي‌کند بلکه روبناهايي همچون شيوه‌هاي نگارش و بيان، تغييرپذير هستند.
توصيه پاياني رهبر انقلاب در اين ديدار، اهتمام به امور پرورشي در مدارس بود که با قدرداني از توجه به اين موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشي بايد در مدارس نيز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چنداني از آن مشاهده نمي‌شود و مدارس زيادي مسئول پرورشي ندارند البته کار پرورشي هم بايد به‌گونه‌اي جذاب باشد که بچه‌ها را فراري ندهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر تعيين تکليف هر چه سريع‌تر مديريت آموزش و پرورش براي پيش‌بُرد قاطع و بهتر امور در اين دستگاه، گفتند: ما به آينده آموزش و پرورش و کارهاي بزرگ معلمان محترم اميدوار هستيم .
در ابتداي اين ديدار آقاي صحرايي سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشي از فعاليت‌هاي سال گذشته و برنامه‌هاي پيش‌روي اين وزارت‌خانه بيان کرد.
اجرايي‌سازي سند تحول، تکميل مراحل اجرايي قانون رتبه‌بندي، بهسازي کتب درسي و گسترش آموزش‌هاي کاربردي، به‌روزرساني نظام پرورشي براي هويت و سبک زندگي دانش‌آموزان، تعيين تکليف بازماندگان از تحصيل، افزايش کيفيت مدارس دولتي، کنکور اختصاصي تربيت معلم و همچنين تأسيس پرديس اختصاصي تربيت «معلم پرورشي» از محورهاي گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.