نگاه «سوئیسی» مدیران به مشکلات مردم

آرمان امروز: ارزيابي‌هاي نشان مي‌دهد که توهم مسئولان نسبت به مشکل‌گشايي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و ... افزايش پيدا کرده است چون برا حل چالش‌هاي موجود تحرکي از خود نشان نمي‌دهند. به همين دليل جاي خالي يک سياست همه‌جانبه و چند لايه براي بهبود شرايط به چشم مي‌خورد. اين در حالي است که به نظر برخي از مسئولان که در رسانه ملي و ديگر رسانه‌ها مصاحبه مي‌کنند، گويا مشکلي در کشور وجود ندارد. برخي در واکنش به اين فاصله مسئولان از وضعيت جامعه به طنز آنها را مسئولان سوئيسي نام مي‌گذارند. با هر متر و معياري که بسنجيم، بايد بگوييم که سياست‌هايي که در دستور کار مديران قرار گرفته است نياز به تغيير جدي دارد. بنابراين بايد باز هم اين پرسش را مطرح کنيم که حد مديرت کشور کجاست و چه اتفاقي بايد رخ دهد که اجراي سياست‌هاي غلط و پرخسارت را متوقف و ريل سياستگذاري را تعويض کنند و کي قرار است تغيير مسير بدهند.
وضعيت نابسامان اقتصادي طي سال‌هاي اخير نه تنها منتقدان را شاکي مي‌کند بلکه برخي حاميان را هم عصباني کرده است. «خودرو گران شد»،«نان گران شد»، «لبنيات گران شد»، «ماکاروني گران شد»، «روغن گران شد»، «مسکن گران شد» و ...اين روزها گوشمان به شنيدن خبرهايي از اين جنس عادت کرده است، خبرهايي که در ماه‌ها و سال‌هاي اخير هر روز و هر روز شنيده مي‌شود و جالبتر واکنش مديران و دولتمردان است؛ «يارانه مي دهيم»، «تقصير دولت پيشين است»، «دستور مي‌دهم که...» و.... وضعيت آنقدر ترسناک و غيرقابل پيش بيني شده است که حتي حاميان سفت و سخت مديران را هم شاکي کرده و صداي آنها را هم درآورده است اما علت اين نابساماني اقتصادي در چيست؟ و اين توهم به وجود آمده که همه چيز خود است و در مسير خود حرکت مي‌کند تا کجا ادامه پيدا خواهد کرد؟
اما پاسخ مسئولان به اين انتقادات طي چند سال‌هاي اخير چه بوده است؟ به‌نظر آنها يا تقصير دولت پيشين بوده يا کار آمريکايي‌ها و توطئه دشمنان بوده است، برخي هم پاي دلال‌ها را به ميان کشيده‌اند. هرچه هست گويا مسئولان اجرايي فعلا در حال و هواي انکار و دادن آدرس اشتباهي از گراني‌هاي اخير هستند.
مشاهده مي‌کنيم که بعضي از مديران کشور دستوراتي را با ضرب‌الاجل‌هاي نشدني صادر مي‌کنند. اين موارد امکان‌پذير نيست. يکي از دلايل مي‌تواند اين باشد چون مديران کمتر کار اجرايي انجام داده‌اند، با پيچيدگي‌هاي کار اجرايي آشنايي نبوده و شعارهايي داده‌اند که امروز نمي‌توانند آن‌ها را جمع کرد. مسئولان امروز، همه مشکلات را به دولت‌هاي قبلي پرتاب مي‌کنند. حالا خودتان همه مشکلات موجود را گردن دولت روحاني مي‌اندازيد. اين موضوع بايد مورد تجه قرار بگيرد که مديران، مشکلات را شناخته و با علم به اين مشکلات وارد گود انتخابات مي‌شوند.  برخي از مديران مفهوم جوان‌گرايي را اشتباه گرفته‌اند. جوانگرايي به اين معنا نيست که آن فرد بايد جوان دهه شصتي يا هفتادي باشد. جوانگرايي به اين معناست که فرد بايد داراي انديشه و تفکر جوان باشد.