ضیافت مقاومت در حرم امن

۱۳ سال پس از تحمیل بزرگ‌ترین بحران‌ها و جنگ‌های داخلی بر دولت و ملت سوریه که با هدف تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و منزوی کردن جریان مقاومت، ایجاد تنفس برای رژیم‌صهیونیستی، خارج کردن فلسطین از اولویت جهان اسلام، درگیر کردن کشور‌های اسلامی و همچنین تشدید فشار‌های همه‌جانبه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت دنبال شد و نهایتاً با مقاومت ملت سوریه و دولت قانونی این کشور و غلبه نهایی بر تروریسم به شکست انجامید، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیروز به دعوت همتای سوری خود به دمشق رفت تا ضمن اعلام همبستگی با ملت و دولت سوریه و تبریک پیروزی تاریخی مقاومت، این پیام را به منطقه و جهان منتقل کند که نه جریان مقاومت اهل منزوی شدن است و نه دولت‌های زورگو و استکباری قادر به تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به نفع صهیونیست‌ها هستند. به عکس این جریان مقاومت است که روز‌به‌روز در حال پیشروی است و رژیم‌صهیونیستی هم روزبه‌روز در حال نزدیک شدن به اضمحلال نهایی است که درگیری‌های داخلی سرعت این فروپاشی را شدت بخشیده است.
رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران در گفت‌وگویی با خبرنگاران تصریح کرد: گروه‌های دست‌ساخته امریکا مثل داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری، با قتل و خونریزی و بلوا در سوریه و منطقه آشوب ایجاد و جنایات بسیاری کردند، اما گروه‌های مقاومت و مردم مقاوم سوریه و شخص آقای بشار اسد و دولت سوریه نشان دادند بنای مقاومت دارند و در مقابل هجمه‌ها مقاوم هستند.
او گفت: حقیقتاً بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آنچه گروه‌های مقاومت، حزب‌الله لبنان، نیرو‌های مستشاری جمهوری اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی در سوریه انجام دادند، نقش بسزایی در ایجاد امنیت امروز، نه فقط در سوریه بلکه در منطقه دارد.
دکتر سیدابراهیم رئیسی پس از ورود به دمشق و استقبال رسمی بشار اسد از وی در کاخ ریاست جمهوری «الشعب» در نشست مشترک هیئت‌های عالی دو کشور شرکت کرد.


رؤسای جمهور ایران و سوریه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تأکید بر اینکه روابط تهران و دمشق، حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط باثبات و پایداری بوده است، تصریح کردند: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر بگذارد. «حاج قاسم» اسم رمز پایداری روابط ایران و سوریه
دکتر سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم و عبور از دوران سخت گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر بگذارد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده و این اسم رمز پایداری و استحکام روابط دو کشور است.
رئیسی خاطر‌نشان کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدید‌ها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید. امروز حقانیت جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت، مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده است و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع، جایگاه سیاسی، نظرات و دیدگا‌ه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند این موضع، بحق و عادلانه بوده است. ایران در عرصه آبادانی هم در کنار سوریه است
رئیسی با تأکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات و آرامش در سوریه گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند. «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز در این نشست با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی از دولت و ملت سوریه در روز‌های سخت و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد. رئیس‌جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.
بشار اسد تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است، به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود طوفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط باثبات و پایداری بوده است.
در این دیدار، رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری بین دو کشور بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند. امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه
دکتر سیدابراهیم رئیسی و بشار اسد در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور دکتر رئیسی و بشار اسد، ۱۴سند همکاری بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت و انرژی، فنی- مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، راه‌وشهرسازی، اقتصاد، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات با همتایان سوری آن‌ها امضا شد. همکاری‌های اقتصادی بلندمدت به نفع دو ملت
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور دیروز در توئیتی مذاکرات چهار ساعته آیت‌الله رئیسی و بشار اسد را بسیار جدی و سازنده و در راستای عمق دادن به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و سودبخش توصیف کرد. محمد جمشیدی نوشت: مذاکرات رئیسی و بشار اسد بسیار جدی و سازنده بود و بیش از چهار ساعت طول کشید.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور افزود: دو رئیس‌جمهور ضمن ارزیابی و هماهنگی درباره محیط راهبردی منطقه به خصوص در فلسطین، به توافقات بسیار مهمی در راستای عمق دادن به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و سودبخش برای دو ملت دست یافتند. جنگ اقتصادی دشمن هم شکست خواهد خورد
سیدابراهیم رئیسی همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با تبریک به ثمر رسیدن مقاومت و ایستادگی ملت و دولت سوریه مقابل دشمنان گفت: حقیقتاً باید از ایستادگی مردم سوریه در مقابل تهدید‌ها و اقدامات گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلبان که با حمایت امریکا و کشور‌های غربی و برخی از کشور‌های منطقه برای تجزیه این کشور و ایجاد وحشت، تلاش می‌کردند، تمجید کرد.
رئیسی با بیان اینکه کشور‌هایی که نتوانستند در میدان نظامی به اهداف پلید خودشان برسند، تلاش می‌کنند در میدان‌های دیگر از جمله فشار‌های اقتصادی و تحریم‌ها اهداف‌شان را دنبال کنند، اظهار داشت: این دسته از کشور‌ها به طور قطع ناکام خواهند ماند. رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراف رسمی امریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت و درستی مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مقابل فشارهاست. رئیسی همچنین با بیان اینکه به مردم عزیز فلسطین که در کنار مرز آن‌ها قرار داریم، درود می‌فرستیم و یاد شهدای بزرگ فلسطینی و سوری و شهید بزرگوار مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم، خاطرنشان کرد: به فلسطینی‌های عزیز عرض می‌کنیم که دیروز انتفاضه اول و دوم و سوم و امروز مقاومت فلسطین در جایگاه بسیار برتر از روز‌های گذشته قرار دارد. امروز معادلات جهان و نظم جهانی به نفع جریان مقاومت و به ضرر جریان استکباری و رژیم‌صهیونیستی رقم می‌خورد. شرایط امروز در قوت و قدرت فلسطینی‌ها و ضعف رژیم‌صهیونیستی و حامیانش با هیچ کدام از سال‌های گذشته قابل قیاس نیست.
رئیسی گفت: رهبری فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (حفظ‌الله تعالی) بار‌ها بر مقاومت تأکید کرده‌اند و این از جملات روشن ایشان است که می‌فرمایند، اگر مقاومت هزینه‌ای داشته باشد، هزینه تسلیم بسیار بیشتر از هزینه ایستادگی و مقاومت است. ایران در کنار دولت و ملت سوریه خواهد ماند
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی خود اعلام کرده است از مقاومت و ایستادگی حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما در کنار دولت و مردم عزیز سوریه بوده و خواهیم بود، هم در دورانی که با گروه‌های تکفیری مواجه شدند و هم امروز که شر گروه‌های تکفیری را از سر خودشان کوتاه و شروع به بازسازی سوریه کردند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات مقامات دو کشور و اسناد همکاری امضا‌شده اشاره کرد و گفت: امروز گفتگو‌هایی داشتم و اسنادی در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی و سیاسی و دیگر زمینه‌ها امضا شد. زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط و مناسبات بین دو کشور وجود دارد و مصمم هستیم روابط و مناسبات را میان دو کشور و با کشور‌های منطقه توسعه دهیم.
رئیسی با تأکید بر اینکه بنای ما توسعه مناسبات با کشور‌های منطقه و بدون حضور بیگانگان است، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم. معتقدیم حضور امریکایی‌ها در سوریه نه فقط امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه در امنیت سوریه و منطقه اخلال نیز ایجاد می‌کند. امریکایی‌ها هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شوند، امنیت سوریه بیشتر تضمین می‌شود. دست همه کشور‌های همسایه را می‌فشاریم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم راه ایجاد امنیت آن است که حاکمیت سوریه به طور کامل بر تمامیت ارضی این کشور استقرار پیدا کند، تصریح کرد: همه بدانند که استقرار حاکمیت سوریه بر تمام سرزمین این کشور می‌تواند تضمین‌کننده امنیت در تمام منطقه باشد. رئیسی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو کشور منعقد شد، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل هر چه سریع‌تر اجرایی می‌شود، گفت: ما دست همه کشور‌های منطقه و به ویژه کشور‌های همسایه و کشور‌های مسلمان را که اولویت سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم این ارتباط و این تفاهمات می‌تواند دست بیگانگان را از منطقه قطع کند.