به‌‌نام خدا، گُـل

 داور سوت بازی را زد، توپ به کنار زمین رفت، یک سانتر برای منشا، گل اول مس رفسنجان و شکسته شدن رکورد سریع‌ترین گل لیگ برتر، درحالی‌که فقط 8 ثانیه از شروع بازی گذشته بود. هر چند حدود 24 سال قبل که هنوز لیگ ما به نام آزادگان برگزار می‌شد عبدا...‌زاده بازیکن ابومسلم حدود 3  یا 4 ثانیه بعد از شروع و درست از همان نقطه وسط یک گل جالب زده بود. گل‌های سریع نتیجه آماده نبودن ذهن حریف هستند. نتیجه این‌که بازیکنان فکر می‌کنند ممکن نیست در آن لحظه گلی زده شود. گل‌های سریع به ما یادآوری می‌کنند در بازی زندگی خیلی زود و خیلی دیر تفاوتی در رسیدن به هدف ندارد؛ هر لحظه باید برای موفقیت بجنگیم و هرلحظه هم باید منتظر یک اتفاق باشیم. گل‌های سریع فقط نتیجه‌گیری غافلگیر شدن حریف و نداشتن تمرکز نیستند. این گل‌ها بیشتر از هرچیز محصول تکاپوی جالب بازیکنانی است که هر لحظه در جست‌وجوی موفقیت هستند و وقتی کسی آماده باشد شانس هم به کمکش می‌آید. وگرنه ممکن است شانس سراغ خیلی‌ها برود اما خود فرد که باور نداشته باشد نتیجه‌ای نخواهد گرفت. گل‌های سریع به‌ما یاد می‌دهند موفقیت همان‌قدر که گاهی خیلی دور است می‌تواند خیلی نزدیک هم باشد. صحبت‌های عبدا... زاده و خلعتبری با «زندگی سلام» که هر کدام در مقاطعی در این زمینه رکورددار هم بوده‌اند گویای همین است. علاوه براین دو گفت‌وگو، در این پرونده رکوردهای جالبی را هم از گوشه‌ وکنار فوتبال دنیا جمع‌آوری کرده‌ایم. با ما باشید.     
سریع‌ترین گل‌های تاریخ لیگ‌برتر ایران
لیگ برتر فوتبال ایران از سال 80 شکل گرفت و رکوردهای قبل آن متاسفانه چندان دقیق ثبت نشده. اگر بخواهیم لیگ آزادگان را هم درنظر بگیریم بعید است کسی از عبدا... زاده زودتر گل زده باشد اما اگر لیگ برتر را ملاک قرار دهیم «گادوین منشا» با گلزنی در ثانیه 8 مسابقه مس رفسنجان برابر ملوان در لیگ بیست و دوم به رکورد سریع‌ترین گلزن لیگ‌برتر دست یافت که فاصله او با نفر بعدی، تنها یک ثانیه است. غلامرضا رضایی در ثانیه 10.68 بازی پرسپولیس برابر فجرسپاسی در لیگ دوازدهم موفق به گلزنی شد و زننده سریع‌ترین گل جهان در سال 2012 میلادی لقب گرفت. در ادامه، سریع‌ترین گل‌های تاریخ لیگ برتر را به ترتیب با هم مرور می کنیم:
1- گادوین منشا در ثانیه 8مسابقه مس رفسنجان برابر ملوان در لیگ بیست‌و‌دوم
2- غلامرضا رضایی در ثانیه 10 بازی پرسپولیس برابر فجرسپاسی در لیگ دوازدهم
3- محمدرضا خلعتبری در ثانیه 11 بازی سپاهان برابر گسترش‌فولاد در لیگ چهاردهم
4- شهریار مغانلو در ثانیه 13 بازی سپاهان برابر مس‌رفسنجان در لیگ بیست‌و‌دوم
5- فرزاد حاتمی در ثانیه 17 بازی تراکتور برابر شاهین‌بوشهر در لیگ یازدهم
6- دارکو بیدوف در ثانیه 18 بازی ذوب‌آهن برابر نساجی در لیگ بیستم
7- ابراهیم توره در ثانیه 22 بازی سپاهان مقابل شاهین‌بوشهر در لیگ نهم
8- علی علیپور در ثانیه 29 بازی پرسپولیس برابر ماشین سازی در لیگ شانزدهم
9- محسن بنگر در ثانیه 31 بازی پرسپولیس برابر فولاد در لیگ چهاردهم(گل به خودی)
10- ارسلان مطهری در ثانیه 36 بازی ذوب آهن برابر ماشین سازی در لیگ نوزدهم
11- برنوویچ در ثانیه 47 بازی مس سرچشمه برابر پرسپولیس در لیگ یازدهم
12- علی سامره در ثانیه 48 بازی استقلال برابر پرسپولیس در لیگ‌دوم
 
آینده‌ فوتبالی‌ام را به‌خطر انداختم
 تا گل سریع بزنم
گفت‌و‌گو با «هادی عبدا...‌زاده»، بازیکن ابومسلم که در فصل 79-78 و در ثانیه 4 برای تیمش گل زد تا سریع‌ترین گل تاریخ فوتبال ایران به نام او باشد
مجید حسین زاده  |  روزنامه‌نگار

 «هادی عبدا...‌‌زاده» در فصل 79-78 لیگ آزادگان که هنوز لیگ‌برتر آغاز نشده بود، در بازی ایرسوتر نوشهر و ابومسلم مشهد در ثانیه 4 برای ابومسلم گل زد. در این بازی با سوت داور، بازیکن ابومسلم به توپ ضربه زد و توپ را به زمین حریف انداخت. سپس «هادی عبدا... زاده» که برای شروع بازی کنار او ایستاده بود، دروازه ایرسوتر را نشانه گرفت که دروازه‌بان تیم نوشهری در مهار توپ ناموفق بود و توپ از بین دستان او وارد دروازه شد. با زننده این گل درباره گل‌های سریع گفت‌و‌گویی داشتیم.

دیدم که دروازه‌بان حریف جلوتر آمده است
به‌عنوان اولین سوال از او می‌پرسم، چه شد که تصمیم گرفتید از وسط زمین به امید گل زدن، شوت بزنید که می‌گوید: «در آن لحظه یک نگاهی به دروازه‌بان حریف انداختم و دیدم انگار هنوز آماده نیست. قبل از این‌که داور سوت را بزند، دیدم که کمی جلوتر آمده و از دروازه فاصله دارد. آقای محتشمی مهاجم دیگر تیم بود که قرار بود توپ را به من پاس بدهد تا بازی شروع شود. به او گفتم که می‌خواهم به محض این که توپ را به من پاس داد، شوت بزنم و سر همین مسئله، بحث‌مان شد! او می‌گفت شوت سنگین نزن چون بدنت سرد است و دوباره مصدوم می‌شوی اما من اصرار داشتم که از این فرصت برای گلزنی استفاده کنم. یک جورهایی آینده فوتبالی‌ام را به خطر انداختم تا این گل را به ثمر برسانم. البته اصلا هدف من این نبود که سریع‌ترین گل را بزنم، ما دنبال برد در آن بازی بودیم که برای ابومسلم اهمیت زیادی داشت و خدا را شکر که موفق هم شدیم».
بعد از 2 سال مصدومیت، گل زدم
او درباره سریع‌ترین گلی که در تاریخ فوتبال ایران زده، می‌گوید: «من سال 76 که قهرمان لیگ یک شدیم، آقای گل لیگ شدم. انتهای همان فصل مصدومیت کمردرد گریبان‌گیرم شدم. دکترها هم گفتند که اگر به فوتبال ادامه بدهی، قطع نخاع می‌شوی و مشکلات زیادی برایت ایجاد می‌شود. من ترسیدم و کلا ورزش را 2 سال کنار گذاشتم و حتی دویدن معمولی را هم می‌ترسیدم انجام دهم. بعد از 2 سال، کمرم خیلی بهتر شد و دوباره فوتبال را شروع کردم. سال 78، شش یا ‌هفت‌ بازی از فصل گذشته بود و به ثمر رساندن آن گل برایم خیلی شیرین بود.»
گل سریع هم خوب است و هم نابودگر!
او که فوتبال را از بازی در کاپ‌های محلات شروع کرده و در تیم‌های شاهین، پیام چین‌چین، ابومسلم، تراکتور، استقلال رشت، ذوب‌آهن و پایانه اصفهان بازی کرده، درباره متفاوت بودن گل سریع با بقیه گل‌ها می‌گوید: «شما برای به ثمر رساندن گل سریع، هم باید تمرکز زیادی داشته باشید و هم تیزهوش باشید. حواس‌تان از قبل از شنیدن سوت داور، باید به همه جای زمین، جاگیری بازیکنان و ... باشد. البته لذت گل سریع بیشتر است چون علاوه بر این‌که روحیه تیم خودی را بالا می‌برد، تمرکز تیم حریف را هم نابود می‌کند. ما در همین بازی مقابل ایرسوتر نوشهر به برد نیاز داشتیم و بازی را 2 هیچ بردیم چون تیم حریف بعد از دریافت گل زودهنگام به هم ریخت و نتوانست بازی خودش را ارائه دهد.»
گل منشا را ندیدم
«هادی عبدا...‌زاده» علاوه بر سریع‌ترین گل تاریخ در فصل 79-78، توانست ۱۱ گل دیگر هم برای ابومسلم بزند و فقط چند گل با «مهند مهدی» که آقای گل شد، فاصله داشت. از او می‌پرسم که آیا گل اخیر «منشا» را که در ثانیه 9 به ثمر رسیده هم دیده یا نه که می‌گوید: «راستش را بخواهید نه، گل منشا را ندیدم ولی شنیدم که در ثانیه‌های ابتدایی بازی به ثمر رسیده».
در مشهد نه فوتبالی هست و نه بازیکنی
از او می‌پرسم مگر فوتبال روز را دنبال نمی‌کنید که گل منشا را ببینید؟ او توضیح می‌دهد: «دنبال می‌کنم اما نه به آن صورت. حواشی لیگ داخلی آن‌قدر زیاد شده که رغبتی برای تماشای بازی‌ها نمی‌ماند. از آن مهم‌تر، مشهد هم تیم ندارد و نه فوتبالی در این شهر هست و نه بازیکنی. الان شاید 10 تا خداداد عزیزی دیگر در مشهد داشته باشیم اما این استعدادها باید کجا کشف و شکوفا شود؟ قبلا ما چندین تیم مشهدی داشتیم اما الان این‌طور نیست. مشکلات فوتبال ما زیاد است و امیدوارم برای حل‌شان تا دیرتر از این نشده، برنامه‌ریزی شود.»

 
سریع‌ترین گل‌های تاریخ جهان
رکوردهای مربوط به سریع‌ترین گل‌ها در جهان به دلایل مختلفی، همیشه مورد مناقشه قرار می‌گیرند. یکی از اعضای انجمن آماردانان فیفا استدلال کرده از آن جایی که بعضی بازی‌ها فیلم برداری نمی‌شود و سیستم رسمی برای تشخیص زمان‌بندی گل‌ها وجود ندارد، همیشه درباره این رکوردها اختلاف نظر وجود دارد. با این حال به چند مورد از سریع‌ترین گل های جهان اشاره خواهیم کرد.
گینس  در دیدار دو تیم از باشگاه‌های برزیل در سال 2004، ریکاردو اولیورا طی کمتر از 3 ثانیه از شروع مسابقه به گلزنی اقدام کرد. گلی که او در ثانیه 2.8 مسابقه به ثمر رساند، نام دیمین موری از لیگ استرالیا را که سال 1996 در ثانیه 3.69 به ثمر رساند از کتاب گینس پاک کرد و نام اولیورا را در این کتاب ماندگار کرد.
جام‌جهانی در تاریخ جام‌جهانی سریع‌ترین گل به نام هاکان شوکور با فاصله‌ای خار‌ق‌العاده از دیگر گلزنان ثبت شده است. بازیکنی که در دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 2002 موفق شد ثانیه 11 دروازه کره‌جنوبی را باز کند.
لیگ قهرمانان اروپا   سریع‌ترین گل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا توسط روی ماکای در دیدار برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 07-2006مقابل رئال‌مادرید که در ثانیه ۱۰ بازی به ثمر رسید.
لیگ قهرمانان آسیا  سباستین سوریا در دیدار لخویای قطر و پاختاکور ازبکستان در فصل 2013 در ثانیه 10 برای تیم قطری گلزنی کرد تا این بازیکن سریع‌‌ترین گل تاریخ این رقابت‌ها را به ثبت رسانده باشد.
لالیگا   سیدو کیتا بازیکن سابق تیم بارسا و مهاجم تیم آلمریا در سال 2014 موفق شد سریع‌ترین گل تاریخ لالیگا را به ثمر برساند. او در بازی مقابل والنسیا پس از تنها 7.6 ثانیه دروازه حریف را باز کرد.
لیگ جزیره  گل ثانیه 69/7 شین لانگ در بازی ساوتهمپتون مقابل واتفورد، در جایگاه نخست سریع‌ترین گل‌های لیگ جزیره قرار گرفته است.
سریع‌ترین گلی که فیلمی از آن نیست  سال 2010 ادعا شد که سریع‌ترین گل تاریخ فوتبال جهان در یک دیدار از رقابت‌های لیگ دسته دوم روسیه توسط میخائیل اوسینوف با گذشت یک ثانیه و چند صدم ثانیه از سوت آغاز زده شده است. در خور ذکر است هیچ فیلمی از آن موجود نیست.
 


گل ثانیه آخری را بیشتر دوست دارم
«محمدرضا خلعتبری» زننده سومین گل سریع تاریخ لیگ‌برتر در ثانیه 11 بازی از رمزورازهای به ثمررساندن چنین گل‌هایی می‌گوید

19 آذر 93، یکی از سریع‌ترین گل‌های لیگ را «محمدرضا خلعتبری» بازیکن تیم فوتبال سپاهان در ثانیه 11 بازی این تیم برابر گسترش فولاد به ثمر رساند. این گل بعد از گل اخیر منشا در ثانیه 9 و گل غلامرضا رضایی در ثانیه 10 بازی پرسپولیس برابر فجرسپاسی، سومین گل سریع تاریخ لیگ‌برتر محسوب می‌شود. در ادامه با این بازیکن باتجربه درباره گل‌های سریع گفت‌و‌گوی کوتاهی داشتیم که خواهید خواند.

با توپ دزدی این گل را زدم
او درباره این که آیا از گل سریعی که 9 سال پیش به ثمر رسانده هنوز یادش هست، می‌گوید: «بله، ثانیه 11 بازی بود که گل را به ثمر رساندم. بازی با گسترش فولاد بود که آقای حاج صفی یک پاس خیلی خوب به من داد، دفاع حریف هم اشتباه کرد و من یک توپ دزدی کردم و موفق به گلزنی شدم. البته چند روز پیش یک ویدئو دیدم که مربوط به یکی از بازیکن‌های ابومسلم بود که ثانیه 4 یا 5 گل زده بود، مستقیم از وسط زمین گل زد. دست بالای دست بسیار است و گل‌های سریع دیگری هم به جز گل من در لیگ زده شده است.»
گل زدن در هر شرایطی لذت‌بخش است
به خلعتبری می‌گویم که شما گل‌های زیادی در لیگ به ثمر رساندید، آیا لذت این گل زودهنگام از بقیه بیشتر بوده یا نه که می‌گوید: «گل زدن در هر شرایطی و هر بازی لذت‌بخش است. گل زودهنگام و سریع یک لذتی دارد، گل دیرهنگام هم یک لذتی دارد. گلزنی در ثانیه 11 یک جور است، گلزنی در دقیقه 95 یک جور دیگر، اما به نظر من گلی که در آخرهای بازی زده می‌شود، لذت بیشتری دارد».
گل سریع روی اشتباهات فاحش حریف رقم می‌خورد
او درباره رمزورازهای زدن گل سریع می‌گوید: «گل‌های سریع معمولا روی اشتباهات فاحش حریف اتفاق می‌افتد. مثلا گل من روی اشتباه مدافع گسترش فولاد و گل ابومسلم روی اشتباه فاحش دروازه‌بان حریف که توپ از دستش رفت، به ثمر نشست. البته کلا که گلزنی در فوتبال روی استفاده از اشتباهات حریف اتفاق می‌افتد و اگر اشتباهات نباشد که گل شکل نمی‌گیرد اما گل‌زدن در ثانیه‌های ابتدایی بازی خیلی سخت است و خیلی هم کم اتفاق می‌افتد.»
گل سریع به پیروزی قاطع‌تر منجر می‌شود
او در پایان می‌گوید: «به ثمر رسیدن گل‌های سریع بر روحیه تیم حریف تاثیر بسیار بدی دارد. شما ببینید در همان بازی که من یک گل سریع زدم، آن بازی را 3 یا 4 بر صفر بردیم. یا در همین بازی که منشا در ثانیه 8 گل زد، ملوان بازی را 4 بر صفر باخت. بنابراین گل سریع، صددرصد بر روحیه هر دو تیم تاثیر می‌گذارد و معمولا باعث می‌شود تیمی که به گل سریع دست یافته، پیروزی قاطع‌تری را کسب کند».