علی‌‎اف نمی‌داند در باکو چه خبر است

 
آرمان امروز: روز گذشته «الهام علي‌اف»، رئيس دولت باکو در فيلمي که از او منتشر شده است  حضور اسرائيل در مرز ايران را منکر شد‌ و با تمسخر مدرک خواست. اين در حالي است که در ادامه همين فليم يک خبرنگار صهيونيست از حضور دوربين‌هاي حساس و سامانه‌هاي اسرائيلي در مرز باکو و نيز خلبانان صهيونيست با جنگنده اف 35 در همين منطقه خبر داد. رسانه‌هاي عبري زبان خبر از حضور يکي از وزراي رژيم صهيونيستي در مرز ايران و آذربايجان را منتشر کرده اند.  عودد فورر، وزير کشاورزي که در سفري رسمي به جمهوري آذربايجان سفر کرده است، پس از ديدار روز گذشته با الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان، امروز از پروژه منحصر به فرد «دهکده هوشمند» که تنها در 7 کيلومتري مرز ايران تأسيس شده است بازديد و به بررسي فناوري هاي اسرائيلي که در توسعه اين پروژه به کار رفته است، پرداخت. اين دهکده هوشمند در منطقه اي به نام زنگلان آذربايجان قرار دارد که تنها حدود 120 کيلومتر با شهر تبريز ايران فاصله دارد. او بلندپايه ترين مقام اسرائيلي است که تاکنون تا اين حد به مرز ايران نزديک شده است. با توجه به روابط نزديک و استراتژيک بين آذربايجان و اسرائيل، رئيس جمهور علي اف تصميم گرفت که اسرائيل به طور کلي شريک اصلي دولت آذربايجان در توسعه کشاورزي در آذربايجان و به طور خاص در منطقه کوهستاني قره باغ باشد.
 رژيم باکو تلاش دارد، وابستگي خود را به صهيونيستها افزايش دهد
يک کارشناس مسائل قفقاز ابراز عقيده کرد که الهام علي اف رييس جمهور آذريايجان ، رژيم باکو را به يک غده سرطاني و به شعبه تازه اسرائيل در مرز ايران مبدل کرده است. احسان موحديان در  مورد اظهارات و اقدامات ضد ايراني الهام علي اف در روزهاي اخير از جمله سخنانش در جمع خبرنگاران در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ عليه تهران و ادعاهايي که او در مورد نقش داشتن يک سازمان  ايراني در حمله صورت گرفته به سفارت اين کشور در تهران  مطرح کرده است، گفت:  در ابتدا بايد واکاوي کنيم که حضور رئيس جمهور باکو در اجلاس کنفرانس امنيتي مونيخ با چه اهداف و رويکردي انجام شده است ، وقتي مجموعه ملاقات هاي  وي ، صحبت ها و موضع گيري هاي رئيس جمهور باکو را مرور مي کنيم، مي بينيم يک دستور کار ضد ايراني و ضد ارمني را با هدايت رژيم صهيونيستي دنبال مي‌کرده است و يک پروژه بزرگي که اسرائيل بر عهده رئيس‌جمهور باکو گذاشته بود را در کنفرانس امنيتي مونيخ پيگيري کرده است.


وي با بيان اين که  اجزاي اين پروژه ضد ايراني، ضد ارمني بسيار گسترده است، گفت : يک دستور کاري که وي پيگيري مي کند تلاش براي دور زدن ايران و حذف ايران از کريدورهاي انتقال کالا و انرژي است، چنانچه علي اف در يک ميزگردي  در ارتباط با امنيت انرژي در کنفرانس مونيخ شرکت و در آنجا تلاش کرد جايگاه باکو را به عنوان تأمين کننده گاز اروپا که مي تواند با اين کار به حفظ امنيت اروپا کمک کند ، تثبيت کند.
موحديان با بيان اين که اين  نقشي است که آمريکا و رژيم صهيونيستي دوست دارند باکو ايفا کند تا از يک طرف امنيت انرژي صهيونيست ها تأمين شود و هم کشورهاي اروپايي بتوانند با کمک باکو به گاز دسترسي داشته باشند و وابستگي شان را به گاز روسيه کاهش دهند، ادامه داد : البته باکو  آنقدر گاز ندارد که بخواهد اين کار را انجام دهد و با همکاري ترکيه که مي خواهد هاب گاز منطقه شود، قصد دارد از ظرفيت گاز ترکمنستان هم استفاده کند. بنابراين تلاش براي کنار گذاشتن ايران از کريدورهاي انتقال انرژي و کالا که در اين راستا مي خواهند جنوب ارمنستان را هم اشغال کنند، يکي از اهداف ضد ايراني علي اف در جريان برگزاري اين کنفرانس بود .  اين کارشناس مسائل قفقاز با بيان اين که علي اف در حاشيه اين کنفرانس با رئيس بانک سرمايه‌گذاري اروپا ديدار و بر افزايش صادرات آذربايجان به بازار انرژي اروپا تأکيد کرد ، افزود :  نکته ديگري هم که علي  اف در اين ديدار تأکيد کرد و نشان  مي دهد که دوست دارد بازيگر برتر انرژي شود، تأکيد بر توليد انرژي هاي» تجديدپذير بادي» از طريق ايجاد مزارع توربين هاي بادي در ساحل درياي کاسپين است  که با همکاري گرجستان، روماني و کردستان در دست پيگيري است و  اکنون مي خواهند با ظرفيت 25 گيگابايت انرژي توليد کنند. موحديان همچنين به ديدارهاي علي اف با مقامات اسراييل در حاشيه اين اجلاس اشاره کرد  و گفت : تعدد ديدارهاي علي اف با مقامات وابسته به رژيم صهيونيستي در اين کنفرانس امنيتي جالب است. رييس جمهور آذربايجان  با وزير دفاع صهيونيست ها ديدار کرد و به نظر مي رسد با توجه به تحولات اخير در ترکيه از جمله وقوع زلزله در اين کشور و مشکلات و گرفتاري هايي که اردوغان در پي اين تحولات با آن روبرو شده است ، رژيم باکو تلاش دارد وابستگي خود را به صهيونيست ها افزايش دهد و در واقع بر وجود يک حامي به اسم رژيم صهيونيستي تأکيد کند که در برابر ايران مي تواند از باکو حفاظت کند،چنان که  در ديدار علي اف با وزير دفاع اسرائيل بر توسعه همکاري هاي دفاعي، فني و نظامي  بين دو طرف و بر اهميت برپايي سفارت باکو در اسرائيل که باعث توسعه روابط  بين آذربايجان و اسراييل مي شود، تاکيد شد و اين حامل پيام روشني براي ايران است.
وي با بيان اين که علي اف در اين کنفرانس با «پيناس گلداشميت «رئيس کنفرانس خاخام هاي اروپايي ديدار کرد و در آنجا هم بحث هاي مشابهي در مورد اهميت جامعه يهودي باکو مطرح  شد، در همين ارتباط تاکيد کرد :تقويت محور ضد ايراني تابع اسرائيل در اين کنفرانس در دستور کار بود و ديدار رئيس دولت اقليم کردستان عراق با علي اف و اعلام تأسيس کنسولگري باکو در کردستان عراق نشان دهنده اين همکاري است .