از برخوردهاي شعاري و غيرفعال پرهيز كنيم

گروه ديپلماسي
همايش بين‌المللي«هندسه نظم جديد جهاني» از روز چهارشنبه به مدت دو روز در دانشگاه عالي دفاع ملي و با حضور ميهمانان داخلي و خارجي از كشورهاي مختلف برگزار شد. محمد باقر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و كمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي از سخنرانان اين همايش بودند. به گزارش خبرگزاري ايسنا، ايده برگزاري اين همايش از بيانات رهبري و جنگ اوكراين گرفته شد.
بايد خود را از مدار موجود رها كنيم 
دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر روز پنجشنبه در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللي هندسه نظم نوين جهاني طي سخناني با بيان اينكه جهان با سستي و دگرديسي فزاينده در نظم كهن روبه‌رو است، گفت: وضعيت موجود ضرورت تداوم مقاومت كشورهاي مستقل در برابر نظام سلطه را به ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي ايفاي نقش فعال در ساختار آتي نظام بين‌الملل تبديل كرده است. دكترين مناسب در اين شرايط، مشاركت در حفظ نظم كهن نيست چرا كه ساختار فعلي ذاتا تامين‌كننده منافع قدرت‌هاي بزرگ است.كنش هوشمندانه براي حداكثر‌سازي منافع بلندمدت با بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود اصلي‌ترين راهبرد براي تكميل روند قدرت‌سازي است. موضوع هندسه نظم نوين جهاني يا به تعبير مقام معظم رهبري پيچ تاريخي، موضوع فوق‌العاده بااهميتي است كه برخورد شعاري و غير فعال با آن، كشور را از گردونه پيشرفت همه‌جانبه به‌ويژه در ابعاد اقتصادي و امنيتي باز مي‌دارد.
اگرچه برگزاري نشست‌هاي از اين دست شرط لازم براي بهره‌گيري از ديدگاه‌هاي كارشناسي و دستيابي به تصويري روشن‌تر از هندسه نظم نوين جهاني است اما به‌طور قطع بدون برداشتن گام‌هاي عملي و هماهنگ از سوي مجموعه دستگاه‌هاي ذي‌ربط نمي‌توان به اهداف ترسيم شده دست يافت. تمركز بر اين پديده و درك و تامل در آن ما را به ضرورت بازبيني سياست‌ها و رويكردهاي كلان، چشم‌انداز بلندمدت، تدابير و ملاحظات دكتريني رهنمون مي‌سازد و رسالت جديدي را به همه ما يادآوري مي‌كند. به عبارت روشن‌تر، چرخش تاريخي و تغييرات بزرگ و اساسي براي ما فرصت تاريخي فراهم كرده تا خود را از مدار موجود رها كنيم و مسير و جهتي تاريخي در راستاي تحقق سريع‌ترآرمان‌هاي‌مان ترسيم كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان خسارت‌هايي كه عدم توجه كافي به فرصت‌هاي تاريخي پيش رو مي‌تواند متوجه كشور كند، گفت: عدم توجه يا بهره‌برداري نادرست از ظرفيت‌هاي عبور جهان از نظم كهن، مي‌تواند موجبات افول، تخريب و حتي سقوط ما شود. بايد با هوشمندي و به‌طور همه‌جانبه خود را آماده مواجهه با اين شرايط كنيم و توان تاب آوري و بهره‌برداري هوشمندانه خود را افزايش دهيم. اين شرايط، تغيير و تحولات عظيمي را ايجاد كرده كه ادامه‌دار خواهد بود و به‌طور قطع با توجه به قرار داشتن ايران و منطقه در معرض اين تغييرات، ما نيز ضرورتا بايد دست به تغييرات متناسب بزنيم. اگر آمادگي لازم را فراهم كنيم، حركت جمهوري اسلامي در مسير جديد پر شتاب خواهد بود و اگر فاقد آمادگي و قدرت لازم باشيم ممكن است حركت تاريخي و راهبردي، كشورمان را دستخوش نوسان و دشواري كرده و ما را به مسيري ناخواسته سوق دهد. تغيير نظم كهن به معناي تبديل آن به نظم جديد نيست . به دليل افول نظم موجود، مرحله‌اي از بي‌نظمي و تشتت شكل خواهد گرفت كه از پس آن و در يك فرآيند طولاني، امكان تكوين نظمي نو فراهم مي‌شود.
كره شمالي سلاح هسته‌اي دارد اما جايگاهي در نظام جديد جهاني ندارد 
سيدكمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در همايش بين‌المللي «هندسه نظم جديد جهاني» كه در دانشگاه عالي دفاع ملي با حضور مقامات لشكري و كشوري و همچنين مهمانان داخلي و خارجي برگزار شد تاكيد كرد كه تركيب هوشمند قدرت‌ سخت، نيمه سخت و نرم، موجب تقويت و تثبيت جايگاه كشورها در عرصه بين‌المللي مي‌شود. به گزارش شوراي راهبردي روابط خارجي، كمال خرازي زمان برگزاري اين همايش را با توجه به وقوع تحولات مثبت در منطقه بسيار به موقع دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران با كسب تجربه‌اي سنگين در دوران دفاع مقدس و راهبري هوشمندانه فرمانده كل قوا توانسته است قدرت نظامي و دفاعي كشور را با اتكا به نيروهاي نخبه داخلي توسعه دهد و انواع سلاح‌هاي مدرن هوشمند را بدون كمك خارجي توليد كند و از قدرت نظامي خود جهت حفظ استقلال و امنيت كشور و مبارزه با تروريسم، مقابله با قدرت‌هاي مداخله‌گر خارجي و دفاع از مظلومين، بهره برد. البته جمهوري اسلامي به توسعه قدرت سخت خود اكتفا نكرده، در راستاي توسعه قدرت نيمه سخت و نرم خود نيز تلاش كرده و به رغم تحريم‌ حداكثري امريكا توانسته در زمينه قدرت اقتصادي، قدرت سياسي، قدرت فرهنگي، رسانه‌اي و قدرت علمي و فناوري خود گام‌هاي بلندي را بردارد، با اين اعتقاد كه تركيبي هوشمند از مجموعه مولفه‌هاي قدرت مي‌تواند جايگاه كشور را در نظم نوين منظقه‌اي و جهاني مشخص سازد. به همين دليل رهبر معظم انقلاب با ابلاغ راهبردها و سياست‌هاي كلي، دولت‌ها را موظف به توسعه همه مولفه‌هاي قدرت ساخته‌اند.
دكتر خرازي دليل فروپاشي اتحاد جماهير شوروي را كه از نظر قدرت نظامي رقيب امريكا بود، فروكاهش قدرت اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي آن كشور دانست و گفت: چين تا زماني كه در زمينه قدرت اقتصادي، علمي و فناوري و قدرت رسانه‌اي خود به درجات بالايي نرسيده بود، به مقابله با امريكا برنخاست، ولي امروز كه در اقتصاد، علم و فناوري و قدرت نرم، رقيب امريكا محسوب مي‌شود و حتي در زمينه رقابت رسانه‌اي با تاسيس شبكه اجتماعي تيك تاك، امريكا را وادار به ممنوع‌سازي آن شبكه كرده، به مصاف امريكا رفته است تا در شكل‌دهي نظم جديد جهاني نقش برجسته‌اي را ايفا كند، ولي كره شمالي كه از قدرت نظامي بالا و حتي سلاح هسته‌اي برخوردار است، به دليل آنكه يك قدرت اقتصادي، فرهنگي و فناوري نيست، بالطبع نمي‌تواند جايگاهي در خور در نظام جديد جهاني داشته باشد. البته كسب قدرت نيمه سخت و نرم كه از مقولات انساني و اجتماعي است به دليل مولفه‌هاي بسيار زيادي كه در آن پديده‌ها درگيرند، بسيار دشوار است و با تقليل‌مولفه‌ها به تعدادي محدود و ارايه مدل براي پديده‌هاي انساني نمي‌توان رويدادهاي انساني و اجتماعي را به درستي پيش‌بيني كرد و لذا در استفاده از واژه مهندسي در مورد اين‌گونه مقولات بايد احتياط بيشتري داشت. ما در مقولات انساني و اجتماعي با پديده نوخاسته يا Emergent روبه‌رو هستيم، زيرا در پديده‌هاي آشوبناك براساس نظريه «اثر پروانه‌اي» يك تغيير كوچك مي‌تواند موجب تغييرات بزرگي در كل پديده شود.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پايان سخنان خود در مورد تحولات منطقه حساس غرب آسيا گفت: تا به حال درگيري‌ها و رقابت‌هاي بسياري در منطقه ما وجود داشته كه البته، اغلب به دليل دخالت‌ بيگانگان بوده است؛ اما امروز شاهد نوعي بلوغ در منطقه در قالب حل اختلافات هستيم كه بايد آن را به فال نيك گرفت، زيرا قدرت‌هاي اين منطقه به اين نتيجه رسيده‌اند كه لازمه توسعه امنيت و پيشرفت اقتصادي در اين منطقه حساس، حل اختلافات، همكاري منطقه‌اي و ايجاد سازوكارهاي جديدي بدون دخالت بيگانگان است.