دختران افتخار

به گزارش شهروند آنلاین، چند روزی است حضور تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران در مسابقات آسیایی تایلند سر و صدای زیادی به پا کرده است و علت این هیاهو چیزی نیست جز درخشش بی‌نظیر آن‌ در این مسابقات. در حالی که فقط حدود سه سال از تشکیل تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران می‌گذرد، کمتر کسی انتظار چنین درخششی را از ملی‌پوشان کشورمان داشت، اما آنها در تایلند تاریخ‌سازی کردند.

دختران هاکی ایران که با سختی‌های بسیار و برخی از آنها با هزینه‌های شخصی راهی تایلند شدند، در سید دوم مسابقات با تیم‌های هند، کویت و قرقیزستان هم‌گروه و موفق شدند با کسب سه پیروزی متوالی برابر این سه تیم به‌عنوان سرگروه به مرحله حذفی رقابت‌ها صعود کنند. ملی‌پوشان ایرانی در نخستین دیدار خود در مرحله حذفی برابر اماراتِ مدعی با نتیجه چهار بر صفر پیروز شدند. این دیدار در ست اول با نتیجه دو بر صفر، در ست دوم با نتیجه چهار بر صفر و در ست سوم با نتیجه شش بر صفر همگی به نفع تیم ایران به اتمام رسید و در نهایت نیز تیم کشورمان با نتیجه چهارده بر صفر تیم ملی هاکی روی یخ زنان امارات را پشت سر گذاشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.

شاگردان فرزاد هوشیدری در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف سنگاپور رفتند و در این مرحله هم با درخشش بی‌نظیر خود، پنجمین پیروزی متوالی را برای تیم ملی ایران به دست آوردند. ملی‌پوشان کشورمان در این مسابقه، سه ست متوالی با نتیجه یک بر صفر برابر سنگاپور پیروز شدند و در نهایت با پیروزی سه بر صفر برابر این تیم، به فینال رقابت‌ها پا گذاشتند.



دختران هاکی‌باز ایران در دیدار فینال برابر تیم میزبان، با وجود عملکرد درخشان، در ست اول با یک گل از حریف خود عقب افتادند و با همین نتیجه ست نخست را به پایان رساندند. شاگردان هوشیدری در ست دوم با تک گل زهرا رضایی، نتیجه دیدار را به تساوی کشاندند و در نهایت ست دوم با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. اما در آغاز ست دوم، این تایلندی‌ها بودند که با به ثمر رساندن دو گل، نتیجه دیدار را به سود خود کردند و در نهایت این دیدار با نتیجه سه بر یک به سود تیم میزبان به پایان رسید تا نخستین ماجراجویی دختران هاکی روی یخ ایران در آسیا، با نایب‌قهرمانی به پایان برسد.

همه چیز برای ایران جز قهرمانی

تا قبل از آغاز مسابقه فینال، دختران ایران در هر پنج دیدار مرحله گروهی و حذفی پیروز شده بودند و بدون حتی متحمل‌شدن یک شکست به فینال مسابقات رسیدند. آنها تا قبل از مسابقه فینال برابر تایلند، فقط یک گل دریافت و 81 مرتبه دروازه حریفان خود را باز کردند. فاطمه اسماعیلی هم با به ثمر رساندن 17 گل، عنوان خانم‌گلی رقابت‌ها را از آنِ خود کرد تا بدین‌ترتیب، بتوانیم بگوییم به‌جز جام و مدال قهرمانی، همه چیز در این مسابقات از آنِ تیم ملی دختران ایران شد.

این افتخار فقط برای دختران ایران است و بس!

در حالی کمتر از سه سال از عمر تیم ملی هاکی زنان ایران می‌گذرد که این گردهمایی جز با همبستگی و همت خود بازیکنان به وجود نیامده است. این تیم که زیرمجموعه هاکی نیست و ابتدا بخشی از فدراسیون اسکیت بوده است، چند ماهی است به فدراسیون اسکی اضافه شده و مشخص نیست که چرا دائما در حال جا‌به‌جایی و انتقال به فدراسیون‌های مختلف است! حتی بر اساس اخبار منتشرشده، هزینه اعزام ملی‌پوشان هاکی ایران به تایلند برای حضور در این مسابقات به‌طور کامل از سوی فدراسیون اسکی پرداخت نشده و بخش زیادی از هزینه‌ها به‌طور شخصی از طریق خود ورزشکاران تامین شده است.

حال انتظار می‌رود با توجه به اینکه در طول سه سال گذشته، توجه چندانی به این رشته، به‌ویژه در بخش زنان، نشده است، این موفقیت هم به هیچ فدراسیونی منتسب نشود و این افتخار برای دختران ایران بماند.

بعد از این لازم است هاکی روی یخ را بشناسیم

درخشش دختران ملی‌پوش ایرانی در مسابقات آسیایی و اقیانوسیه 2023 هاکی روی یخ، ما را مجاب می‌کند که بعد از این، بیشتر در مورد این ورزش اطلاعات کسب کنیم.

اگرچه تیم ملی زنان ایران نوپاست و تنها زمین استاندارد آنها در کشور برای تمرین مستمر، مربوط به مجموعه ایرانمال است، اما این رشته در جهان، به‌ویژه در بخش‌هایی از آمریکای شمالی و کانادا، طرفداران پرشماری دارد. ۶۴ کشور جهان عضو فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ (IIHF) هستند، اما در مسابقات جهانی هاکی از جمله در بازی‌های المپیک زمستانی و جام جهانی هاکی روی یخ، کشورهای کانادا، جمهوری چک، فنلاند، روسیه، اسلواکی، سوئد و ایالات متحده آمریکا حرفی برای گفتن دارند و غالبا در صدر جدول مسابقات جای دارند؛ به‌طوری که از ۶۳ مدالی که در مسابقات هاکی مردان در بازی‌های المپیک زمستانی از سال ۱۹۲۰ تاکنون اعطا شده، فقط ۶ مدال به کشورهایی جز چند کشور نامبرده رسیده ‌است.

جالب است که بدانید هاکی روی یخ در کشورهایی مثل کانادا و اسکاندیناوی، که مناطقی سردسیرند، ورزش اول است و در آمریکا و فنلاند هم محبوبیت ویژه‌ای دارد. اما این بازی در هلند ابداع شده است. شخصی به نام جیمز دوم (پادشاه انگلستان) در دوران تبعیدش به هلند به هاکی علاقه پیدا کرد و پس از اتمام دوران تبعید، وقتی به سرزمین خود بازگشت هاکی روی یخ را به مردم انگلستان معرفی کرد. هاکی روی یخ ترکیبی از ورزش‌های اسکیت روی یخ / پاتیناژ –با کفش‌های تیغه‌دار فلزی– و هاکی روی چمن –با چوبدستی تیغه‌ای- است. هاکی روی یخ از پرهیجان‌ترین ورزش‌های جهان است و سرعت بسیار زیاد از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. سرعت حرکت بازیکنان گاه به ۵۰ کیلومتر در ساعت و سرعت گوی آن –پوک–  به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، به‌طوری که تماشاگران به سختی می‌توانند مسیر آن را دنبال کنند. بنابراین زمانی که گلی زده می‌شود، چراغی قرمز روشن می‌شود. این ورزش در سه ست 20 دقیقه‌ای انجام می‌شود و هنگام توقف بازی، زمان بازی نیز متوقف می‌شود. در این سه ست اگر نتیجه به تساوی بینجامد، در نهایت مسابقه به وقت اضافه می‌رود و در وقت اضافه، هر تیمی که زننده گل اول باشد به‌عنوان برنده اعلام می‌شود.

این مسابقه در ایران برای مردان از سال 95 و برای زنان از سال 99 شروع شده است.

 

سنایی: برای درخشش در این مسابقات از جان مایه گذاشتیم امیدوارم به‌زودی قهرمان آسیا شویم

 

اعظم سنایی، کاپیتان و مربی تیم هاکی روی یخ زنان، در گفت‌وگو با «شهروند» درباره اولین تجربه حضور در مسابقات آسیایی گفت: «همان‌طور که می‌دانید مدت کمی از تشکیل تیم ملی هاکی روی یخ زنان می‌گذرد و ما در تنها زمین استاندارد تهران، که در مجموعه ایرانمال است، تمرین می‌کنیم. بسیار خوشحالیم که موفق شدیم برای نخستین‌بار به مسابقات آسیایی اعزام شویم و رکورد جالبی را ثبت کنیم.»

سنایی درباره کسب پنج پیروزی متوالی در این مسابقات و راهیابی به فینال رقابت‌ها افزود: «می‌دانستیم که کار آسانی در پیش نداریم و به همین دلیل برای هر بازی با تمام قوا به میدان می‌رفتیم. در مرحله گروهی موفق شدیم سه حریف قدرتمند خود یعنی هند، کویت و قرقیزستان را از پیش رو برداریم و به‌عنوان سرگروه راهی مرحله حذفی شویم. در این مرحله هم ابتدا امارات را شکست دادیم و بعد هم با شکست سنگاپور راهی فینال شدیم.»

کاپیتان تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران در ادامه با اشاره به درخشش تیم ملی زنان ایران در این رقابت‌ها بیان کرد: «از ابتدا هم تصور می‌کردیم نتایج درخشانی در این رقابت‌ها بگیریم. در نهایت هم موفق شدیم و خدا را شاکریم که در اولین حضورمان توانستیم انتظارات را برآورده و به فینال راه پیدا کنیم. امیدوارم در دور بعدی بتوانیم مدال خوش‌رنگ‌تری برای مردم عزیز ایران کسب کنیم.»

//اتمام پیام