اعتراض تشریفاتی مجلس به دولت

 
آرمان امروز، گروه سياسي: باتوجه به وضعيت کنوني اقتصادي، اجتماعي، سياسي و ... مي‌توان گفت که کابينه دولت در دو سال و اندي که از حضورش در پاستور مي‌گذرد نتوانسته انتظارات را بر آورده کند و با وجود افزايش انتقادها از نوع مديريت کشور تا کنون دولت آنچنان که بايد دست به تغييري در تيم مديريتي خود نزده است. اين در حالي است که نمانيدگان مجلس شوراي اسلامي که برابر قانون دولت را تحت نظر دارند، تلاش مي‌کنند تا جايي که امکان دارد بتواند از روندي که در جريان است انتقاد کنند. باتوجه به اينکه تاکنون سه وزير از کابينه کناره‌گيري کرده‌اند و يک وزير هم با راي عدم اعتماد از دولت خارج شد، همچنان چالش‌ها و مشکلات بر جاي خود باقي مانده است.
در حال حاضر سه وزارتخانه با سرپرست به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و در ادامه هم بايد به اين موضوع اشاره کنيم که بنا بر اظهارت نمايندگان، چهار وزارتخانه ديگر هم در خطر استيضاح قرار دارند. اين خط و نشان‌هاي بهارستان‌نشين‌ها البته تازگي ندارند و برخي از تحليلگران معتقدند که نمانيدگان تنها به دليل اينکه بتوانند افکار عمومي را با خود همراه کنند تا بار ديگر صندلي‌هاي سبز مجلس را لمس کنند و انتخابات را با موفقيت پشت سر بگذارند زبان به انتقاد گشوده‌اند. از سوي ديگر برخي معتقدند که هيات رئيسه مجلس در همراهي با دولت همواره از استيضاح کابينه جلوگيري مي‌کند. در همين مورد بايد اشاره کنيم که بر سر خبر جنجالي اهداي 75 شاسي بلند به نمايندگان مجلس فضاي بين بهارستان و پاستور غبارآلود شد و به‌نظر اين اختلاف همچنان ادامه خواهد داشت زيرا در اين رابطه مجلسي‌ها در اظهاراتي دولتي‌ها را هم متهم به دريافت خودروها خارج از چهارچوب قانوني کردند. حالا بايد به اين موضوع هم اشاره‌اي داشته باشيم که در سال آنهايي مجلس نمايندگان همچنان تلاش خواهند کرد تا بتوانند حداقل خودشان را در جبهه مقابل دولت قرار دهند تا بتوانند از ضعف کنوني کابينه استفاده کنند و بيشتر به دنبال مطرح کردن خودشان هستند.
 


نمايندگان ميخواهند خود را منتقد دولت معرفي کنند
«مهدي آيتي»، نماينده پيشين مجلس و تحليلگر مسائل سياسي داخلي در پاسخ به اين سوال که تلاش‌هاي برخي نمايندگان مجلس براي ترميم کابينه چه تاثيري در روند حکمراني خواهد داشت، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنيم که با توجه به شرايط موجود و عملکرد مجلس يازدهم مي‌توانيم بگوييم که مجلس ديگر در راس امور جاري کشور نيست. البته خود نمايندگان هم اين موضوع را به‌خوبي مي‌دانند که تذکرات و حتي جمع کردن امضا براي استيضاح وزرا تاثيري در بهبود امور کشور ندارد. تنها عاملي که باعث شده است اکنون ببينم نمايندگان زبان به انتقاد از دولت گشوده‌اند نزديکي به انتخابات مجلس است. با شرايط کنوني کشور هر نماينده‌اي که از دولت حمايت کند با ريزش راي روبه‌رو خواهد شد. به همين دليل آنها تلاش مي‌کنند تا خط خود را از کابينه جدا کنند. اگر اين نمايندگان واقعا منتقد شرايط کنوني هستند و نمي‌خواهند خودنمايي کنند چرا در ماه‌هاي گذشته کابينه را تهديد به استيضاح نمي‌کردند. بسياري از مردمي که قصد شرکت در انتخابات دارند در اين ماه‌هاي منتهي به اسفند ماه اخبار مجلس را دنبال مي‌کنند تا ببينند نمايندگانشان در چه وضعيتي هستند. نمايندگان هم که اين موضوع را مي‌دانند در مصاحبه‌ها، تذکرات و نطق‌هايشان تلاش مي‌کنند خود را در تقابل با دولت نشان دهند تا مردم به اين نتيجه برسند که اين نمايندگان در سمت ملت ايستاده‌اند و بقاي دولت برايشان اهميتي ندارد.»
اهتمامتان را به کار گيريد
يک عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: از رئيس جمهور انتظار مي رود در معرفي وزراي جهاد کشاورزي، صمت و آموزش و پرورش به مجلس شوراي اسلامي تسريع کند. علي کريمي فيروزجايي در تذکري شفاهي در جلسه علني روز گذشته در رابطه با تعيين وضعيت کابينه گفت: «از نگاه هوشمندانه و توجه کريمانه رهبر معظم انقلاب به جامعه  معلمان کشور و به خانواده بزرگ تعليم و تربيت تشکر مي کنم و از دولت و مجلس تقاضا دارم اهتمام خودشان را در جهت ارتقاي اين دستگاه مهم زيربنايي و حل مشکل فرهنگي آن به کار بگيرند. از رئيس جمهور نيز انتظار مي‌رود در معرفي وزراي «جهادکشاورزي»، «صمت» و «آموزش و پرورش» تسريع کرده و ان شاءالله وزارتخانه جديد بازرگاني نيز با رأي موافق نمايندگان و تائيد شوراي نگهبان آغاز فعاليت خواهد کرد و هر چه سريع تر اين وزارتخانه از بلاتکليفي خارج مي شود.
خشکسالي‌هاي يکي دو سال اخير و برخي از رودخانه‌هاي کشور به زيرساخت‌هاي کشاورزي و دامپروري خسارت جدي وارد کرده است و هم در حوزه توليد برنج، گندم و ساير محصولات استراتژيک و هم در حوزه دام و دامداري به ويژه براي عشاير مشکلاتي را ايجاد کرده است و بخش زيادي از مراتع کشور به دليل خشکسالي امکان چراي دام وجود ندارد. از وزارتخانه‌هاي مربوطه تقاضا دارم براي حمايت از کشاورزان، دامداران و دامپروران برنامه کوتاه مدتي ارائه و سپس برنامه بلندمدتي در جهت توجه به زيرساخت‌هاي اصلي کشاورزي و دامپروري کشور تهيه کند.»
 
رئيس جمهور تعلل نکند
نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي يکي ديگر از نمايندگاني بود که روز گذشته خواستار تسريع در معرفي وزراي آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي به مجلس شوراي اسلامي در راستاي پيشبرد امور کشور شد. «جبار کوچکي‌نژاد» در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي در تذکري شفاهي گفت: «اکنون سه وزارتخانه در دولت که بسيار نقش مهمي دارند، بدون وزير است. در کابينه وزير آموزش و پرورش، وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير جهاد کشاورزي وجود ندارد.
با توجه به اين‌که فصل کشاورزي فرا رسيده است انتظار مي‌رود رئيس جمهور براي رسيدگي به امورات مردم تعلل نکرده و سريع‌تر سه وزير پيشنهادي خود را براي اين وزارتخانه‌ها به مجلس شوراي اسلامي معرفي کند. هفته آينده صحن مجلس شوراي اسلامي تعطيل است و ديگر فرصتي براي تلف شدن وجود ندارد امروز مردم دچار مشکل هستند و برنج کشاورزان در شمال کشور در انبارها باقي مانده است و برنج محصولي است که اگر يکسال بگذارند ديگر قابل استفاده نيست. انتظار داريم هرچه سريع‌تر به داد کشاورزان برسيم.»
 
«چهار وزير در نوبت استيضاح»، عزل شوند يا استعفا دهند
«سيداحمد رسولي‌نژاد» در همين زمينه گفت: مجلس و دولت يک مجموعه هستيم، اما بدين معنا نيست که پيگير مطالبات و خواسته‌هاي مردم نباشيم. به رئيس‌جمهور اعلام شده که اين چهار وزير عزل شوند يا استعفا دهند، در غير اين صورت مجلس به وظيفه خود عمل خواهد کرد.
نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس با اشاره به اينکه اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان نارضايتي‌هايي ايجاد کرد، عنوان داشت: طرح رتبه‌بندي معلمان بايد به طور دقيق اجرا شود و نبايد بين دريافتي شاغلين و بازنشستگان فاصله وجود داشته باشد.
رسولي‌نژاد با تاکيد بر اينکه بايد روند معرفي و انتخاب وزير آموزش و پرورش تسريع شود، بيان کرد: توجه به فرهنگيان و مقام معلم نبايد در حد شعار باشد. وي تاکيد کرد: رئيس جمهور در خصوص انتخاب وزير اشتباهات گذشته را تکرار نکند، چراکه امروز ميدان افراد کارآزموده و توانمند است.