کاروان هانگژو همچنان بلاتکلیف

زمستان سال گذشته بود که شاخص‌های اعزام به بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی با حضور وزیر ورزش و جوانان تبیین شد. تصمیم ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پاراآسیایی مبنی بر اعزام کیفی کاروان ورزشی ایران به این دوره از رقابت‌ها بود. تصمیمی که با مخالفت‌های ضمنی و نارضایتی بسیاری از ورزشکاران در رشته‌های مختلف مواجه شد، اما تغییری در آن ایجاد نشد. با این وجود تعیین تکلیف در خصوص لیست نهایی ورزشکاران به آینده موکول شد، آینده‌ای که گویی هنوز از راه نرسیده است.
اواخر فروردین‌ماه امسال بود که ستاد عالی بازی‌های آسیایی تشکیل جلسه داد. این نخستین جلسه ستاد عالی بازی‌ها در سال جاری بود که تصور می‌شد قرار است تکلیف نهایی تیم‌های اعزامی را مشخص کند. با این حال نتیجه حاصله همچنان بلاتکلیفی بسیاری از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی برای حضور در هانگژو بود. براساس تصمیم‌گیری‌های نهایی در نخستین جلسه امسال رشته‌های ورزشی جهت اعزام به این مسابقات به دو گروه تقسیم شدند؛ در گروه اول رشته‌هایی که اعزام آن‌ها قطعی است، گنجانده شد و در گروه دوم، رشته‌هایی گنجانده شدند که اعزام آن‌ها قطعی، اما ظرفیت‌شان همچنان نامشخص است! ظرفیتی که قرار بود ۱۰ روز بعد از نخستین جلسه تکلیفش مشخص شود، اما جلسه وعده داده شده در زمان مقرر برگزار نشد! اتفاقی که در ورزش ایران چندان هم تازه و نادر نیست. البته که ستاد عالی بازی‌ها زمان دیگری را در نظر گرفته و قرار است دومین جلسه ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای روشن شدن تکلیف کاروان ایران برگزار شود، اما آیا این تاریخ هم تمدید خواهد شد؟
ماه‌ها از تصمیم‌گیری آقایان بر اعزام کیفی کاروان ایران می‌گذرد. با این وجود ستاد عالی بازی‌ها و آقایان تصمیم‌گیرنده هنوز در خصوص ظرفیت برخی رشته‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و امروز و فردا می‌کنند. تعللی که نه فقط باعث از دست رفتن زمان می‌شود که ورزشکاران را نیز در بلاتکلیفی قرار می‌دهد و این بی‌شک بدترین اتفاق ممکن است، چراکه می‌تواند تأثیر بسزایی در تخریب روحیه و انگیزه آن‌ها داشته باشد.
محوریت تصمیم‌گیری در خصوص تعداد نفرات کاروان ایران، وزارت ورزش است. متولی اصلی ورزش کشور که باید شرایط را برای حضور همه‌جانبه ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی فراهم کند، امروز دست در دست کمیته ملی المپیک به بهانه مشکلات مالی از سروته کاروان ایران می‌زند تا ترکیبی نصفه و نیمه را راهی هانگژو کند، ترکیبی که گفته می‌شود تنها شانس مدال‌ها در آن جای دارند، اما حتی با اتخاذ این تصمیم پرحرف و حدیث هم تکلیف کاروان اعزامی ایران به هانگژو همچنان به‌طور کامل مشخص نشده و آقایان در خصوص تعداد نفرات آن حرف دارند.


گفته می‌شود ستاد به دنبال رصد جدی‌تر ورزشکاران در مسابقات پیش‌رو است، اما آیا می‌توان برآورد درستی از وضعیت ورزشکاران و شانس مدال‌آوری آن‌ها داشت وقتی اعزام‌های زیادی به بهانه مشکلات مالی انجام نمی‌شود؟
علاوه بر آن ورزش کشور طی ۱۰ روز آینده و تا ۲۷ شهریور کدام رویداد مهم بین‌المللی یا حتی آسیایی را در پیش دارد که برگزاری دومین جلسه امسال ستاد برای تصمیم‌گیری در خصوص نفرات کاروان را به زمانی دیگر موکول کرده است!
چهار ماه دیگر کاروان ایران برای حضور در بازی‌های آسیایی راهی هانگژو می‌شود، اما آیا می‌توان با نحوه تصمیم‌گیری آقایان و بلاتکلیفی که ماه‌هاست وجود دارد، امیدی به موفقیت ورزشکاران در این رویداد مهم آسیایی داشت؟ بی‌شک تعلل در روشن شدن تکلیف کاروان اعزامی ایران به هانگژو دستاوردی جز تخریب هرچه بیشتر روحیه و انگیزه ورزشکاران در پی ندارد. ورزشکارانی که هنوز نمی‌دانند آیا با وجود کسب سهمیه می‌توانند مسافر چین باشند یا قرار است به زودی روی نام‌شان قلم قرمز کشیده شود. این بلاتکلیفی شامل‌حال فدراسیون‌ها نیز می‌شود، چراکه آن‌ها هم به درستی نمی‌دانند چند سهمیه در کاروان ایران خواهند داشت.
در نهایت تا قبل از برگزاری دومین جلسه امسال ستاد هنوز هیچ چیز قطعی نیست و نمی‌توان از هیچ یک از موارد مطرح شده چندان مطمئن بود و این بی‌شک به سود کاروان اعزامی ایران نخواهد بود.